kleine dracht

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:
kleine dracht

Bericht door maartenkleijne » vr 06 jul 2001, 22:23

Kleine dracht
Binnen een straal van 500 meter van mijn huis waar ik enkele kleine volken heb achtergehouden staan nu meer dan 50 lindes te bloeien. (eerder schreef ik dat de lindes extreem vroeg bloeiden maar het merendeel bloeit gewoon nu!)
De bijen vliegen uiteraard uitbundig, ik denk minstens 90% rechtstreeks naar de lindes.
Toch valt mij erg op dat een deel van de bijen solitair rondscharrelt op allerlei kleine dracht, tot en met solitaire bloemetjes van b.v. brunel, witte klaver, campanula, tijm, een paar stekjes hertshoorn (was dat de juiste naam?) die ik van Hennie mocht krijgen (dank!), een ligusterstruikje, etc. maar ook wel zoekende op planten waar helemaal nog geen bloemen aanzitten. Allemaal in de tuin en bij de buren. Vroeger noemde ik dat verkennerbijen, want dat had ik zo gelezen.
Nu vraag ik mij af: is het misschien zo is dat dracht niet alleen massa betekent, maar is een deel van de bijen wellicht bezig als het ware voedingssupplementen te verzamelen die in de hoofddracht(en) onvoldoende aanwezig zijn. Of begrijpt een minderheid van de bijen niet zo goed waar het allemaal om begonnen is en vertoont gewoon hommelachtig gedrag, of zijn het oudere bijen die geen zin hebben om nog ver te vliegen. (Zo op het oog zijn het geen jonge bijen).
Wie hier meer ervaring mee?
In elk geval sterkt het mij opnieuw in mijn gevoel dat verscheidenheid aan dracht -zelfs in kleine hoeveelheden- heel belangrijk is voor de gezondheid van het volk.

--------------------

Maarten Kleijne, consultant organische processen
------------------------------------------------------------------------
Van: hilversum  |  IP: ingelogged
maartenkleijne
Rubriekbeheerder
Deelnemer # 14

Deelnemer gewaardeerd:
verstuurd 06-07-2001 11:59                     
------------------------------------------------------------------------
Hierboven noemde ik hertsshooi, maar dat moet natuurlijk zijn: hartgespan, leonurus cardiaca. Een heel leuke drachtplant die ik beslist in grotere aantallen zal kweken, net als Hennie Oes.
In de natuur zeer zeldzaam geworden, onder andere door extreme maaigevoeligheid.
Bij het huidige wegbermbeleid zal er weer meer ruimte voor ontstaan (een handje geholpen door imkers?) en dat mag ook wel in een land waar hartziektes de eerste doosoorzaak zijn. Een harmoniserend gewas voor een gezonde natuurlijke omgeving.

--------------------

Maarten Kleijne, consultant organische processen
------------------------------------------------------------------------
Van: hilversum  |  IP: ingelogged
Erik
Deelnemer
Deelnemer # 104

Deelnemer gewaardeerd:
verstuurd 06-07-2001 21:12                     
------------------------------------------------------------------------
Hartgespan is een plant, die zich vrij makkelijk zelf uitzaait. Dus je kunt hem gewoon in het zaad laten komen en komend voorjaar de zaailingen naar wens weer ordenen.
Hij wordt pas echt mooi, als hij niet teveel in de zon staat.

De naam van de plant verwijst naar het medicinale gebruik. Er zitten hartglycosiden in (volgens m'n kruidenboek), die werkzaam zijn tegen nerveuze hartkloppingen en opvliegers.
De plant komt van oorsprong uit Azie en is in de Middeleeuwen hier naartoe gehaald.

--------------------


------------------------------------------------------------------------
Van: Wolphaartsdijk, NL  |  IP: ingelogged
Oude Essink
Deelnemer
Deelnemer # 10

Deelnemer gewaardeerd:
verstuurd 08-07-2001 14:24                     
------------------------------------------------------------------------
Hallo Maarten,
Fijn dat de stekken van het Hartgespanzijn aan geslagen; de plant levert een grote rijkdom aan bloemen; langdurig bevlogen door hommels en bijen.

"Nu hoop ik, dat de door mij opgegeven afbeelding van het Hartgespan doorkomt!
De plant zaait zichzelf uit maar komt ook ieder jaar weer op op de oude pol; daartoe na de bloei de oude takken tot de grond afknippen (zoals bij de fra

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten