Aardpeer

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Aardpeer

Bericht door AndreasH » za 17 okt 2009, 17:28

@bart,

Telen doe ik ze niet. Alleen zo veel mogelijk uittrekken. En nu, in de hefst, zitten er dus knolletjes aan die heel gemakkelijk afbreken. Je hebt er inderdaad totaal geen werk aan. Ze groeien overal en geven best wel een goeie opbrengst. De bloemen bloeien eigenlijk alleen bij een hele goeie zomer en er staat er nu nog eentje in de knop bij ons in de tuin. Ben benieuwd wat het gaat worden. Waarschijnlijk een overschot aan planten die groeien als de 'pest'.

Groeten,

Andreas

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Aardpeer

Bericht door m.kolsters. » za 17 okt 2009, 18:40

Voor die er van af wil,een groot probleem.
Alle knollen een voor een uit de grond en dan ben je er van af,als ze er allemaal uit zijn tenminsten.
Als er nog een kleintje achter blijft heb je er volgend jaar weer.
Daar zetten waar je niet hoeft te zijn ,en zo als Berry als afscheiding.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aardpeer

Bericht door Ati » za 17 okt 2009, 21:15

Ik ga het proberen. Het mag dan wel een makkelijke plant zijn; ik deel mijn bijenstand met een kolonie wilde konijnen en ben dus benieuwd of er iets van de knollen/planten overblijft. Jullie horen het volgend jaar.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Aardpeer

Bericht door AndreasH » za 17 okt 2009, 21:32

(APENSTAART)ati,

Het leuke van die aardpeer is dat er pas knollen aan komen in de herfst, ze zitten zo'n 10 tot 20 cm diep. Aangezien er nogal een behoorlijk grote plant boven zit (tot 4 meter hoog) zullen de konijnen er waarschijnlijk wel vanaf blijven. Bij ons zitten ook konijnen maar die graven geen knollen uit. Die vreten de sla op :-)

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

zonregeditor
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aardpeer

Bericht door zonregeditor » za 17 okt 2009, 22:09

Superleuke plant aardperen! (De aardpeer, topinamboer of Jeruzalemartisjok ,Helianthus tuberosus)(Het zijn kleine zonnebloempjes )

Ik kweek ze al zo'n 20 jaar, geinspireerd door jagers die het nut zien in biotoopverbetering.
Mijn eerste knollen kwamen uit de groentewinkel , later eens
4 zakken met 3 rassen besteld voor een akker.

Ze groeien goed en snel , dus als je ze in een tuin met de hand moet uitroeien is het idd lastig, maar in het bos verdwijnen ze zo vanzelf als er genoeg konijnen of reeen lopen.
Als je ze een paar keer maait blijft er ook niet veel over. Als ze eenmaal een halve meter zijn dan groeien ze wel door.

Bij mij hebben twee rassen het overleefd na jaren teelt, het ene ras uit de groentewinkel, begint nu net pas te bloeien (zie foto), heeft de vorst (-1,5) van deze week goed doorstaan
en maakt dikke witte knollen, ze worden nog veel groter dan op de foto.
Deze zijn heerlijk om te eten, een artisjokachtige smaak, wel kort koken 7minuten ofzozodat ze net zacht en nog niet pap worden.
Je kan ze heel lang blijven oogsten.
Afbeelding

Het andere ras bloeide al eind augustus en uitbundiger en is de hele maand druk bevlogen. Dit ras maakt slechts kleine roodachtige knollen (rechts op de foto), die eet ik niet. Deze zijn nu
na de vorst geheel afgestorven.

Voor de bijen is dit laatste ras natuurlijk beter ( vooral met mooi weer in september natuurlijk, of je moet juist iets voor deze oktober/november willen natuurlijk maar dat lijkt me niet.

Mijn najaars aanplant voor de bijen bestond dit jaar uit gele mosterd, herfstasters en aardpeer:
Afbeelding

Daar hebben ze al veel lol [:)]van gehad dit jaar.

Succes volgend jaar.. enne hoort dit niet in de drachtrubriek?
groet peter

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aardpeer

Bericht door Els Kleijnendorst » za 17 okt 2009, 22:22

Ik heb de soort met de rode knollen. Bij mij - op de zware klei -worden de knollen wel 15 cm lang en hebben een doorsnede van 3 à 4 cm.
Bloeien doen ze hier aan de kust tot er serieuze vorst komt.
Overigens zijn ratten er ook gek op in de winter.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Aardpeer

Bericht door maartenkleijne » za 17 okt 2009, 22:58

MIjn ervaring is dat ze wel volle zon moeten hebben of anders snel minder worden. Hoe is dat bij jou Peter, op je foto lijken ze wat schaduw te krijgen?

gr,
m

zonregeditor
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aardpeer

Bericht door zonregeditor » zo 18 okt 2009, 00:04

Ha Maarten,
Ja ze kunnen zeker wel wat schaduw aan, maar een paar uur zon hebben ze wel nodig om lekker te groeien is mijn ervaring. Ik heb er al 20 jaar
wat staan onder italiaanse populieren, die laten kennelijk genoeg licht door.

Je hebt gelijk Els, ratten maar ook muizen en ik geloof met name
woelmuizen of woelratten kunnen met de planten aangetrokken worden,
dat is een reden dat ze in het bos verdwijnen.

groet peter

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Aardpeer

Bericht door Bok » zo 18 okt 2009, 18:33

Ik heb het op fauna akkers staan. Het reewild is dol op de knollen. Ik heb meerdere malen gezien dat ze de knollen uitgraven. Als je ze eenmaal hebt ben je het niet snel kwijt.
round-up is echter een probaat middel.

groet,

Peter

lieven busschaert
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aardpeer

Bericht door lieven busschaert » wo 09 dec 2009, 22:01

Ik kan nergens terugvinden wanneer (en hoe) je ze best plant?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten