De Winterakoniet

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

De Winterakoniet

Bericht door Oude Essink » di 16 jan 2001, 16:07

16-01-2001 21:13
--------------------------------------------------------------------------------
Bij mij hebben de sneeuwklokjes haar wiite bolletjes laten zien!! hennie oes

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

De Winterakoniet

Bericht door Frans vanTongeren » di 16 jan 2001, 16:09

DE WINTERAKONIET
Mist en kou hadden mijn tuin wit gekleurd.
Toch zag ik iets geels aan de rand van het grasveldje...niet te geloven..nu al een winterakoniet!
De Latijnse naam is Eranthis hyemalis; ofwel ' Zij die bloeit in het vroege voorjaar'.
In de zestiende eeuw is deze plant als sierplant ingevoerd uit het Middellandse zeegebied.
Ze is te vinden in 'stinzenmilieus'.
De winterakoniet houdt van zandige kleigrond en van beschaduwde, grazigeplekken.
In grasgazons doet ze het goed.
Het is een plantje met een knolvormige wortelstok, waaruit eenbloemige stengels en een of meer diep ingesneden bladen oprijzen.
Vlak onder elke bloem zit ook een krans van ingesneden bladen.. een Ûmwindsel'.
De kelk is groot en geel. De kroon bestaat uit 'peperhuisvormige honingbakjes' (Heimans, Heinsius en Thijsse)
De vrolijke bloempjes (iets voor jou, Romee) bloeien tot maart. De bijen zijn er dol op.
En ik ook.

(met dank aan: De interactieve flora van Nederland plus
de Geïllustreerde flora van Nederland van H. ,H. en Th.)

Reinder
Berichten: 5
Lid geworden op: di 16 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De Winterakoniet

Bericht door Reinder » wo 17 jan 2001, 16:07

17-01-2001 20:07
--------------------------------------------------------------------------------
Bij ons zijn de eerste bloempjes van de sleedoorn gezien!

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De Winterakoniet

Bericht door Oude Essink » do 18 jan 2001, 16:08

18-01-2001 10:15
--------------------------------------------------------------------------------
Hoi Frans,
Eranthis hyemalis (winteraconiet): het eerste woord is grieks en betekent zoiets als "vroege bloeier" het tweede is een griekse verbastering van het latijn hiemalis dat winter- betekent; de naam geeft derhalve aan dat het een vroege winterbloeier"
betreft. groet en dank voor je verdere gegevens van de plant die bij mij nog niet boven water is. hennie oes

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: De Winterakoniet

Bericht door Frans vanTongeren » wo 28 feb 2001, 16:08

28-02-2001 13:07
--------------------------------------------------------------------------------
In het agrarisch journaal (dagelijks op Ned.2, 12.30 uur) vertelde een kweker van de winterakoniet dat het plantje oorspronkelijk uit de Kaukasus en uit Turkije komt. De bewoners daar groeven de bolletjes op en verkochten ze aan het buitenland. Die roof uit de natuur wordt nu niet meer op prijs gesteld.
De kweker plantte rijen bomen welke vier meter uit elkaar stonden. Akonieten hebben immers luwte en schaduw nodig. Tussen die rijen bomen lagen twee bedden met deze prachtig bloeiende plantjes.
Er moet behoorlijk geïnvesteerd worden in de kweek, want pas na vier jaar is het zaad omgezet in een verkoopbaar plantje.
Op de bedden met akonieten lag een dek van kippengaas. Duiven en kraaien zijn dol op de bolletjes en daar wilde hij dus wat aan doen.
De kweker verkocht zijn plantjes aan Oostenrijk en Zwitserland. In Nederland is ze niet zo gangbaar.
(behalve bij mij dan!)

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: De Winterakoniet

Bericht door maartenkleijne » wo 28 feb 2001, 16:09

28-02-2001 15:27
--------------------------------------------------------------------------------
Hiemalis betekent -dacht ik- gewoon 'winters'

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: De Winterakoniet

Bericht door Frans vanTongeren » di 12 feb 2002, 10:30

Vandaag is het de laatste feestdag/nacht voor Carnavalvierders.
Ze kunnen hun plezier en vertier, mooi waggelend afsluiten met een gang naar de WINTERAKONIETEN.
In de volksmond worden deze schatjes VASTENAVONDZOTJES genoemd!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten