nectar in maart

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

nectar in maart

Bericht door maartenkleijne » wo 07 mar 2001, 16:32

Nectar in maart
Omdat ik een systeem ga volgen met -naast de hoofdvolken- veel kleine afleggers die met weinig wintervoer zelfstandig overwinteren, heb ik niet alleen interesse in vroege pollendracht. Pollen zijn het belangrijkste middel om de volken kans te geven op een voorspoedige voorjaarsontwikkeling. Voor mijn afleggertjes kan echter vroege nectar van levensbelang zijn. Daarom heb ik voor mijzelf een overzicht gemaakt van nectardracht in maart.
De vrouwelijke wilgen sla ik even over. Zij kunnen bij rijke representatie aanleiding geven tot een hevige haaldrift, wat in deze tijd van het jaar niet altijd gunstig is. Daarom geven de meeste imkers de voorkeur aan mannetjes wilgen, waarvan de mooie katjes nu overal te koop zijn voor in de vaas.
Anemone nemerosa (Bosanemoon)
Geeft zowel pollen als nectar. Een mooie bosplant die het in de tuin ook heel goed doet, op beschaduwde plaatsen omdat hij anders makkelijk wordt overwoekerd. Witbloeiend met roestige bijkleuring. Op de meeste plaatsen in bos of struikgewas kan hij zich uitbundig vermeerderen. Wortelstokken zijn in september te koop. Nu in maart vaak in potjes in tuincentra.

Caltha palustris (Dotterbloem)
Deze schitterende gele bloemen worden reeds op een pol met enkele tientallen bloemen druk bevlogen. Elk tuinvijver zou er 1 moeten hebben. In het wild grotendeels verdwenen omdat hij juist op vruchtbare slootkanten groeide waar hij door de intensieve veeteelt verdwenen is. Bij mijn bijenstal is een natte greppel waar hij het heel goed doet.

Cornus mas (Gele kornoelje) Een schitterende struik/boom. Heb ik al eerder vermeld. Elke imker zou er minstens 1 in de tuin moeten hebben. In Nederland inheems maar bijna uitgestorven.

Corydalis solida (Vingerhelmbloem)
Heel fijn licht loof met mooie roze bloemen. Zie het mooie buitenplaats artikel van Hans van der Post. Verwildert makkelijk op elke humeuze grond. Bloeit de hele zomer door. Is vooral verdwenen door overijverige tuiniers, amateur of beroeps.

Forsythia viridissima (Chinees klokje)
Niet inheems maar groeit overal waar een beetje zon komt. De uitbundige gele bloemen gonzen vaak van de bijen.

Mahonia equifolium
Overdadige gele bloemtrossen. Heerlijke zoete nectargeur (sommigen vinden het stinken, nou ja!). Soms ruik je het al op 20 meter en tegelijk hoor je de bijen zoemen. Makkelijk te stekken. Groeit overal, maar liefst iets droger en een beetje kalk erbij is beter. Wel: zon! Goed als ruige haag te gebruiken.

Petasites albus (Groot hoefblad)
Door Hennie Oude Essink beschreven onder de kop 'vroegste dracht'. In het wild vaak verdwenen door het vele maaien. Is beslist aan te moedigen door hier of daar een stekje te zetten en grijpt dan snel om zich heen, mits vochtig en vruchtbaar land.

Prunus spinosa (Sleedoorn)
Het vroegste wit in het landschap. Zeer gezonde maar wat bitter sleepruimen! Moet vol in de wind staan anders wordt hij opgevreten door verscheidene insecten.

Scilla syberica (Scilla)
Van de bolgewasjes degene waar de meeste nectar afkomt!
Een klein groepje (zeg 20) wordt al druk bevlogen. Verwildert sterk in de halfschaduw of in niet te vruchtbaar grasland waar hij niet wordt overwoekerd. Extreem mooie blauwe kleur. (Ook wit.)

Viola odorata (Maarts viooltje) (Ook andere wilde viooljes zijn prima. zoals canina, en riviniana) De viooltjes zijn op beschaduwde plaatsen waar zij niet worden overwoekerd (of in een perk waar goed geschoffeld en gewied wordt) echte woekerplanten. In de bossen groeien ze op elke humeuze grond. Heel makkelijk in de zomer een handje zaad te verzamelen van de cleistogame nabloei en een eindje verder weer uitstrooien. Of stekjes uitzetten natuurlijk! De odorata is het leukst omdat ie heerlijk ruikt (naar viooltjes dus).

Tot zover de opsomming die jullie volgend jaar om deze tijd rond mijn bijenstal kunnen komen bekijken.

Maar vooral hoop ik natuurlijk op aanvullingen van jullie kant.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: nectar in maart

Bericht door Hans van der Post. » di 13 mar 2001, 16:31

13-03-2001 23:22
--------------------------------------------------------------------------------
Sommige soorten mannelijke wilgen geven veel nectar. Je kan treurwilgen aanplanten die hebben aan de katjes zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen en bloeien "laat" tussen peer en appel in.
Corydalis solida is een voorjaarsbloeier die een knol vormt en is afgestorven als het blad uitgevouwen aan de bomen hangt. De C. lutea(geel) en de C. ochroleuca (wit) zijn voorjaar/zomerbloeiers zij hebben vlezige wortels zijn winterhard.

Was het maar waar dat Forsythia viridissima een drachtplant was, ze staan in iedere tuin.
Maarten je weet dat de Forsythia makkelijk kan worden gestekt, zou je een stek willen maken van deze struik die zo door bijen wordt bevlogen. Ik heb namelijk ook twee typen Forsythia op mijn moestuin staan, er staan ook een paar volken maar ik ze geen bij op de struiken. Ook in tuinen heb ik nog niet eerder bijen gezien op de Forsythia. Je hebt namelijk veel typen het kan zijn dat jij een soort hebt die wel aantrekkelijk is voor bijen.

Mahonia soorten daar moet je eens naar gaan kijken in Boskoop er zijn er die opeenvolgend bloeien.
-------- hier komt nog een kleine foto ------
En aanrader is Viburnum titus. De bijen komen voordat de crocussen in bloei zijn met roomkleurig stuifmeel binnen. Deze heester is niet inheems wel makkelijk te stekken. Je ziet hem hier in Oegstgeest overal in tuinen "opduiken". Het geslacht viburnum (200 soorten) is niet inheems. Veel van de soorten komen uit China en Japan,
De bekende van de familie hier zijn de sneeuwbal, gelderse-roos, weigelia, kamperfoelie en vlier. De meeste soorten zijn sierheesters sommigen ruiken heerlijk zoals de sneeuwbal en in de winter bloeiende Viburnum grandiflorum. Vele soorten worden niet tot nauwelijks door bijen bevlogen.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: nectar in maart

Bericht door Frans vanTongeren » wo 14 mar 2001, 16:31

14-03-2001 21:29
--------------------------------------------------------------------------------
Dag Hans, je schreef o.a.:
- Sommige soorten mannelijke wilgen geven veel nectar. Je kan treurwilgen aanplanten die hebben aan de katjes zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen en bloeien "laat" tussen peer en appel in. -

Volgens mij klopt je eerste zin niet.
'Mannelijke' wilgen zijn eenslachtig en eenhuizig. Anders noem je hen geen mannelijke wilgen. Die produceren dus alleen stuifmeel.

In je tweede zin noem je, denk ik, wilgen die eenhuizig en tweeslachtig zijn. Die bomen leveren dus zowel stuifmeel als nectar aan de bijen.

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: nectar in maart

Bericht door Romée van der Zee » wo 14 mar 2001, 16:32

14-03-2001 23:53
--------------------------------------------------------------------------------
Frans, ik hoop niet dat je van je geloof afvalt, maar Hans heeft het bij het rechte eind.
De mannelijke bloemen (katjes) hebben, afhankelijk van de soort 1 tot 5 meeldraden. Daarnaast hebben zij 1 of 2 honingklieren.
Het verschil tussen mannelijk en vrouwelijk zit hem niet in de nectar.
bron: Heukels Flora van Nederland
Romée

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten