Aanplant drachtplanten.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Aanplant drachtplanten.

Bericht door Jaap v.Popering » vr 04 dec 2009, 17:07

Ruinerweg schreef: heb zelfs geprobeerd de bijen te lokken door de bloemen te bespuiten met verdunde honing!!!


Zonde van de Honing

Jaap v P

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aanplant drachtplanten.

Bericht door marc » vr 04 dec 2009, 18:12

Roel, kornoelje met witte bloemen dan heb je het over de rode kornoelje (Cornus sanguinea). Wordt hier jaarlijks heel goed bevlogen. Ik vind hem een goede opvuller tussen de vroeg- en de zomerdracht. De [n,p]1 notering van Koster vind ik ondermaats voor de rode kornoelje. Binnen het jaar heb je wel overal kornoeljes staan, de vogels 'dragen' ze verder.
Vlier is ook fantastisch maar dan voor de bloem (thee) en de bessen (confituur e.d.), bijen zie je daar zelden op.

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Aanplant drachtplanten.

Bericht door de vos roger » vr 04 dec 2009, 18:58

Marc dat vlier weinig bevlogen wordt daar moet ik je in tegenspreken hoor.Toen ik in het voorjaar met mijn bijen op het koolzaad stond was daar aan de rand van het veld een houtkant met vlier die ook aan het bloeien was.De struik zoemde van het bijenbezoek.Ook bij mij thuis zie ik ze daar goed opvliegen.Ik denk dat de soort sambucus en de grondsoort ook wel meespelen wat het bijenbezoek betreft
AfbeeldingAfbeelding

roger

Bieboerke
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie: Hansbeke
Contacteer:

Re: Aanplant drachtplanten.

Bericht door Bieboerke » za 05 dec 2009, 18:01

de vos roger schreef:

Toen ik in het voorjaar met mijn bijen op het koolzaad stond was daar aan de rand van het veld een houtkant met vlier die ook aan het bloeien was.De struik zoemde van het bijenbezoek.
roger


Roger,
zou dat aan de bijensoort niet kunnen liggen? Op vlier is niks te rapen dan een beetje stuifmeel. Stomme bijen die daar hun tijd gaan verliezen!:D
Marco

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Aanplant drachtplanten.

Bericht door de vos roger » za 05 dec 2009, 18:31


Roger,
zou dat aan de bijensoort niet kunnen liggen? Op vlier is niks te rapen dan een beetje stuifmeel. Stomme bijen die daar hun tijd gaan verliezen!:D
Marco

Marco ik denk dat de bijen eerder denken dat wij stomme imkers zijn als we ze naar een koolzaadveld brengen.Ik ken zelfs een "bekend" imker in Brussel die ieder jaar vlierhoning oogst.
Ik ga je meer zeggen,ik kreeg dit jaar zelf een potje van zijn vlierhoning kado en ik moet je zeggen dat de heerlijke geur van de bloemen erin terug te vinden was.Dat hij daar geen honderden kilo's oogst zoals jij op het koolzaad dat is normaal.
gr.


roger

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Aanplant drachtplanten.

Bericht door Ruinerweg » za 05 dec 2009, 20:41

Ik kreeg een mailtje fluweelbomen te planten. Nu heb ik een aantal fluweelbomen met rode toortsen, een niet uit te roeien plant die zich uitbundig via wortelstekken vermeerdert. Nooit een bij op gezien.

Nu schijnt er een andere soort fluweelboom te zijn die heel goed wordt bevlogen. Kent iemand de soort?

roel.

[url][/url]www.ruinerimkers.nl

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aanplant drachtplanten.

Bericht door pieter1 » zo 06 dec 2009, 10:34

Nog een aanvulling op de lage beplanting:

Sneeuwbes en struikkamperfoelie, worden zeer goed bevlogen.

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aanplant drachtplanten.

Bericht door pieter1 » zo 06 dec 2009, 10:38

Æbe schreef:
rode bessen,witte bessen.kruis bessen. zwarte bessen

Æ.


Hiervan zijn vooral de kruisbessen aan te raden deze kunnen erg veel stuifmeel en nectar leveren.
De rode, witte en zwarte bessen hebben een bloem die minder diep is dan de bloem van de kruisbes. Hierdoor verdampt de nectar sneller.

Weet iemand hoe de Josta bes wordt bevlogen? Dit is een kruising tussen de kruisbes en de zwarte bes.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Aanplant drachtplanten.

Bericht door maartenkleijne » zo 06 dec 2009, 11:24

De josta bes wordt wel bevlogen maar bloeit minder uitbundig dan de andere bessen.

gr,
m

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aanplant drachtplanten.

Bericht door kreydt » zo 06 dec 2009, 16:49

Of kruisbessen ideaal zijn voor bijen, betwijfel ik. Niet omdat ze onvoldoende aantrekkelijk zijn maar wel om de bloeitijd die toch zeer vroeg in het jaar valt. Als bij mij ( open veld aanplanting, Limburg(B)) de stekelbessen bloeien zijn mijn bijtjes nog rustig aan't slapen. Hommels, vliegen en solitaire bijen zie je wel uitbundig fourageren.

De varieteit en het micro-klimaat zal natuurlijk wel een rol spelen.



kg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten