rondje tuin 12 mei 2001

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

rondje tuin 12 mei 2001

Bericht door Oude Essink » za 12 mei 2001, 16:58

Dit is de derde ronde tuin; door het warme weer is het aantal bloeiers enorm toegenomen.
De tweede helft van april zat ik in frankrijk
en miste daardoor de bloei van pruim, peer en vroege appel; de vruchtzetting is knudde en mijn bijen bekijkend is fruitbloesemhoning dit jaar niet aan de orde; ik heb ze snel bij moeten voeren!
De hoeveelheid bloeiers op dit moiment verhindert mij erbij te melden wie er op wat vliegt; ik vermeld de bloeiers waar ik solitaire bijen , hommels en honingbijen op zie:
Bloeiende bomen: lijsterbes;meidoorn; appel
met name nog de goudreinet (een laatbloeiende triploïd); de semperflorenswilg
en beginnend de Esdoorn.
bloeiende struiken: sering; berberis (grootbloemig en kleinbloemig); clematis;
cotoneaster (een zeer dankbare bijenplant!);
kolkwitzia; brem (nabloei); viburnum (meerdere soorten); sneeuwbes (de grote struik); aukuba (zowel de mannelijke als de vrouwelijke plant); de franse rozemarijn en als laatste van de bessen: de blauwe bes.
( in tegenstelling tot pruim en peer is de zetting van de rode bes en de zwarte bes
uitstekend; de josta heeft kennelijk te vroeg gebloeid en levert weinig op; de kruisbes daarentegen is weer vol!).
bloeiende kleinere soorten: Vergeet mij niet
( een klein rood bijtje zit erop); koekoeksbloem ('s avonds bevlogen door een mot); een verlate dotter; knikkend nagelkruid; paardebloem ( mijn eerste honing
had fruitbloesem moeten zijn; bij onderzoek bleek het paardebloesemhoning te zijn; dertig kilo uit twee kasten; een nogal zoete
honing; best lekker!); saxifraga; scheefkelk;
ooievaarsbek ( meerdere soorten); lievevrouw bedstro; salvia (een vroege francaise); akelei; judaspenning; de eerste lelietjes van dalen; dove netel; lamium; de eerste korenbloem; zenegroen; fothergillo; barbarakruid; longkruid (nog steeds en vol hommels); hoornbloem; thijm; potentilla;
smeerwortel (wit en rood; druk bevlogen door hommel en bij); aardbij en tenslotte de boterbloem (ik heb er wel eens een bij op gezien).
Dit is het weer; het volgende rondje zal wellicht iets minder bloei opleveren midden in de zwermtijd; wij wachten af.
Hartelijke groet,
hennie oes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten