Dotterbloemen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Dotterbloemen

Bericht door Frans vanTongeren » vr 01 jun 2001, 17:07

DE DOTTERBLOEM (bericht op 30-04-'01)
Het regent weer eens en met houtzagen (met de hand, ja) voor de komende wintervoorraad, moet ik stoppen.
Sombertjes staar ik naar buiten, naar de vijver waar de DOTTERBLOEMEN vrolijk staan te bloeien in de regen. Die plantjes houden het hoofd nu letterlijk boven en onder water.
*
Dotterbloemen (Calta palustris) zijn meerjarige, kruidachtige planten die van vocht houden. In bossen met zuurstofrijk ondiep water, veenmoerassen en vochtige graslanden zijn ze te vinden. Maar ze houden niet van zout water. In zeekleigebieden Eric, komen ze dus niet voor. De hoogste water PH (negatieve logaritme van de H-ionenconcentratie) mag 6.61 zijn; een beetje zuur dus. (Hoe ik die omschrijving blijf onthouden, snap ik zelf ook niet.)
De dotterbloem is een forse, brede plant. Grote, schitterend gele bloemen met wel twintig meeldraden die altijd open staan. De bloem bloeit in april en mei en aan het eind van de bloei levert iedere bloem tien tot honderd zaden af. De grote, in een krans geplaatste kokervruchten openen zich bij vochtig weer zodat de zaden er door de regen worden uitgespoeld
De bladeren zijn niervormig en wat gekarteld of getand. In juni zijn de bovengrondse delen van de plant afgestorven.
Die fraaie bloemen worden door hun overvloedige honing en stuifmeel door honingbijen met graagte bezocht.
(hulp gezocht in de Geïllustreerde flora van Nederland en van De interactieve Flora van Nederland)
*
De zon schijnt weer . .dus . .!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten