drachtplanten

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

drachtplanten

Bericht door Hans van der Post. » wo 22 nov 2000, 15:16

Hans van der Post
Deelnemer
Deelnemer # 17
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 22-11-2000 22:07
--------------------------------------------------------------------------------
goed idee Maarten veel rondlopen en fietsen kijken in tuinen dan als "zonderling" aan gekeken worden
Hans.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

drachtplanten

Bericht door maartenkleijne » wo 22 nov 2000, 15:19

drachtplanten en bijenecologie is het onderwerp dat mij het meeste bezighoudt.
Dat heeft een aantal redenen behalve interesse in de natuur.
1. Dracht als nectarbron voor de productie van honing. Er is wel wat literatuur over maar toch weinig over de specifiek nederlandse situatie. De drachtplantenlijsten die bestaan zijn zeer algemeen en vertellen weinig over de ecologie van de planten of over de hoeveelheid ex. van een soort die nodig zijn om van dracht te kunnen spreken.
Ook over relatief nieuwe hoofddrachten zoals phacelia en borage is nog weinig geschreven behalve dat ze fantastisch zijn. Zelf heb ik de ervaring dat borage honing prima is, maar phaceliahoning lijkt wel suikerwater. Phacelia in de tweede helft van het seizoen is echter een perfecte pollen bron, goed voor de winterbijen.

2. Een verscheidenheid van dracht wordt allerwege aanbevolen voor de gezondheid van de bijen, ook voor varroa en nosema bescherming.
Uitwisseling van informatie over vroege en late pollendracht lijkt mij heel nuttig. En trouwens ook over de dracht van de zomerse drachtpauzes.

3. Ik vind het zinvol als imker iets bij te dragen aan het herstel van de natuurlijke omgeving. Bijvoorbeeld wilde marjolein -een fantastische drachtplant- groeide vroeger overal in nederland maar onze voorvaderen hebben haar opgemaakt voor de soep, worst en als geneeskruid. Zelf wilde marjolein kweken en op geschikte plaatsen het overvloedige zaad wat uitstrooien zal de terreinbeheerders hoogstens aangenaam verrassen, als er tenminste een zaad wordt gbruikt van oorspronkelijke nederlandse wilde marjolein zoals van de Cruidthoek.

Ik ben zelf van plan maandelijks een overzicht te geven van de drachten die in mijn omgeving (Gooi) aktueel zijn.

Wat denken jullie ervan.
maartenkleijne

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: drachtplanten

Bericht door Oude Essink » do 23 nov 2000, 15:17

Oude Essink
Deelnemer
Deelnemer # 10
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 23-11-2000 12:30
--------------------------------------------------------------------------------
Uitstekend idee! Vooral als anderen vanuit hun omgeving aanvullingen verzorgen; Dit zou na enige tijd een fantastische drachtplantenkaart van Nederand en België opleveren.
Tijdens mijn docentencursus in vervlogen dagen (gefeliciteerd Frans!) kregen wij van
Duyvetter de opdracht de dracht 3 km. rond de eigen bijenstal in kaart te brengen; halverwege de cursus ging D. weg en konden wij eronderuit komen.
Toch jammer!
hennie oes

J. Sleegers
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 20 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: drachtplanten

Bericht door J. Sleegers » do 23 nov 2000, 15:17

J. Sleegers
Deelnemer
Deelnemer # 13
Waardering deelnemer
verstuurd 23-11-2000 16:04
--------------------------------------------------------------------------------
Het lijkt mij een goed idee, alleen zie ik er tegenop om in een straal van 3 km rondom mijn huis allerlei tuinen te bekijken. En wat zijn dan de criteria? Ik bedoel, wat noem je een drachtplant?
In de beginnerscursus die ik heb gedaan, werd aanbevolen om een drachtplantenkalender te maken. Als iedereen zou beginnen in zijn eigen tuin en directe omgeving, dan kan dat al een aardig beeld geven van de drachtplanten in Nederland. Maak maar een format, zodat degenen die mee willen doen alle gegevens op dezelfde manier invullen. Dat verwerkt het gemakkelijkst.

Trouwens, ik heb donkerrode honing naar de Ambrosiushoeve gebracht om te laten analyseren. Dan weet ik waar mijn bijen hun najaarshoning vandaan hebben gehaald.

Succes!

Harm van de Pas
Berichten: 35
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Angeren

Re: drachtplanten

Bericht door Harm van de Pas » do 23 nov 2000, 15:18

Harm van de Pas
unregistered

verstuurd 23-11-2000 20:59
--------------------------------------------------------------------------------
Maarten,
Het moeilijke om over een drachtplanten te praten is ook het feit dat de grond waarin bepaalde drachtplanten cq bomen staan heel bepalend is voor de dracht. Bijvoorbeeld de Linde staat toch bekent als een uitstekende drachtbron alleen bij ons (Huissen bij Arnhem) geven ze maar beperkt nectar. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de klei-grond waarin ze staan.

Harm van de Pas
Berichten: 35
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Angeren

Re: drachtplanten

Bericht door Harm van de Pas » do 23 nov 2000, 15:18

Harm van de Pas
unregistered

verstuurd 23-11-2000 21:09
--------------------------------------------------------------------------------
Jaqueline,
Als je de resultaten van dat onderzoek heb, wil je dat dan laten weten. Ik ben wel heel nieuwsgierig geworden.

Alleen is mijn ervaring dat je veel geduld moet hebben als je honing voor onderzoek naar de Ambrosiushoeve gebracht hebt.

J. Sleegers
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 20 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: drachtplanten

Bericht door J. Sleegers » do 23 nov 2000, 15:18

Sleegers
Deelnemer
Deelnemer # 13
Waardering deelnemer
verstuurd 24-11-2000 11:08
--------------------------------------------------------------------------------
Natuurlijk zal ik via het forum en de zoemlijst laten weten wat de analyse van de honing heeft opgeleverd.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: drachtplanten

Bericht door Oude Essink » za 25 nov 2000, 15:19

Oude Essink
Deelnemer
Deelnemer # 10
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 25-11-2000 09:53
--------------------------------------------------------------------------------
Dag Jacqueline, Fijn je wewer tegen te komen!
Het lijkt inderdaad ondoenlijk bij de buren de krokusjes te gaan tellen. Ik denk dat je moet bijhouden met welke pollen onze vriendinnetjes thuis komen en dan proberen te achterhalen waarvan die pollen afkomstig zijn. Helpende hand:1.pollenboekjes met goede kleurafbeeldingen en vervolgens 2. eigen rondneuzen in de omgeving; als de bijen met hele klonten binnenkomen, gaat het om meer dan een enkel madeliefje.
hart.groet,
hennie oes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten