skimmia

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

skimmia

Bericht door maartenkleijne » vr 01 mar 2002, 21:53

De afgelopen weken waren de bijen veelvuldig in delucht en op de bloemen. Vooral op de crocussen waren ze niet weg te slaan.
Vanmiddag bij een luchttemperatuur van 7 graden waren ze matig aan het vliegen in het zonnetje. Ik keek meteen naar het veldje crocussen maar daar was geen bij te zien hoewel ze prachtig open naarv de zon toe straalden.
Wat was er: de skimmia was voor het eerst open gegaan en de struik wolkte van de bijen. Eigenlijk wou ik dat ze bij die kou wat meer binnen bleven maar het was een mooi gezicht. Alleen de bijen de hele week al op de sneeuwklokjes vlogen gingen daar lekker mee door en taalden niet naar skimmia.
De skimmia staat te boek als een goede drachtplant maar nu zag ik het voor het eerst met eigen ogen.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: skimmia

Bericht door maartenkleijne » ma 18 mar 2002, 15:54

Na die middag heb ik de skimmia goed in de gaten gehouden, maar ik heb er nooit zoveel bijen op gezien als die eerste keer. Bovendien zie ik op de skimmia alleen bijen in de ochtend; of dat aan de skimmia ligt of aan de andere drachtplanten -hier in de buurt vooral wilgen en prunussen in de tuinen- weet ik niet. Wie heeft er nog meer ervaring mee.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: skimmia

Bericht door Oude Essink » di 26 mar 2002, 21:08

Hallo Maarten,
Op mijn skimmia's was het vandaag de hele dag een drukte van belang; een mooie gelegenheid voor een foto:

Afbeelding
bij op de mannelijke skimmia; mooi geel stuifmeel!

De Atrium tuinplantengids meldt (150c) dat je bij de vrouwelijke planten vooral een mannetje moet zetten en dan met een kwastje de bestuiving moet regelen; het resultaat is een rijkdom aan rode besjes , die het de hele winter uithouden. Welnu, dat bestuiven kun je beter aan onze bijen overlaten; deze zijn gek op de plant die een rijkdom aan trossen bloemen levert. Na de bloei is aan de mannelijke plant weinig plezier meer te beleven, maar de goed bestoven vrouwelijke planten zijn het hele jaar door een vreugde voor het oog. De struiken worden plm. 60 cm hoog en bloeien beeduit tot 1.5 m. Voor een beetje imkertuin een must! De plant gedijdt op alle grondsoorten prombleemloos en is winterhard.
De plant hoort bij de Citrus familie; een beschrijving in Bijen 4.3.1995 pg.76 ev.
hennie oes

Afbeelding

Edited by - Oude Essink on 12/04/2002 20:59:45

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten