Robinia pseudo Acacia

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Robinia pseudo Acacia

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 29 mei 2001, 17:06

29-05-2001 20:42
--------------------------------------------------------------------------------
Leuk die Acacia,
Ik blijf hem/haar toch altijd nog associëren met de savanne of steppe en kan hem voor mijzelf maar niet inheems laten lijken.
Maar over de honing opbrengst. De Roever zegt dat bij grote bomen twee kasten kunnen staan per boom. Maar is dit wel waar, is dit niet wat heel veel bijen tegenover die ene acaciaboom? Dit geldt tevens voor meerdere drachtplanten/bomen die in dat rijtje staan. Ik heb zo mijn twijfels.
Maar weet jij ook Frans (of anderen natuurlijk) wat ongeveer gebruikelijk is bij Acacia?

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Robinia pseudo Acacia

Bericht door Frans vanTongeren » di 29 mei 2001, 17:06

Oei, oei..bloei, de acacia veur mien deur vertoont al witte puntjes.
Dat hij/zij fraai in bloei mag komen!
*
DE ROBINIA PSEUDOACACIA...,DE HOOP OP EEN BETERE TOEKOMST
Op de avond van ons inwinteringsmaal, drukte Han B. mij terloops een artikel uit het N.R.C. in handen. Het ging over een boom, die onze bijen ook enthousiast kan laten vliegen in de maand juni, de maand van schaarste tussen de voorjaarsdracht en de zomerdracht. De acacia, want daar gaat het hier over, heeft er niet altijd zin in. In 1991 kwam ze niet aan bloeien toe door de vernietigende werking van de nachtvorst (min 7,5 graad op 21 april) en in 1990 waaide het veel te hard en moesten de bijen acrobatische toeren uithalen om de vlinder-bloemen binnen te kunnen dringen. Bovendien bereikte de temperatuur nauwelijks de gewenste 20 graden, die noodzakelijk is om de nectar te laten vloeien.
De Robinia hoort van oorsprong thuis in Noord-Amerika. Omstreeks 1600 introduceerde de Franse botanicus Jean Robin de eerste exemplaren in Europa. De boom is een snelgroeiende vlinderbloemige die 25 tot 30 meter hoog kan worden en na 30 tot 40 jaar is volgroeid. Het hout is keihard en van zeer goede kwaliteit.
In Hongarije wordt de teelt op commerciële schaal bedreven. Volgens de bosbouwers daar stelt de boom weinig eisen aan zijn standplaats. Hij is niet droogtegevoelig en bindt zijn eigen stikstof. Zodoende mag zijn groeiplaats voedselarm zijn. Lichte zandgrond blijkt het meest geschikt. Het hout is weinig gevoelig voor ziekten en plagen. Giftige houtconserveringsmiddelen zijn voor deze "Teak van het Noorden" niet nodig. Het hout kan gebruikt worden voor paaltjes, als rijshout, voor gereedschap, voor park- en tuinbanken, voor kozijnen, deuren, trappen en bruggetjes.
De Stichting Natuur en Milieu pleit daarom voor de aanplant van Robinia-productiebossen in de Randstad of op landbouwgronden die uit de produktie zijn genomen. Er hoeft dan minder tropisch hardhout te worden ingevoerd. Ook ir.L.J.M.Dielen van de Stichting Bos en Hout in Wageningen noemt de Robinia een prachtige houtsoort. Een probleem echter is, dat de boom nog zodanig veredeld moet worden dat ze gaat opgroeien in mooie rechte stammen.
Misschien zouden onze bijen ir. Dielen kunnen helpen, door een zodanige kruisbestuiving tot stand te brengen, dat de Robinia rechtstandig, tot in de hemel, zal gaan groeien!!!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten