Waar blijft de acacia?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Waar blijft de acacia?

Bericht door Bart de Coo » za 29 mei 2010, 23:58

't is weer eens een raar seizoen. Maar dat is het misschien altijd. In elk geval staat de omgeving hier helemaal vol met acaciabomen (eigenlijk robinia, maar ja). Die vertoont nog geen enkel spoor van beginnende bloei. Dat lijkt echt nog wel even te gaan duren. En dat terwijl doorgaans de acacia nu zo'n beetje uitgebloeid is en zo'n wit tapijt op de staten veroorzaakt.

Maar er zijn nog meer gekke dingen aan de hand. Hier staat de brem nu volop te bloeien. Die is volgens mij ook overdreven laat. Dan is de meidoorn nu zo'n beetje over zijn hoogtepunt heen, maar nog zeker niet uitgebloeid. Er zijn jaren geweest dat het ding al in april stond te bloeien en nu lijkt hij 1 juni te gaan halen!

Ik krijg zeer sterk de indruk dat door de strenge winter de dracht heel mooi over het seizoen wordt uitgesmeerd. De drachten lijken elkaar veel meer op te volgen dan in voorgaande jaren, waardoor er voortdurend dracht is. Ik denk dus dat onze bijtjes heel erg profiteren van de gevolgen van de strenge winter.

Ben ook heel benieuwd wanneer de linde en de heide beginnen. Maar goed, het is nog mei. Carpe diem. Het seizoen duurt nog lang.


Groet,


Bart

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Waar blijft de acacia?

Bericht door maartenkleijne » zo 30 mei 2010, 10:37

Vroeger bloeide de acacia tweede helft juni, dus dit jaar is het weer back to normal, maar volgend jaar zal wel weer anders zijn.

gr,
m

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Waar blijft de acacia?

Bericht door joselito » zo 30 mei 2010, 11:07

maartenkleijne schreef:
Vroeger bloeide de acacia tweede helft juni, dus dit jaar is het weer back to normal, maar volgend jaar zal wel weer anders zijn.


Dat zal dan heel vroeger geweest zijn [:)] Ik heb nooit geweten dat de acacia zo laat bloeide als dit jaar. Maar nu zijn eindelijk de eerste bloemen open. Nu nog een weekje mooi weer en het is in de sjakoche .[:)]

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Waar blijft de acacia?

Bericht door martin b » zo 30 mei 2010, 13:05

Hier ik de achterhoek ook nog geen bloem te zien, van de acacia.

Wel halen ze goed op al het anderen wat bloeit, er zit zelfs volop verzegeldehoning in de Albert Kweekkastjes.

martin

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Waar blijft de acacia?

Bericht door Bok » zo 30 mei 2010, 17:54

Hier (n-o brabant) stonden gisteren de eerste bloemen te bloeien. Die zijn na vandaag dus weer weg[:(] Gelukkig moeten de meeste nog komen:D
De vooruitzichten voor komende week zijn top. Ben benieuwd.

groet,

Peter

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Waar blijft de acacia?

Bericht door Bart de Coo » zo 30 mei 2010, 22:02

Ook hier gaat het uitstekend met de dracht. Mijn beide voorzwermen van een paar weken geleden hoef ik absoluut niet te voeren en toen ik ze vanmorgen om een uurtje of 12 nakeek, dropen de raten van de nectar [:)]. Ik denk dat hier de cotoneaster een belangrijke bijdrage levert. Overigens aardig om even op te merken dat regen de bijen echt geen ene bal kan schelen. Integendeel, lijkt wel.

Maar ja, waar blijft die acacia nou? De linde lijkt er wel aan te komen. Die staat in de knop. Ik denk dat die losbarst op het vertrouwde moment, ongeveer tweede week juni.

Dan komen de distels er ook nog eraan. En de bramen. Het gaat al prima op dit moment, maar straks gaat het helemaal los met de dracht. [:)][:)][:)]

Vraagje aan joselito: zou je alsjeblieft nauwkeurig willen uitleggen wat de uitdrukking 'Het is in de sjakoche' betekent? Dat soort dingen vind ik altijd heel leuk om te weten. Volgens mij komt die uitdrukking alleen in Vlaanderen voor, althans, met Google krijg ik alleen Vlaamse sites, maar ik word er niet wijzer van. Zelfs het Woordenboek der Nederlandse Taal - raadpleegbaar op internet - geeft het woord 'sjakoche' niet. Ik zou ook nog graag willen weten hoe je het uitspreekt: sjakosj? sjakogge? Geen idee. Reacties van andere Vlamingen natuurlijk welkom.


Groet,

Bart

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Waar blijft de acacia?

Bericht door joselito » ma 31 mei 2010, 07:24

Bart de Coo schreef:
Vraagje aan joselito: zou je alsjeblieft nauwkeurig willen uitleggen wat de uitdrukking 'Het is in de sjakoche' betekent? Dat soort dingen vind ik altijd heel leuk om te weten. Volgens mij komt die uitdrukking alleen in Vlaanderen voor, althans, met Google krijg ik alleen Vlaamse sites, maar ik word er niet wijzer van. Zelfs het Woordenboek der Nederlandse Taal - raadpleegbaar op internet - geeft het woord 'sjakoche' niet. Ik zou ook nog graag willen weten hoe je het uitspreekt: sjakosj? sjakogge? Geen idee. Reacties van andere Vlamingen natuurlijk welkom.



De uitspraak is sjakosch. Het komt van het Frans of eerder Waals en betekent handtas. Dus vrouwen vragen hier: Waar is mijn sjakoche? [:)]
Maar het is in de sjakoche betekent; het is dik voor elkaar of dik in orde.

Gebruikersavatar
marcv
Berichten: 122
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 17:07
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Waar blijft de acacia?

Bericht door marcv » ma 31 mei 2010, 10:34

Met deze schrijfwijze zal je meer vinden: sacoche

http://www.vlaamswoordenboek.be/definit ... +de+~+zijn

(Maar bij nader inzien staat sjakosj er ook in:
http://www.vlaamswoordenboek.be/definit ... n%20de%20~ )

On topic: de Acacia begon hier (Vlaams-Brabant) dit jaar te bloeien op 25/5. Vorig jaar heb ik genoteerd 15/5. Dus al bij al nog niet zo'n heel groot verschil ...
De bloei start hier waarschijnlijk iets vroeger omdat we op een zuidhelling zitten.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Waar blijft de acacia?

Bericht door Oude Essink » ma 31 mei 2010, 19:25

Bloeitijd acacia is doorgaans "juni" afhankelijk van de voorjaarsontwikkeling. Deze is dit jaar erg vertraagd door het koude voorjaar; de eerste week van mei was ik op Sardinië en daar bloeide de boom volop: de voorjaarswarmte zet daar veel vroeger in dan hier.
Geen reden tot ongerustheid: zij komt!![:)]

Afbeelding

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Waar blijft de acacia?

Bericht door pieter1 » di 01 jun 2010, 10:19

Ik heb het liever zo dat de acacia wat later komt de drachten sluiten nu veel beter op mekaar aan. De bijen vliegen hier nu op de meidoorn en de extraflorale nectariën van de laurierkers. Daarnaast zullen ze wel volop vliegen op de cotoneaster en de struikkamperfoelie en de berberis die hier nog bloeit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten