Zadenbeurs

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

J. Sleegers
Berichten:21
Lid geworden op:ma 20 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Zadenbeurs

Bericht door J. Sleegers » vr 31 aug 2001, 23:20

Het Bijenhuis verkoopt per post zaden van drachtplanten, maar dat gaat per 50 gram. Zoveel heb je vaak niet nodig.

Mijn suggestie is om een zadenbeurs op te zetten. Leuk om in de winter mee aan de slag te zijn.

Wie mee wil doen en zaden overheeft, meldt dat op het Imkerforum. Degene die daarvan wat zaad wil ontvangen, stuurt een e-mailtje aan de aanbieder met zijn naam en adres en welke soorten en hoeveel gram zaad hij/zij wil ontvangen. De aanbieder geeft buiten het Imkerforum om zijn prive-adres aan de vrager. De vrager stuurt daarop een envelop met daarin een voldoende gefrankeerde envelop met zijn eigen adres en een losse extra postzegel voor de moeite. De aanbieder stopt de zaden in kleine zakjes, naam van de plant er op en in de envelop. De envelop met inhoud mag maximaal 20 gram wegen. Op deze manier kun je op goedkope wijze leuke drachtplanten in je tuin opkweken.

Denk niet gelijk dat niemand op jouw zaden zit te wachten, want wat voor jou gewone planten zijn, kan voor een ander bijzonder zijn!!

Ik heb bijvoorbeeld zaad van fluweelrode muurbloem, witte stokroos, telekia speciosa, fuchsiaroze stokroos, zaaidahlia's, roze papavers, kaardebollen en nog meer. Wie zaad wil, kan me e-mailen op jsleegers@scripta.demon.nl

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Zadenbeurs

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 01 sep 2001, 00:09

Hallo Jaqueline,(Schrijf ik je voornaam zo goed?)

Ik vind het een fantastich idee wat je hebt geopperd!(en ook praktich al uitvoerd). Het is nu precies de juiste tijd om zaden te verzamelen. En natuurlijk heb ik ook zaad van een aantal soorten (bijen)planten.
Ik vond dat ook al met het 'intiemgroepje' van e-mailers toen het forum even in zijn werking stagneerde. Alleen ik heb dat toen niet gemeld, maar vele andere wel.
Wat mij nu nog aardiger lijkt dat het een blijvende functie binnen het forum krijgt. Ook buitenstaanders of forumers die minder vaak op het imkerforum vertoeven, kunnen zo makkelijker zien dat zaden zijn te ruilen en zaden zijn aan te bieden. Dus een plekje waar ook andere bijenonderwerpen staan aangegeven, zoals links en bouwtekeningen, vraag en aanbod enz..
Ik vind dit idee dat zeer de moeite waard is. Wat vind je hiervan Jaqueline en misschien dat Romee er een handje bij helpen kan?



:D:D:D Met vriendelijke groeten J.P.D. :P:P

Edited by - Jelte Pieter dijkstra on 01/09/2001 00:12:04

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Zadenbeurs

Bericht door Romée van der Zee » za 01 sep 2001, 00:22

Als blijkt dat het in een behoefte voorziet zal ik naast de aanbieding in het forum, er nog een aparte gebruiksvriendelijke pagina voor maken.
Romée

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zadenbeurs

Bericht door Erik Speksnijder » za 01 sep 2001, 19:28

Een goed idee!
Ik heb wede-zaad (Isatis tinctoria) in de aanbieding. Het is een oude verfplant; de bladeren werden samen met wol tot gisting gebracht en de wol kleurde na blootstelling aan de buitenlucht blauw. Tot in de 17e eeuw werd deze plant volop in Nederland verbouwd. Helaas werd hij verdrongen door de indigo-plant. Op sommige plaatsen in Nederland kun je hem nog in het wild aantreffen.
De plant bloeit schitterend (geel)en is voor mensen met een goedgeschapen neus (zoals ik) enkele tientallen meters ver te ruiken. Ik vind het een schitterende plant en ook menig wild bijtje (veel groefbijtjes) dacht er het afgelopen jaar hetzelfde over.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 43 gasten