Kiwi planten

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Kiwi planten

Bericht door Piet Jager » ma 14 mei 2001, 17:00

14-05-2001 23:29
--------------------------------------------------------------------------------
Els,
Tegen een blinde muur op het oosten/zuiden als leistruik!
De wortels kruipen wel onder de tegels/stenen door. Links en rechts van de wortelhals een strook van 1 meter lang en 35 cm meter breed en deze strook mulchen. Eerst laten groeien tot je een paar goede gestel-armen krijgt en daarna regelmatig snoeien.

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Kiwi planten

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 14 mei 2001, 17:02

Beste forummers,
Mijn vraag heeft niets met bijen te maken, maar aangezien ik er zeker van ben dat één (of meerdere) van u mij advies kan geven, stel ik hem hierbij.

Gisteren (moederdag) verblijden mijn kinderen mij o.a. met 2 kiwi planten, 1 vrouwelijk en 1 mannelijk exemplaar, beiden in pot en 1.50 m hoog. Nu moet u weten dat ik helemaal niet van kiwi hou maar dat mijn nageslacht ze 'het summum' vinden. Kreeg er dan ook de opdracht bij ze in de achtertuin te zetten en niet op de volkstuin (vermoed dat ze anders - terecht - verwachten dat er iets fout gaat met de teelt).
In het boek "Fruitteelt voor iedereen" van J. Freriks staat vermeld dat zo'n plant per stuk een 5 m lange en 2 m brede strook goed bewerkte grond nodig heeft en dat die strook ook nogeens onbegroeid moet blijven. En dat er bovendien continu aan geknipt, gesnoeid en geknepen moet worden (en nog veel meer instructies).
Jullie snappen het al, het leven van een moeder is vaak zwaar en zit vol dilemma's. Mijn kinderen willen kiwi's van eigen bodem en ik geen grote kale stroken.

Mijn vraag: kunnen deze kiwi's ook groeien zonder grote tuin-ingrepen, bijv. in spilvorm of i.d.? (en er hoeft van mij ook niet zoveel fruit af te komen ;-)
Graag jullie advies! (terug laten brengen is geen optie)

Els Kleijnendorst (die al 1 1/2 dag tegen die planten aan zit te kijken en er toch niets mee aan moet).

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kiwi planten

Bericht door Oude Essink » di 15 mei 2001, 17:01

15-05-2001 21:10
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Els,
Ik sluit mij bij Piet aan; de kiwi heeft een enorme productie aan lange scheuten; pas over een paar jaar zullen ze hinderlijk worden als je niet goed snoeit; veel blad, rijke bloei, leuke vrucht die bij onze bodem nergens naar smaakt (gewoon laten hangen dus). Een breed wortelgestel nestelt zich graag onder de tegels; geen last van als je onder de plant niets hoeft te laten groeien.
plaats de beide planten zoveel mogelijk langs een muur in de zon; paar meter uit elkaar; houd het mannetje kort; een paar bloemen voor de bestuiving (door bijen!) is genoeg.ieder jaar een paar jonge zijscheuten laten zitten; daar komen het tweede jaar de bloemen op; verder ruim snoeien in najaar ( met name alle takken waar vruchten aan gezeten hebben) en zomer (takken waar bloesem op zit voorbij de bloemen korten); de snoei laat zich vergelijken met de druif.. Best leuk als je de ruimte hebt; en als het je te veel wordt, kun je over een paar jaar altijd nog ruimen.
Ik denk, dat je kinderen zelf enthousiast waren bij deze moederdagvondst (in ieder geval origineel) én: je hebt ze goed voorgelicht over de mannetjes en vrouwtes bij de kiwis. sukses ermee, misschien beleef je er toch plezier aan.
hennie oes, die ook al jaren kiwi's heeft er nooit van eet maar het toch appart vindt

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kiwi planten

Bericht door Hans van der Post. » di 15 mei 2001, 17:01

15-05-2001 22:42
--------------------------------------------------------------------------------
Dag Els leuk kiwi's ze hebben bijen nodig nou ja insekten en verder heel veel snoeiwerk.
Mijn familie heeft zo`n "struik" zoals Piet al zij; "een muur op het zuiden" dan worden de vruchten rijp.
Verder moet je er om denken dat de kiwi midden in de winter moet worden gesnoeid doe je dit in het vroege voorjaar heb je een paraplu nodig voor al dat vocht wat uit de snoeiwonden druppelt.
Als ik een keer te laat ben met snoeien doe ik dit als het blad halfwas is, dus nu! Dan is er geen gespetter of gespatter. Heb wel eens gemeten hoeveel vocht uit een tak vloeide je wil het niet weten maar in tien dagen een emmer vol (10 L.)
Kiwi's maken takken in een seizoen van wel vier a vijf meter lang.
Dit duurt wel enige tijd, dan zijn de kits dertigers!
Wat erg lekker is jam van kiwi's. De pitjes kan je er dan uit zeven.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Kiwi planten

Bericht door maartenkleijne » wo 16 mei 2001, 17:02

16-05-2001 00:06
--------------------------------------------------------------------------------
Voor zover ik weet kan je het mannetje ook pal naast het vrouwtje zetten. ls je maar zoals Hennie aangaf het vrouwtje bevoordeelt bij het snoeien. Er zijn ook tweeslachtige struiken in de handel, naar ik meen met een mannetje op een vrouwtje ge-ent. Ik ken iemand die zoeen tot een gigantische wildernis heeft laten uitgroeien, maar zelf zou ik de methode van Hennie volgen.

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kiwi planten

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 16 mei 2001, 17:02

16-05-2001 16:01
--------------------------------------------------------------------------------
Beste Piet, Hennie, Hans en Maarten,
Ten eerste wil ik jullie heel hartelijk bedanken voor jullie heel snelle reactie. Het was een pak van mijn hart te lezen dat geen grote stukken tuin kaal gemaakt behoeven te worden.

Van het advies om een paar tegels eruit te halen kan ik geen gebruik maken. Zo'n slecht leven gun ik die kiwi's ook niet, de 'kinderkopjes'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten