Speenkruid

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Speenkruid

Bericht door Frans vanTongeren » zo 11 mar 2001, 16:26

SPEENKRUID
En vandaag (11 maart) . . zag ik mijn liefjes bloeien op landgoed Hackfort (gemeente Vorden).
Schitterend gele, stervormige bloempjes die opgroeien uit glanzend groene, hartvormige bladeren met kartelrand. Dat glimmen van het groen is te danken aan het hoge zetmeelgehalte van de bladeren.
Het voorjaar komt op gang. De winterakonieten worden flets en de sneeuwklokjes beginnen te verouderen. Maar het speenkruid . . . dat krijgt er nu zin in.
Speenkruid (Ficaria verna) dankt haar naam aan speenvormige, bijna witte wortelknolletje die als opslag van reservevoedsel dienen. Door de rijkdom aan vitamine C werd de plant vroeger gebruikt als middel tegen scheurbuik. Maar .. alleen bij de eerstelingen. Later worden de bladeren wat giftig.
Speenkruid geeft de voorkeur aan licht beschaduwde, vochtige, voedselrijke bodem. Jaren geleden introduceerde ik ze in mijn tuin en nu kan ik ze overal begroeten. In juni zie je geen blaadje meer boven de grond staan.
De grond moet niet te kalkrijk zijn. Het ph gehalte kan liggen tussen 5.7 en 6.9
Maar, ouwe zemelaar . . , houden BIJEN van speenkruid?
Zeker doen ze dat. De bloemen bloeien van maart tot en met mei en hebben meer dan twintig meeldraden. Ook nectar wordt afgestaan aan onze zoemers.
Worteluitlopers en bijen zorgen voor de verspreiding van deze vrolijke voorjaarsbloempjes.
(met dank aan CD Rom - 'De interacieve Flora', Geert Huisstege - Onze Flora, J.J.Speelziek - Werkboek bijen houden)

Fr.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten