meidoorn

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
noëlvis
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 27 jun 2005, 21:42
Locatie: Belgie
Contacteer:

meidoorn

Bericht door noëlvis » za 15 mei 2010, 12:53

iemand ervaring met het kweken van meidoorn?

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: meidoorn

Bericht door de vos roger » za 15 mei 2010, 21:27

Meidoorn zaait zich goed uit,dus als je de rijpe bessen oogst en uitzaait kan je er een gans bos mee kweken.Ik weet het niet zeker maar ik vermoed dat de bessen eerst een koudeperiode nodig hebben om te ontkiemen,dus voor de winter zaaien.
groetjes


roger

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: meidoorn

Bericht door Bart de Coo » za 15 mei 2010, 22:16

Ik zou wel die meidoorn uitkiezen die je een keer zeer goed bevlogen hebt zien worden. Ik heb ooit werkelijk gedacht dat er een zwerm in een meidoorn zat, zo massal werd hij bevlogen. Maar de boom die er pal naast stond, noppes.

Bart

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: meidoorn

Bericht door Bok » zo 16 mei 2010, 12:00

Met zelf kweken helemaal geen ervaring. Wel heb ik ervaring met heel veel meidoorn planten. Waarom niet gewoon kopen bij een kwekerij.
3 jarig pootgoed 30 cent per stuk. Heb je meteen 3 jaar voorsprong:D

groet,

Peter

Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Re: meidoorn

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 25 mei 2010, 10:06

Ik zou wel die meidoorn uitkiezen die je een keer zeer goed bevlogen hebt zien worden.


Er zijn twee soorten van de meidoorn. De ene wordt goed bevlogen de andere niet.
Het verschil zit hem in de bloem, blad en hoogte van de meidoorn. Je hebt de één-stijlige en de twee-stijlige.
De ene bloem heeft dus één stijl de andere twee.
De bladeren van de twee stijlige zijn wat ronder en de bessen bevatten doorgaands twee pitten.
De éénstiijlige is meer een boom (tot 10m) en de tweestijlige meer een een struik. (max 5m)
Welke voor bijen het interessantst is weet ik niet meer maar ik dacht de tweestijlige.

Jaap

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: meidoorn

Bericht door Hans van der Post. » wo 26 mei 2010, 00:34

Afbeelding
Bij toeval zag ik een lange rij witte meidoornbomen in uitbundige bloei!

Ja Jaap ook ik heb al jaren gezien dat bijen op de twee/driestijllige vlogen.
Dit jaar is het anders.
Er wordt massaal op de een stijllige witte meidoorn gevlogen met heel veel lichtgeel stuifmeel.


!Hans.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: meidoorn

Bericht door joselito » ma 31 mei 2010, 07:42

Ieder jaar reis ik naar de acacia. Dit jaar was ik echter bijna 2 weken te vroeg daar. Maar de meidoorn stond wel nog in volle bloei toen ik eraan kwam. Ik had ze gebracht op woensdag en zondag ging ik kijken of ik geen voedselramen moest geven. Door het slechte weer hadden sommige kasten hun voorraad in de broedbakken bijna opgegeten.
Wat bleek nu, op 4 dagen hadden ze een honingzolder vol gehaald op de meidoorn.Wat zijn bijen toch wonderlijke wezens en wat een werk kunnen ze verzetten op zo korte tijd.[:)]
Dus voor de eerste keer in mijn imkerscarrière ga ik zuivere meidoornhoning hebben. Is het rare weer toch nog voor iets goed. In Ierland heb ik deze honing wel eens geproefd en ik herinner mij dat de smaak excellent was en dat de honing troebel bleef, dus ongeschikt voor honingshows.
Heeft er iemand ervaring of deze honing snel kristalliseert?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten