De Moerasbloem

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

De Moerasbloem

Bericht door Piet Jager » wo 14 mar 2001, 16:30

14-03-2001 19:19
--------------------------------------------------------------------------------
Dag Frans,
Jaren geleden kreeg ik 3 zaadjes op een cellofaantje geplakt van de Hortus. Nadien heb ik er - eind jaren 80 - honderden zakjes op diverse bijenmarkten voor 1 gulden aan de man/vrouw gebracht. Van Zuidlaren t/m Veenendaal gingen ze als zoete broodjes over de 'toonbank'. Zelfs per post werd erom gevraagd en verzonden. Volgens mij moest heel Nederland er al onder zitten. Maar als je niet alert bent, raak je hem toch ook weer kwijt. Zeer goede bijenplant! Zelfs op droge grond doet hij het goed.

Piet

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

De Moerasbloem

Bericht door Frans vanTongeren » wo 14 mar 2001, 16:30

DE MOERASBLOEM
Een aantal jaren geleden had boomdeskundige Bootsman , op een van de imkervergaderingen, een aantal knisperende zakjes bij zich. Toen hij de tijd er rijp voor achtte, vroeg en kreeg hij het woord en legde ons uit dat hij zaadjes had meegenomen van de LIMNANTHES DOUGLASII. Wij keken hem wat leeg aan en enigszins kortaf, legde hij uit dat het zaadjes waren van de MOERASBLOEM. Het plantje werd ook wel SPIEGELEI genoemd want de geel met witte bloempjes, doen daar sterk aan denken.

De moerasbloem komt oorspronkelijk uit Californie en David Douglas, een Schot, had hem daar in het eerste kwart van de vorige eeuw, opgemerkt. Hij stuurde 217 onbekende plantensoorten vanuit Amerika naar Engeland en registreerde verder nog zeshonderd voor Europa onbekende plantensoorten . ., die hij gewoon liet staan.

Ik nam wat zaadjes mee en zaaide ze in het voorjaar uit. Het zaad had een paar weken nodig om te kiemen en al gauw verschenen de eerste, frisgroen, veervormige blaadjes. In die tijd liep er een uitgebroken, tam konijn rond in Joppe en die zorgde er voor dat praktisch geen bloemknop de tijd gegund kreeg om zich te ontvouwen. Toen de rabbit uiteindelijk gevangen was, kon ik gaan genieten van een eindeloze zee geelwitte, 'pauselijke' bloemen.
De bijen genoten volop mee, want de bloemen geven een overvloed aan stuifmeel (tien meeldraden) en nectar.
Vrij snel sterft het plantje af en als u zaad wilt winnen, moet u een stukje plastic onder de stengels vlijen om de afgerijpte zaadje op te kunnen vangen. Als u daarmee te laat bent geweest, is het nog niet te laat. Onthoud goed waar het plantje stond en spit de grond daar niet om. In de herfst zal
de moerasbloem zich gul voor u uitzaaien. In de kerstvakantie heb ik 420 zaailingen uitgegraven en rond mijn moestuin uitgeplant.
De moerasbloem geeft voorkeur aan vochtige grond, maar ook op drogere bodems komt zij tot bloei.
Voor katholieke imkers is het plantje een 'must'.

Fr.
(Ik zal wat zaadjes voor u winnen,
voor een zacht prijsje kunt u dan beginnen)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten