Krokussen, plant ze nu!

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Krokussen, plant ze nu!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 02 okt 2001, 11:30

"Plant nu die vrolijke lenteboden die uw tuin al vroeg in het voorjaar kleur geven, als de rest nog van de tuin in winterslaap is!"

Op deze manier zorgen tuincentra dat bollen en knollen bij de gemiddelde tuinier belandden. Zeker voor imkers hebben vooral de krokussen extra waarde. Dus kopen zou ik zeggen!
Het Groenrijk, enkele kilometers verderop bij mij mijn woonplaats vandaan, heeft vaak stuntaanbiedingen; de krokussen kosten daar per 50 stuks 3 gulden en 95 cent of 1.79 euro. Helaas staat het euroteken (nog) niet op Word en het f teken lukt niet. (Deze aanbieding betreft de krokus Crocus tommasinianus 'Ruby Giant'. Dit is een vroegbloeiende botanische krokus. Hoogte 8 cm en maat 5/+) Ik vind dit bepaald niet duur! Ik ga er in elk geval enkele honderden kopen!


J.P.D.



Surf voor meer informatie over de krokus ook nog even naar:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=291




Bijgewerkt door - Jelte Pieter Dijkstra op 02/10/2001 11:35:22

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Krokussen, plant ze nu!

Bericht door maartenkleijne » di 02 okt 2001, 13:46

de tomassianus -ook wel tomasiana genoemd- is bovendien de crocus die op zandgrond zich het meest uitbundig uitzaait en vermeerdert.

J. Sleegers
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 20 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Krokussen, plant ze nu!

Bericht door J. Sleegers » wo 03 okt 2001, 21:10

Krokus is bol van het jaar

De bollenboeren willen dat we meer bollen kopen en planten. Dit jaar is de krokus bol van het jaar. Een plaats om heel goedkoop aan bollen te komen is: ALDI. Voor f. 2,95 heb je 25 botanische krokussen, die je dus gewoon kunt laten verwilderen. Lekker makkelijk, heb je meer tijd voor je bijen!

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Krokussen, plant ze nu!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 03 okt 2001, 21:38

Hallo Maarten en Jacqueline en natuurlijk de rest!

Maarten schrijft: de tomassianus -ook wel tomasiana genoemd- is bovendien de krokus die op zandgrond zich het meest uitbundig uitzaait en vermeerdert.
Heb je dan drie namen voor dezelfde variëteit of is 'tomassianus' een schrijffout? Moet volgens mij zijn: tommasinianus
Trouwens wat komt dat geweldig mooi uit Maarten, laat nou net mijn tuin een ligging hebben op uitsluiten zandgrond. Ik woon natuurlijk ook niets voor niets in de mooie Friese Wouden!

Jacqueline je hebt helemaal gelijk! De krokus is 'Bloembol van het jaar 2001'. Dit zou eigenlijk een veel mooiere titel zijn voor dit onderwerp. Maar ja, ik had er overheen gelezen! Ook op mijn blaadje staat deze pretentieuze eer aan de bloembol vermeld.
Alleen mijn adres is goedkoper! Ik heb namelijk 50 bollen voor f 3.95! Ik moet hiervoor alleen wel iets verder rijden dan voor de Aldi, wat dan misschien nog niet zo'n slechte optie is!

J.P.
P.s. Ik heb vanavond nog drie kasten uit dat kale, winderige, kleiïge en natte Groningen opgehaald! Twee van de drie moedervolken staan nu weer tevreden op de stal, de ander staat tevreden met haar dochter achter de stal lekker op het noorden!
De bijen vlogen zelfs nog een beetje toen ik ze ophaalde, want hierover was ik niet helemaal gerust. De Bladrammenas was inmiddels uitgebloeid. Er waren ook nog percelen die volop in bloei stonden! Deze bloei heeft denk ik te maken met de maaihoogte. Hoe lager de maaihoogte, des te minder de herbloei!
Morgenvroeg ga ik gauw kijken hoe ze vliegen! Nu deze volken nog als een gek invoeren! En klaar is J.P.





Edited by - Jelte Pieter Dijkstra on 03/10/2001 21:41:01

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Krokussen, plant ze nu!

Bericht door Hans van der Post. » wo 03 okt 2001, 23:46

"Plant nu die vrolijke lenteboden"

Deze kreet is mij uit het hart gegrepen. Ben vandaag naar de bollenboer geweest Ik struin daar rond als een kind in een snoepwinkel niet wetende wat ik zal kopen. Mijn gekochte kleinnode waren;

Allereerst, stond al jaren op mijn verlanglijstje nu waren ze er; Leucojum vernum of wel "het lente klokje" .
Verder natuurlijk de krokus maar dan de soort die wat later bloeit "krokus Rembrand" mooi donkerblauw geeft veel zaad goed voor de uitbreiding. En voor de verzameling Galantus ikariae '¦. Het glanzend sneeuwklokje. Ik heb zes soorten sneeuwklokjes in mijn tuin staan. Er zijn er wel 22 dus kan ik nog voorlopig vooruit.
Muscari muscarimi syn: Ambrosiacum moschatum deze heb ik voor de naam en bloem gekozen! Muscari latifolium omdat deze mooie donkerblauwe "bloem-aar" met blad wat lijkt op een tulpenblad zo mooi van kleur is.
Om dat de zomer ook wat kleur wil hebben en er dan toch voldoende dracht voor de bijen is, heb ik mij twee Dracunulus vugaris knollen aangeschaft. Het is een grote aronskelk met grote handvormige bladeren de bloem is 30 cm groot en stinkt maar de kleur is schitterend dieprood met een groene rand.
Hans.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Krokussen, plant ze nu!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 15 okt 2001, 18:04

Eergisteren ben ik naar het Groenrijk tuincentrum geweest een paar kilometer verderop. Op dat moment ben ik in een gulle bui en schenk mijzelf of misschien liever gezegd, mijn potentiële varroatolerante bijtjes 750 krookjes. Ik vind het wel een beetje gênant, om bijna de helft van de te koop liggende bolletjes mee te nemen. Maar, vooruit maar!
Tweehonderd heb ik vanmorgen in mijn groente tuin op een speciaal humusrijk stukje gepoot. Ik ben van plan deze in het voorjaar na de bloei te rooien en te splitsen, zodat ik de aanwas hiervan opnieuw kan uitpoten, waar ik maar wil.
De resterende 750 ga ik rondom mijn bijenstal planten. Het zal in het voorjaar een prachtig kleurige brij worden met al die krookjes! Deze krokussen mogen lekker verwilderen en ik heb er verder geen omzien naar. En mijn bijtjes varen er hopelijk wel bij!


J.P.D.




Edited by - Jelte Pieter Dijkstra on 15/10/2001 18:06:10

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Krokussen, plant ze nu!

Bericht door Oude Essink » di 16 okt 2001, 11:18

Hallo Jelte Pieter, en of jouw bijtjes er wel bij
zullen varen en ook, gezien jouw aantallen en plannen,
zul je langdurig van de straat zijn.
Een aantal jaren geleden heb ik mij ook eens op zo'n
project gestort; alleen is de grond bij mij van die harde,
natte, blauwe klei en na een paar jaar is van de krokusjes
niets meer te zien. Najaarskrokus doet het daarentegen bij
mij erg goed; ze vliegen er nu volop op en laten er de
klimop voor staan.
hennie oes


Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten