heide 2010

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:
heide 2010

Bericht door jjmvaningen » zo 18 jul 2010, 13:31

Afgelopen zaterdag 17 juli een brief ontvangen van "Het Gelders Landschap" dat in verband met de vorstschade van afgelopen winter, de grote droogte in het voorjaar en de aantasting van de heide door het heidehaantje er dit jaar (=2010) er geen vergunningen worden uitgegeven voor het plaatsen van bijenkasdten op het heideterrein de Loenermark te Loenen. Op zich heel attent dat zij deze brief sturen naar de plaatsende imkers.

Vraag: hoe staat de rest van de heide voor dit jaar ervoor?

groet, jacques

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: heide 2010

Bericht door Bart de Coo » zo 18 jul 2010, 19:12

Ik vind dat Het Gelders Landschap zeurt. Althans, die indruk krijg ik. Als door al die dingen die ze noemen de heide inderdaad schade heeft opgelopen, dan kun je daar toch rustig je kasten plaatsen? Het risico is dan toch voor de imker als de hei niet honingt? Zouden die bijen dan nog meer schade kunnen aanrichten? Geloof ik niks van. Misschien zijn ze wel bang voor brand of zo. En dat een inheems plantje als de struikheide 'vorstschade' zou hebben opgelopen. Dat ding is echt wel meer gewend. Laat me nou toch niet lachen man.

Maar ja, hoe staat de hei erbei? Hij is op het Rozendaalse veld in elk geval mooi donkergroen aan het uitlopen. Hij zal vast wel gaan bloeien. Maar of hij door de droogte ook honing gaat geven? Ik waag het te betwijfelen. Maar de echte heide-imker heeft natuurlijk al lang beslist welke volken het mogen proberen en welke moeten thuis blijven...


Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: heide 2010

Bericht door Wim Joosten » zo 18 jul 2010, 20:20

Tja, wat zal de reden kunnen zijn? Misschien is het ingesteld opdat er voedsel beschikbaar blijft voor andere insecten, zoals solitaire bijen.

Overigens:
Bart de Coo schreef:.... staat de hei erbei?


  leraar: erbei? Bart toch!  
Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: heide 2010

Bericht door Bart de Coo » zo 18 jul 2010, 22:41

'hei erbei'.

Dat was een geintje, Wim. Met die opzettelijke spelfout krijg je niet alleen eindrijm, maar ook 'oogrijm'. Ja ja, ik heb er verstand van. Ik ben namelijk schoolmeester. :lol:

Bart

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: heide 2010

Bericht door Berend » ma 19 jul 2010, 23:48

  Een bei hoort erbei!  

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: heide 2010

Bericht door petro » di 20 jul 2010, 12:09

:D :naughty: nee,nee Berend weer fout.Een bij hoort erbij,is opzich al een goede rijm en hoeft daarom niet aangepast te worden! :D
Ik ben dan geen leraar,maar dat weet ik wel.
Petro
Berend schreef:
  Een bei hoort erbei!  

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: heide 2010

Bericht door Berend » di 20 jul 2010, 21:08

haha, dat was dus ook een geintje!

neem het laatste woord uit deze zin:
Bart de Coo schreef:Maar ja, hoe staat de hei erbei?

en maak dan een omgekeerde 'oogrijm' :D

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: heide 2010

Bericht door Bart de Coo » di 20 jul 2010, 21:53

Jongens, doe nou eens één keer serieus! :text-deletetopic:

Enfin, waar waren we. Ik ga de komende tijd heel goed opletten of die hij, pardon, die hei nog een keer begint of niet. Als die nog eens begint, dan lijkt het wel laat te gaan worden dit jaar. Maar niet getreurd, Piet Jager heeft wel eens opgemerkt dat de hei in de derde week van augustus vaak de meeste honing geeft, dus daar klamp ik me maar aan vast.

Maar ach, wat zit ik te zwammen. Een dezer dagen ga ik de lindehoning slingeren en die oogst gaat werkelijk alle records verpulveren. Eigenlijk is mijn seizoen al lang geslaagd. Mocht de hei niet meewerken dit jaar, dan is die tegenvaller heel gemakkelijk te incasseren voor mij.


Groet,

Bart

Gast

Re: heide 2010

Bericht door Gast » wo 28 jul 2010, 21:06

Bart de Coo schreef:Ik vind dat Het Gelders Landschap zeurt. Althans, die indruk krijg ik. Als door al die dingen die ze noemen de heide inderdaad schade heeft opgelopen, dan kun je daar toch rustig je kasten plaatsen? Het risico is dan toch voor de imker als de hei niet honingt? Zouden die bijen dan nog meer schade kunnen aanrichten? Geloof ik niks van. Misschien zijn ze wel bang voor brand of zo. En dat een inheems plantje als de struikheide 'vorstschade' zou hebben opgelopen. Dat ding is echt wel meer gewend. Laat me nou toch niet lachen man.

Maar ja, hoe staat de hei erbei? Hij is op het Rozendaalse veld in elk geval mooi donkergroen aan het uitlopen. Hij zal vast wel gaan bloeien. Maar of hij door de droogte ook honing gaat geven? Ik waag het te betwijfelen. Maar de echte heide-imker heeft natuurlijk al lang beslist welke volken het mogen proberen en welke moeten thuis blijven...


Groet,

Bart

Alle volken (10 raams)mogen het proberen en als ze niet bouwen als de heide bloeit dan kun je ze af laten vliegen op het buurvolk (mits van de zelfde soort).

henkwim
Berichten:49
Lid geworden op:zo 25 okt 2009, 23:00
Imker sinds:2009
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast F1
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: heide 2010

Bericht door henkwim » do 29 jul 2010, 23:48

In Epe begint de heide nu te bloeien. Het is nog wat pleksgewijs. De heide heeft hier geen last van de vorst gehad wel wat schade van het heidehaantje. Ik heb de eerste bijenkasten ook al weer zien staan.

Henkwim.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten