phacelia

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

phacelia

Bericht door Frans vanTongeren » wo 13 jun 2001, 22:00

PHACELIA behoort tot de familie van het BOSLIEFJE(hydrophyllaceae). Alleen voor die naam al, ga ik voor de bijl.
Op een april heb ik een perceeltje ingezaaid en na negen weken begonnen ze te bloeien.
De bloeiwijze is heel bijzonder. Een 'aan de top opgerolde schicht', noemen H,H. en Thijsse deze bloeiwijze.
Onderaan de schicht begint de bloei en de bloem gaat zich vervolgens langzaam ontrollen.
Phacilia ('Bienenfreund' nennen Sie die Deutsche) komt oorspronkelijk uit Californie. Ze is ingevoerd als cultuurplant en wordt, vanwege haar hoge nectargehalte, door veel imkers gebruikt als bijenbloem.
Daarnaast wordt de plant ingezaaid in perken en wegbermen. Soms verwildert ze.
Als er open stukjes in mijn tuin vallen, zaai ik de grond in met deze prachtige planten. Fraaie, gevinde, lichtgroene bladeren en prachtige, paars-violette bloemen bloeien na dik twee maanden op.
Als na het vieren van een wild feest, zakken ze al gauw door de hoeven en op die manier krijgen sluimerende onkruidzaden weinig kans om te kiemen.
Het stuifmeel is blauw en dat kleurt prachtig aan bruine bijenpootjes.
Voor de winter benut ik deze bosliefjes als groenbemesters.
(Dank aan H., H. en Thijsse en de Interactieve Flora en mijn geheugen.)
------------------------------------------------------------------------
Van: Joppe, Nederland  |  IP: ingelogged
Frans van Tongeren
Deelnemer
Deelnemer # 33

Waardering deelnemer verstuurd 25-07-2001 14:22                     
------------------------------------------------------------------------
In BN DE STEM stond op 14-07-'01 het volgende bericht:
-------------------------------------------
- Henk Boot slaat 'drie vliegen in één klap' -

Door Joep Trommelen

Zaterdag 14 juli 2001 - ETTEN-LEUR - Langs de Hilsebaan in Etten-Leur trekt een veld vol paarse bloemen de aandacht. Ze zitten vol bijen uit een van de tien bijenkorven van 'hobbyboer' Henk Boot.
De paarse bloemen onttrekken nog kleine kerstbomen aan het oog van de passant. In kassen ernaast groeien aardbeien. Henk Boot slaat er, zoals hij
zelf zegt, 'drie vliegen in één klap'.
Ooit verdiende Boot met aardbeien de kost. Maar het bedrijf werd te klein om rendabel te zijn. Boot boert nog wel maar verdient het grootste deel van zijn inkomen in loondienst, Hij werkt bij Brinkman in Breda, in de biologische bestrijding. Werk naar zijn hart, want op zijn eigen land werkt hij ook natuurvriendelijk.
De paarse bloemen zijn geen distels maar facelia. Ze vormen het hart van een
ingenieus miniatuur-ecosysteem.
---
Dennenbomen
Boot legt uit: "Ik heb hier dennenbomen gezet. Dan kun je gaan schoffelen, maar dat hoeft niet per se. Ik wil alles het liefst op natuurlijke wijze afwerken. Daarom heb ik de facelia ertussen geplant. Die dient als
groenbemester én bodembedekker. En ik heb er nu ook klaver gezaaid. De facelia sterft maar de klaver overwintert en bloeit ieder jaar opnieuw.
Klaver en facelia zijn er ook voor de bijen, die mijn aardbeien weer kunnen bestuiven. Zo sla ik drie vliegen in één klap. En waarom zou ik met de frees of met de spuit tussen die kerstbomen gaan?"
Boot vraagt zich weleens af waarom de gemeente bodembedekkers zo weinig toepast. "In plantsoenen of in nieuwe wijken kunnen ze toch ook drachtplanten of klaver neerzetten. Schoffelen hoeft dan niet. Dat
bespaart een hoop werk, ziet er netjes uit en is nuttig voor de bijen."
Als de stuifmeel- en nectarrijke facelia uitgebloeid is, zakken de planten vanzelf in elkaar. Komende winter is zelfs nauwelijks meer te zien dat ze er hebben gestaan, stelt Boot, omspitten of -ploegen is niet nodig. De pas ingezaaide klaver zal er volgend jaar overheen groeien en op zijn beurt dienen als bodembedekker. De facelia heeft dan zijn werk dan gedaan; de grond is bemest en onkruid is tegengehouden.
---
Afwisseling
Ook op een perceel achter de kerstbomen groeit momenteel facelia. Daar komt
volgend jaar een cultuurgewas te staan. "Tuinbonen bijvoorbeeld, ik zie wel", zegt Boot.<

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten