dracht op 12 maart

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

dracht op 12 maart

Bericht door Oude Essink » ma 12 mar 2001, 16:28

Voor wie zijn tuin nog moet inrichten en extra op drachtplanten in het vroege voorjaar wil letten: vanmiddag scheen de zon en er werd driftig gevlogen; ik deed een ronde door de tuin en registreerde als volgt:
Groot hoefblad : de toortsen werden zeer driftig bevlogen.
Viburnum; grote struik; bloeit al een tijdje en wordt bevlogen.
Hibiscus: staat al lang in bloei; mooie gele schermen en wordt goed bevlogen
longkruid: ook al een tijd in bloei; wacht op de eerste aardhommel; intussen zitten er bijen op.
Aconiet: nog wat late bloesem trekt de laatste bevliegers
Crocus: doet het nog goed
Azalea: begint in bloei te komen; geen bij te zien; overeenkomstig mijn eerdere ervaring
Hazelaar: de laatste katjes; een windbestuiver waar de bijen graag op sabbelen
zolang er niets anders te vinden is; nu vliegen ze er niet meer op.
Cornus Mas; een vroege en mooie bloeier: ik heb er nog nooit een bij op gezien en ook vandaag niet.
Sneeuwklokjes: erg dapper en mooi; bij mij trekken ze geen bijen aan.
primula"s: let eens op het leuke bestuivingsmechaniek; in de opening van de trompet zie je ofwel een stamper en zit de kring meeldraden lager in de kelk ofwel je ziet een kring meeldraden en de stamper zit lager; de hoge meeldraden bevruchten via de hoge stamper; de lage meeldraden via de lage stamper; wie die bestuiver is weet ik niet;
een bij heb ik er nog nooit op gezien; haar tonglengte is denk ik ook niet geschikt.
Tensotte werd er nog goed gevlogen op op het afvalfruit in de compostbak. Over een paar weken de volgende ronde; als iemand over genoemde planten nadere informatie wil: hij/zij melde zich. Ik zou willen, dat het mij lukte zo nu en dan een afbeelding te laten zien; ik zit al op cursus en missschien wordt het wel eens wat (als Romée het ziet zitten en goed vindt).
hart. groet; het weer mag van mij zo blijven!
hennie oes

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: dracht op 12 maart

Bericht door Gerard Boswinkel » di 13 mar 2001, 16:28

13-03-2001 13:18
--------------------------------------------------------------------------------
Hoi Hennie,
Jij schreef:
Cornus Mas; een vroege en mooie bloeier: ik heb er nog nooit een bij op gezien en ook vandaag niet.
ìGBî: In de buurt van mijn één van mijn bijenstanden staan een stuk of drie van deze bomen. Toen ik er gisterenmiddag langs fietste, ben ik even gestopt om te kijken of er ook bijen vlogen. Ik zag er een stuk of 5 bijen vliegen die druk stuifmeel aan het verzamelen waren. Nu moet ik wel zeggen dat er in het hele vroege voorjaar in de buurt van deze stand niet heel veel te halen is. Misschien wordt deze plant dus niet zo aantrekkelijk gevonden door onze bijen.

Aan de kleur van het stuifmeel (grote gele stuifmeelklompen) dat de bijen binnen brachten, had ik ook de indruk dat de wilgen al in bloei moeten staan. Mijn ervaring is altijd dat het bevliegen van de crocussen sterk afneemt zo gauw de wilg begint te bloeien.

Gerard

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: dracht op 12 maart

Bericht door Oude Essink » wo 14 mar 2001, 16:28

14-03-2001 10:52
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Gerard,
In mijn omgeving zag ik vanochtend ook de eerste gele wilgekatjes; in mijn tuin is het nog niet zover; met de Cornus Mas zal het inderdaad zijn als met de vlier: als er werkelijk niets anders te halen valt, vliegen ze erop. Bijen houden er een gezonde economie op na: zoveel mogelijk rendement halen uit het energieverbruik. groet,
hennie oes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten