Struikkamperfoelie

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Struikkamperfoelie

Bericht door Oude Essink » ma 11 feb 2002, 17:11

Voor Wie op de zachte dagen van januari en februari, voordat de krokussen en sneeuwklokjes bloeien, een goede vliegplant voor de bijen in z'n tuin wil, is een winterbloeiende struikkamperfoelie een aanrader:
Afbeelding
Dit is de lonicera x purpusii; hij staat bij mij in de schaduw van het huis op het noorden; eind december stond hij al in bloei; kleine trossen buisvormige bloempjes; op afstand zie je de heldergele meeldraden weerschijnen tegen de witte kelkjes; de bijen zien dat ook, want als het even kan, zitten zij er massaal op. De struik kan twee meter worden, dichtvertakt en behoorlijk vol bloemen, die een korte buis hebben en geuren en de bijen hebben het rijk alleen.
De kamperfoeliefamilie is voor ons imkers toch een zeer aantrekkelijke familie.
De nachtbloeiers laten wij aan pijlstaartvlinders maar voor ons zijn Weigelia, sneeuwbal,en dan vooral de sneeuwbes, de gelderse roos, vlier en vele anderen toch wel erg aantrekkelijk. Ik voeg daar nu met plezier deze winterbloeiende struikkamperfoelie aan toe.
hennie oes

Afbeelding





Bijgewerkt door - Oude Essink op 12/02/2002 21:44:53

Bijgewerkt door - Oude Essink op 23/02/2002 21:38:10

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Struikkamperfoelie

Bericht door Ria van den Berg » wo 13 feb 2002, 02:06

Omdat ik "honeysuckle" zoals de kamperfoelie hier heet wel bij het huis van een imker vond passen, plantte ik er twee bij een trellis naast ons huis. Tot mijn verbazing werden het struikjes. Dus gekeken naar de latijnse naam en wel, het is Lonicera tartarica, een struikkamperfoelie en we bleken er heel wat in de windsingel te hebben ook. Deze bloeit in juni in wit, roze of rood, komt oorspronkelijk uit Siberie en wordt ook door bijen en hommels bevlogen. Dit voorjaar ga ik op zoek naar Lonicera "Scarlet Trumpet" voor bij het huis.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Struikkamperfoelie

Bericht door Erik Speksnijder » vr 15 feb 2002, 20:54

Naast mijn bijenstal staan ook enkele "honeysuckles"; lange tijd door ons ook zo genoemd, omdat we geen andere naam voor deze struik wisten.
Het is niet echt een mooie struik, maar als hij bloeit dan kunnen de bijtjes er massaal op vliegen. Het leuke van deze struiken is, dat ze in de zwermperiode altijd als eerste door mij bekeken worden, omdat bijna alle zwermen in deze struiken gaan hangen.
Verder gebruik ik deze struiken ook nog voor een ander doel. De takjes van deze struik zijn makkelijk af te breken en blijven goed op een vliegplankje liggen. Bij het inwinteren van de kasten of bij het teruggeven van kamers na het slingeren leg ik altijd wat takjes op de vliegplanken om roverij tegen te gaan. Rovers kunnen dan niet snel naar binnen schieten, maar zijn verplicht om zich tussen de takjes door te wurmen en daar houden ze niet van. Ik heb in het verleden op deze manier zelfs roof weten te stoppen en ken ook geen succesvollere manier.

Hier bij ons in het dorp hebben ze in een plantsoentje een gedeelte volgeplant met een kleine, geel bloeiende struikkamperfoelie, waarvan ik helaas de naam niet weet. Enkele jaren geleden kreeg ik van mensen uit het dorp een telefoontje, dat er een grote zwerm in dit plantsoentje moest zitten. Bij aankomst zoemde het ook daadwerkelijk van de bijen in dit plantsoentje, maar na controle bleken het alle honinghalers te zijn. Aan de onderkant van de takjes hingen vele kleine gele bloempjes, die voor de bijtjes beter zichtbaar waren dan voor mij.


Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten