Goed Nieuws.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Goed Nieuws.

Bericht door Frans vanTongeren » za 21 apr 2001, 16:44

21-04-2001 20:42
--------------------------------------------------------------------------------
Dag Minne, toch nog een fraai vooruitzicht voor mei t/m augustus. Die Duitse meteoroloog heeft het vaak bij het goede eind!
Precies tien jaar geleden, vroor het op deze dag (-)7.5 graad.
De acacia kwam niet meer aan blad en bloei toe en moest met Sint Janslot weer een nieuwe start maken. De kastanjes staken niet één kaarsje meer op en de eikebomen kregen pas eind juni nieuwe blaadjes. De fruittelers leden veel schade en de bijenvolken gaven gemiddeld negen potjes honing af aan deze imker.
(Ja,ja, allemaal opgeschreven!)

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Goed Nieuws.

Bericht door Minne Bonnema. » za 21 apr 2001, 16:46

Goed nieuws.
Aanhakend op de laatste alinea’s van ,,Groei en bloei&'

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Goed Nieuws.

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 23 apr 2001, 16:45

23-04-2001 13:29
--------------------------------------------------------------------------------

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Oorspronkelijk verstuurd door Frans van Tongeren:
Dag Minne, toch nog een fraai vooruitzicht voor mei t/m augustus. Die Duitse meteoroloog heeft het vaak bij het goede eind!
Precies tien jaar geleden, vroor het op deze dag (-)7.5 graad.
De acacia kwam niet meer aan blad en bloei toe en moest met Sint Janslot weer een nieuwe start maken. De kastanjes staken niet één kaarsje meer op en de eikebomen kregen pas eind juni nieuwe blaadjes. De fruittelers leden veel schade en de bijenvolken gaven gemiddeld negen potjes honing af aan deze imker.
(Ja,ja, allemaal opgeschreven!)

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Goed Nieuws.

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 23 apr 2001, 16:45

23-04-2001 13:42
--------------------------------------------------------------------------------
Beste Frans,
Heb ook mijn kastkaarten van '91 er maar eens bijgezocht. Wat een diep treurig imkerjaar was dat voor jou, 9 potten honing per volk. Maar zo erg was het toch niet? Bij mij kwam dat jaar gemiddeld 16 kg per volk binnen.
Inderdaad hebben de bijen toen geen fruithoning mee naar huis genomen. Maar het moet dat jaar wel aanzienlijk warmer geweest dan nu, op 12 april gingen ze naar de peer. En momenteel wacht ik nogsteeds op het telefoontje van de fruitboer.
Maar Frans, imkeren is toch niet alleen maar honing halen? Had dat jaar behalve aan het fruit ook nog wat volken verhuurd voor bestuiving in de kassen (meloen en courgette). Bovendien zijn er ook nog 3 volken naar Zeeland gebracht met het idee dat daar wel wat honing van het wilgenroosje en de zeeaster gehaald kon worden. En dat was ook zo. Tenminste dat vond die 'vriendelijke onbekende imker' die mij hielp, 15 ramen zijn er daar uit mijn kasten gehaald, maar er werden wel 15 leeggeslingerde ramen van een ander voor in de plaats gezet. Wat was dat aardig ..... Maar ondanks dat toch nog 26 kg van die honing mee naar huis genomen dat jaar.
En dat weerbericht van die Duitser? Ik hoop het dat wij zo'n warm voorjaar en zomer krijgen.

Els

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Goed Nieuws.

Bericht door Hugo » ma 23 apr 2001, 16:46

23-04-2001 20:26
--------------------------------------------------------------------------------
Frans en Els,
Voor de resultaten van 1991 staat in mijn spreadsheet-je een dik vet zwart kruis. In dat jaar haalden mijn bijen amper 15 potjes honing per kolonie. Een absoluut dieptepunt in mijn imkerscarriere.

mvg,

Hugo

--------------------

Nobodies prefetc !

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Goed Nieuws.

Bericht door Frans vanTongeren » di 24 apr 2001, 16:46

24-04-2001 22:03
--------------------------------------------------------------------------------
Dag Els,(leuk je te ontmoeten)
Het verschil tussen jouw en mijn opbrengst van rampjaar '91 zit, denk ik, in het type bloem wat door de bijen is bevlogen.
Jouw personeel vloog op courgette, meloen, wilgeroosje en zeeaster. Op 21 april verkeerden zij nog 'achter de ramen' of in een 'sluimersituatie'.
Hugo's biekes en de mijnen plachten te vliegen op fruit, aalbessen, acacia en op lindebloesem.
En Els. . Die planten hebben het nóg over de barre winter van '91.
Alleen het koolzaad is de dans redelijk ontsprongen. Dertig potjes van één volk.
(En Els, ook meiden achter de ramen lijken weinig last van vorst te hebben!)

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Goed Nieuws.

Bericht door Frans vanTongeren » wo 25 apr 2001, 16:46

25-04-2001 21:54
--------------------------------------------------------------------------------
Jan Visser schrijft o.a. in 'Trouw. .
- Typische lenteboden zoals klein hoefblad en paardebloem zijn na de temperatuursprong die zich eind 1987 heeft voltrokken, aanmerkelijk vroeger gaan bloeien. De paardebloem bloeit tegenwoordig al dertig dagen eerder dan voor 1988 en bloeiende kastanjebomen zijn hun tijd bijna drie weken vooruit. -

- Bart van Mourik, Baltus Zwart en Arnold van Vliet (1x klimaatdeskundige en 2x bioloog) constateren dat de vervroegde bloei de laatste jaren vooral bij de kruiden weer iets achterop is geraakt. Dat komt omdat het klimaat een duidelijke VERNATTING heeft ondergaan.
In de herfst houdt een natte bodem de warmte langer vast, maar in de lente zien we juist het tegenovergestelde. Water heeft namelijk een grote soortelijke warmte en verdamping kost energie met als gevolg een lagere bodemtemperatuur. -

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten