honing..

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:
honing..

Bericht door remolen » di 27 apr 2010, 16:10

Wanneer is normaal gesproken in noord nederland (niet koolzaaddracht) de eerste keer de honing kamer vol?

Ik heb in de nieuwbouw hier 2 volken staan die halen veel nectar van het sterkste volk is al 1 honing kamer helemaal vol er staat een tweede honingkamer op nu. Het andere volk wat iets zwakker is haalt ook goed.

In een plaats even verderop heb ik 3 volken staan. Er om heen staat volgens mij in elk geval veel paardebloem. Verder weet ik niet exact of er veel dracht is. wel staan er veel wilgen.
Deze 3 volken hebben haast geen honing. Net genoeg om van te leven als er een paar slechte dagen komen voor mijn gevoel..

Ik snap niet precies waarom. De volken zijn wel iets kleiner maar niet zo ontzettend veel.

Groet Rene

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: honing..

Bericht door remolen » di 27 apr 2010, 20:14

grappig.. wat mij opvalt.. zodra het over honing gaat.. en over hoeveelheden honing.. zwijgen de imkers in alle talen! haha.. tis geheim.. of.. men schaamt zich of.....

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: honing..

Bericht door AndreasH » di 27 apr 2010, 20:37

Daar doe je het toch voor?? :-)

Ik heb een kast op het fruit staan, daar hebben ze in 'n week tijd 'n hele broedkamer volgedragen met honing. Ik schrok ervan zelfs toen ik de kast openmaakte. Uitgebouwd en volgedragen, nog niet compleet verzegeld maar wel al flink op weg naar. Heerlijk om te zien :-)

Hoe het met jou kasten zit.... Kan ik niks over zeggen. Heb ik verre van genoeg ervaring mee.

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: honing..

Bericht door Ruinerweg » di 27 apr 2010, 21:05

Ja daar doe je het ook voor.

Bedenk wel dat wanneer je honing wilt oogsten er moet worden voldaan aan een aantal voorwaarden:

O.a.

Sterke volken die krap zitten: ze moeten de bak uit kolken, met voldoende haalbijen: ouder dan 3 weken! Als er weken geleden heel veel broed was, dan is dat nu uitgelopen/aan et uitlopen. Deze bijen halen nog niet.Je hebt geleerd: ongeveer vanaf week 3.

Voldoende dracht: overvloedige fruitbloei, wilg, paardebloemen etc.

Mooi weer: dat zit nu wel goed!

Als hieraan is voldaan slepen ze in een week een bak wel vol, ik ga morgen ook een tweede honingkamer bijplaatsen omdat de eerste al aardig gevuld raakt!

Niks geheimzinnigheid: gewoon nadenken over wat je weet en geleerd hebt.

Succes,

Roel.

[url][/url]www.ruinerimkers.nl

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: honing..

Bericht door maartenkleijne » di 27 apr 2010, 21:53

Ja Rene,
het is overal anders. Door de jaren heen bouw je ervaring en routine op je eigen stek, om elk jaar weer te ontdekkendat ze niet aan je verwachtingen beantwoorden omdat het weer en dus de dracht weer net even anders is dan andere jaren. Ze blijven je verrassen!

gr,
m

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: honing..

Bericht door remolen » di 27 apr 2010, 22:49

Gek genoeg.. vind ik de honing het belangrijkste niet. wel leuk hoor.. k vind het veel belangrijker mijn bijen gezond te houden. Daar wil ik best een paar kilo honing voor missen indie nodig. Maar gezonde sterke volken.. lijkt mij.. automatisch een goede oogst. :)



1 van mijn volken blijkt ontzettend goed te halen. De andere 4 doen het minder.. Slechte uitwintering? Slome start? toch te veel varroa.. ik vraag me zulke dingen dan af.

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: honing..

Bericht door Robbert » di 27 apr 2010, 23:25

Dus mocht een honingkamer volledig vol en verzegeld zijn vervang je die dan meteen door een ander of plaatje nog een tweede honingkamer boven de "verzegelde"?

Ik ga morgen kijken in mijn volk waar ik afgelopen zaterdagmiddag een honingkamer op gezet heb. Ik geloof niet dat deze uitgebouwd is want de bijen stonden net 16 uur op een nieuwe plek maar je weet nooit.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: honing..

Bericht door LWPisa » wo 28 apr 2010, 08:52

Mooi weer...het weer is TE mooi nu. Als de grond en lucht uitdrogen gaan planten (die niet bij het grondwater kunnen) besparen en dan is de nektarproductie het eerst aan de beurt. Met een paar cm regen hadden we nu al flink meer honing gehad zeker op hoge zandgrond.

L

Gebruikersavatar
André
Berichten:12
Lid geworden op:do 07 jun 2007, 23:58
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: honing..

Bericht door André » do 29 apr 2010, 21:46

Hoi Rene,

Wat betreft de dracht in de nieuwbouw, hier in Apeldoorn kunnen de bijen nu heel veel halen .
Voor de honing hoef je hier de bijen niet naar de fruit te brengen,naar mijn ervaring halen ze hier zeker net zoveel als op de fruit.
Er staat hier van alles in de bloei dus ze hebben keuze genoeg.
Ik weet natuurlijk niet of de natuur bij jou later is als bij ons, maar ik vind het niet gek dat bij jou in de nieuwbouw je volk het goed doet en er dan ook een honing kamer vol kan of zou moeten kunnen zijn.
Groet André

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten