drachtheesters op zand

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Kees van Gortel
Berichten: 92
Lid geworden op: do 15 nov 2001, 20:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

drachtheesters op zand

Bericht door Kees van Gortel » wo 17 apr 2002, 10:07

Prachtig weer om nog iets te veranderen in de tuin. Aan te vullen, of te verplanten. Nu zijn wij op zoek naar een aantal heesters, enkele die een hoogte van 2 meter geen bezwaar vinden en wat kleinere die eventueel wat tot een heg te vormen zijn. We hebben wel een aantal eisen:
* Ze moeten het op de zandgrond doen!
* Ook moeten ze niet de hele dag zon nodig hebben!
* Een aardig gezicht om naar te kijken als de struik bloeit!

Omdat ik weet dat er onder de forumlezers aardig wat zijn die goed thuis zijn in deze materie durf ik deze vraag te stellen. Wie kan ons helpen met de juiste naam, eventueel zelfs: Waar kan ik deze planten / struiken betrekken. Een vertrouwde leverancier die echt levert volgens het kaartje.

Daarnaast: Welke Hedera Helix is DE bijenplant?

Kees



Bijgewerkt door - maartenkleijne op 08/08/2002 16:47:01

Bijgewerkt door - maartenkleijne op 08/08/2002 16:47:34

Jeroen Vorstman
Berichten: 11
Lid geworden op: di 15 jan 2002, 12:58
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: drachtheesters op zand

Bericht door Jeroen Vorstman » wo 17 apr 2002, 13:35

Kees,

Hedera helix 'Arborescens' is DE bijenplant die nog laat bloeit en stuifmeel en nectar levert. Deze plant wordt ook wel onder de (foutieve!) naam Hedera arborea aangeboden.

De toevoeging 'Arborescens' geeft aan dat deze planten gekweekt worden uit generatieve stekken. Dat zijn die delen van een plant waarop bloemen gevormd worden. Als je de gewone Hedera helix neemt (uit vegetatieve stek) zal die pas op latere leeftijd generatieve takken maken en bloeien.

De Hedera helix 'Arborescens' wordt een tot ca. 1,75 meter hoge struik. De gewone Hedera helix kan klimplant of bodembedekker toegpast worden. Beide vormen zijn schaduwminnend of -verdragend.

Opvallend is de groeiwijze van de Hedera helix. De vegetatieve takken groeien van het licht af, de generatieve takken groeien juist naar het licht toe.

Groeten,

Jeroen Vorstman

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: drachtheesters op zand

Bericht door maartenkleijne » wo 17 apr 2002, 21:50

De meest geroemde houtige drachtplanten zijn behalve hedera:
Voor het voorjaar natuurlijk fruit en bessen die allemaal in de schaduw ook wel bloeien, en de verschillende siersoorten van de geslachten malus en prunus mits enkelbloemig.
Voor de zomer sneeuwbes, braam, framboos en sporkehout. Sporkehout is niet de mooiste struik maar wel de meest fantatische drachtplant.
Als je een lijst wilt van andere veel geprezen houtige drachtplanten, laat dan even weten. Deze zijn voor mij de belangrijkste.
Sommige voortreffelijke drachtplanten zoals vuurdoorn, zuurbes en cotoneaster hebben echte wel wat meer zon nodig.
In het archief staat een voortreffelijk artikel van Hennie Oes over hoe hij zijn tuin bijenvriendelijk heeft ingericht.

Kees van Gortel
Berichten: 92
Lid geworden op: do 15 nov 2001, 20:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: drachtheesters op zand

Bericht door Kees van Gortel » wo 17 apr 2002, 21:56

Fantastisch, wat een tips.
Archieven induiken is niet mijn favoriet. Maar gelukkig heeft het Forum Archief iets levendigs. Alleen even weten waar ik precies moet zijn.
Sporkehout, ja de houtwallen staan er hier vol mee. Een fikse wandeling tijdens de bloei. Je waant je in De Doelen waar een koor wat toch zeker een antal gouden CD's geproduceerd heeft het beste ten gehore brengt. Prachtig. Ik ben benieuwd of ook dit jaar de liedjes weer ten beste gegeven worden.
Alleen geen heester om een enigzins heg achtige structuur aan te laten nemen.
Heb je daarin ook nog een tip: Snoeien, maar wel bloeien, groeien op arme, droge grond en ook nog een druppeltje nectar. Het moeten dus echt ideale heesters zijn, die ook de reeën niet kapot kunnen krijgen.
De temperatuur gaat omhoog, maar het blijft gelukkig nog even vochtig. Zaterdag de Hedera adviezen proberen op te volgen.

Kees

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: drachtheesters op zand

Bericht door maartenkleijne » do 18 apr 2002, 09:51

Als de schaduw ter plekke meevalt zou ik denken aan een dichte berberis haag. Snoeien na de bloei en dan weer uit laten groeien voor de bloei van volgend jaar.Wel: schuin opsnoeien om te voorkomen dat ie onder kaal wordt. Eventueel wat hondsroos ertussen laten groeien waardoor het des ondoordringbaarder wordt.

J. Sleegers
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 20 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: drachtheesters op zand

Bericht door J. Sleegers » vr 19 apr 2002, 00:24

Waar ik zelf aan zat te denken: Een haag van laurierkers. Mijn buurman heeft zo'n haag staan en die zit in de zomer vol met bijen. Makkelijk te snoeien; loopt gewoon weer uit. Nadeel vind ik dat het net plastic bladeren lijken. Is wintergroen en dus in het voorjaar handig als afscherming van de bijen. Een laurierkers wordt zonder snoeien op de kleigrond zeker 6 meter hoog. In mijn tuin stonden laurierkers struiken die zo hoog waren. Ik heb ze op 0,5 meter teruggesnoeid en nu staan ze weer 2 meter hoog. Makkelijke struik, dus.

Mooie rozen zijn rosa sugosa-typen of egelantiers. Neem als je voor rozen kiest in ieder geval ENKELBLOEMIGE, anders hebben de bijen er niets aan. en vraag of er mooie rozenbottels aan komen, dan heb je in de herfst en winter ook wat leuks om naar te kijken. Voer voor vogels.

Nog een tip: kijk eens bij http://www.esveld.nl

Veel succes!!

Veel succes!

Kees van Gortel
Berichten: 92
Lid geworden op: do 15 nov 2001, 20:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: drachtheesters op zand

Bericht door Kees van Gortel » za 20 apr 2002, 20:33

Laurierkers is inderdaad prachtig. Staat op dit moment bij ons in bloei. Groeit hier op het zand heel wat minder hard dan op de klei. Rozen zijn prachtig, maar ik ben erg aarzelend op zandgrond. Zijn er die mijn zorg weg kunnen nemen? Het lijkt me dat rozen die altijd al veel zorg nodig hebben op de zandgrond geen dag zonder kunnen.

Kees

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: drachtheesters op zand

Bericht door maartenkleijne » za 20 apr 2002, 22:43

Egelantier of hondsroos groeien prima op zand. Een beetje mest bij het planten en als je nu nog plant water erbij. Eens per jaar een beetje in vorm snoeien en de al te oude meerjarige stammen ertuit, en klaar ben je.
Van de twee is egelantier de mooiste en ruikt heerlijk, maar ook de wildste goeier met worteluitlopers.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: drachtheesters op zand

Bericht door Frans vanTongeren » zo 21 apr 2002, 09:02

Hallo Kees,
Ook ik woon op arme zandgrond.
Buxus, mits niet 'te rechts' gesnoeid, geeft leuke gele, bijvriendelijke bloempjes.
Berberis heeft genadeloze zwarte, mini-stekeltjes en maakt je tot de snelste bandenplakker van Nederland.
Laurierkers bloeit prachtig, maar bijen vliegen er (bij mij) niet op.
Mahonia doet het goed op zandgrond. Het blad is een beetje stijfjes; de bloemen keurig in trosjes en de besjes in het najaar zijn prachtig 'nachtblauw' (als bijvriendelijke tencotop-verf).
Die hedera in het najaar bloeit goed en bijen zijn er dolop.
Kees.., denk je om je rug!
*
en Kees, rozen op zandgrond..
de egelantier woekert enorm, maar bloeien, ho maar!
Kweepeer, met mooie rooie/oranje bloemen in april, is ook bijvriendelijk op zandgrond



Bijgewerkt door - frans vantongeren op 21/04/2002 09:07:07

Kees van Gortel
Berichten: 92
Lid geworden op: do 15 nov 2001, 20:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: drachtheesters op zand

Bericht door Kees van Gortel » ma 22 apr 2002, 08:13


Laurierkers bloeit prachtig, maar bijen vliegen er (bij mij) niet op.

Kees.., denk je om je rug!
Kweepeer, met mooie rooie/oranje bloemen in april, is ook bijvriendelijk op zandgrond
Frans een paar opmerkingen:
* Laurierkers, bloei nu. Bij ons wisselt het, er vliegen meer wilde bijen op dan honingbijen. Hetzelfde geldt voor de pruim.
Je denkt aan een kweepeer als heester of boom?

* Die rug, tja, daar kom je later pas achter. Ik onthoud de tip, maar of het helpt
h.gr Kees

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten