Dracht op 8 april

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Dracht op 8 april

Bericht door Oude Essink » ma 09 apr 2001, 16:34

Hier volgt het tweede rondje mijn tuin met drachtplanten in bloei; dit keer zonder vermelding hoe massaal er gevlogen wordt want het blijft te koud en te nat voor de dames om erop uit te gaan:
1. RESTANTBLOEI; d.i. bijna uitgebloeid:
Viburnumstruik (heeft doorgaans veel bezoekers); de latere Viburnum zit volop in de knop. - Winterprunus (bloeit langdurig).
Primula - Helleborus - Mahonia (heeft lang gebloeid en trekt doorgaans veel bezoek).
Groot Hoefblad: levert normaal een luid gezoem van de vele bijen op.
2. VOLOP IN BLOEI:
Longkruid (breed-, smal-): trekt vooral de jonge hommelkoninginnen; bijen alleen bij gebrek aan dracht elders en dan waarschijnlijk illegitiem, omdat de kelk te diep is voor haar tong; de plant mag overigens in een bijentuin niet ontbreken en bewijst onder andere dat bijen hommels absoluut niet in de weg zitten.
Hondsdraf; een klein paarsig onkruidbloem-
metje; niet wegschoffelen want er wordt normaal druk op gevlogen.
Japanse kers; dé dracht in dit jaargetijde evenals
de Wilg (behoeft geen aanprijzing).
Anemoon - Narcis - Vinca (Maagdenpalm)
Speenkruid
bedekt de hele tuin met knalgele bloemetjes; na de bloei vind je al snel niets meer van de plant terug tot het jaar erop.
Bosviooltje - Pachisandra - Pierus - Scilla
Blauwe druifje ( lijkt als drachtplant niet veel bijzonders; maar ik heb een foto met bij op die bloem met een mooi klontje stuifmeel.) - Stermagnolia - Vergeet-mij- nietje.
3. BEGINNENDE BLOEI:
Ranonkel (ik zie er doorgaans weinig bijen op) - Tulp - Camelia - Japanse Kwee (wordt doorgaans goed bevlogen en bloeit lang door).
Hyacinth - Dotter, één bloemetje! - brem, als de struik groot genoeg is doet hij het erg goed als drachtplant!).
Scimmia (trekt doorgaans erg veel bijen aan).- Prunus Triloba (heb er nooit een bij op gezien) - Rozemarijn (de Zuidfranse; sterk geurend; indien goed geworteld winterhard; rijk bloeiend en met veel bijenaanloop).
Berberis, ik heb er een hele haag van die bij goed weer een enorme aantrekkingskracht heeft voor bijen en hommels.
Van het fruit tenslotte zijn de eerste bloemen open bij de Kruisbes, de vroege Rode-bes en de Abrikoos (paar graden vorst en de pret is alweer over).
In vergelijking met tweede week maart toch alweer een hele lijst; als het iets warmer wordt, een rijk begin van het seizoen!

hennie oes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten