Pinksterbloemen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Pinksterbloemen

Bericht door Frans vanTongeren » zo 06 mei 2001, 16:49

06-05-2001 13:20
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Maarten, paardebloemen geven hun nectar pas af aan een bijtje, als het VEERTIEN graden of hoger is.
De conclusie kun je dus wel maken. Vandaag dertien graden, gisteren ook enz.
Ook bij mij bloeien de pinksterbloemen. Zojuist zag ik het eerste oranjetipje vliegen.
VEEEEL graden toegewenst

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Pinksterbloemen

Bericht door Minne Bonnema. » zo 06 mei 2001, 16:49

06-05-2001 17:28
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Forumers.
Vandaag weer een zeer heldere dag, maar een koude noord-oosten wind die sterk drogend is,mijn ervaring is dat de paardenbloem wel wat vocht nodig heeft om nectar aftegeven,houdt de oosten wind wat te lang aan dan geeft hij niets meer af.Ook bij mij vliegen de bijtjes druk op de Pinksterbloem dit bloempje moeten we niet onderschatten als ondersteunende nectar cq stuifmeel leverancier.
Minne.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Pinksterbloemen

Bericht door Piet Jager » zo 06 mei 2001, 16:50

06-05-2001 19:19
--------------------------------------------------------------------------------
Stuifmeel van de paardebloem.
Bij het lezen van bovenstaande bijdragen kwam ineens bij me bovendrijven, dat stuifmeel van de paardebloem niet zo waardevol moet zijn. Niet alle stuifmeelsoorten hebben namelijk dezelfde voedingswaarde voor de bijen. Dennenstuifmeel bijvoorbeeld heeft geen waarde en in stuifmeel van de paardebloem ontbreekt een essentieel aminozuur (eiwit). Maar ik weet niet meer welke. Misschien kan iemand dat boven water krijgen? Ook verschilt stuifmeel van onderscheiden plantensoorten zeer sterk in gehalte aan sterolen, stoffen die onder meer de basis vormen voor het vervellingshormoon ecdyson.

Putterpiet

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Pinksterbloemen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 06 mei 2001, 16:50

06-05-2001 21:58
--------------------------------------------------------------------------------
Piet, waarom is stuifmeel van de Paardebloem niet zo waardevol? Bijenvolken in de omgeving van veel Paardebloemen komen tot behoorlijke prestaties!!! Zowel een groot honingoverschot, stuifmeeloverschot, als een grote hoeveelheid bijen.
Paardebloemen hebben bijen niet nodig. Ze vertonen apogamie of agospermie. Dit is beide hetzelfde en het houdt in dat in de Paardebloem geen bevruchting plaats vindt. Althans niet de versmelting van een stuifmeelkorrel en een zaadbeginsel. Het zaadbeginsel groeit zelfstandig uit tot een nieuw zaad. Al deze Paardebloemen planten zich dus vegetatief voort met een primitie(f)(ver) voortplantingssysteem (als normale insectbestuivende afhankelijke planten).

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Pinksterbloemen

Bericht door Frans vanTongeren » zo 06 mei 2001, 16:50

06-05-2001 22:20
--------------------------------------------------------------------------------
Beste Piet, hoeveel waarde heeft jou weten?

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Pinksterbloemen

Bericht door Piet Jager » zo 06 mei 2001, 16:51

06-05-2001 23:59
--------------------------------------------------------------------------------
Jelte & Frans,
Jelte: Piet, waarom is stuifmeel van de Paardebloem niet zo waardevol?

Piet: Dat stond in mijn bijdrage vetgedrukt.

In de periode dat de paardebloemen bloeien, bloeien er ook vele andere planten, waarop de bijen veel honing en stuifmeel halen en een groot broednest vormen. Dus dat is niet het kriterium! De rest is niet "im Frage".

Piet: Frans, mijn weten is niet in waarde te meten!

Putterpiet

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Pinksterbloemen

Bericht door maartenkleijne » zo 06 mei 2001, 16:51

De literatuur over drachtplanten heb ik grondig bestudeerd, maar daar heb ik nog niet gevonden dat pinksterbloemen een hoofddracht kunnen zijn.
In de weilanden bij mijn bijenstal bloeien heel veel paardebloemen. De bijen vliegen volop en ik dacht natuurlijk aan de paardebloemendracht die volgens de boekjes een grote haaldrift kunnen geven zelfs nog boven appelbloesem. Wat schetst mijn verbazing toen de helft van de bijen met iets anders thuis bleken te komen, terwijl ik dacht dat er eigenlijk verder geen dracht was. Na enig speurwerk bleek dat ze even enthousiast vliegen op de pinksterbloemen waar sommige weilanden wit/lila van staan.
Wie heeft daar nog meer ervaring mee??
Een klein deel van de bijen komt trouwens thuis met wilg waarvoor ze nu nog veel verder moeten vliegen.
De bijen houden kennelijk van variatie, want de gewilde paardebloemen staan op minder dan 100 meter, de pinksterbloemen minstens 500 meter en alleen in weilanden waar ook veel paardebloemen staan, de wilgen staan minstens
1000 m. verder.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten