drachtbomen(vuilboom)

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
rene de bruin
Berichten: 6
Lid geworden op: za 13 apr 2002, 20:45
Locatie: Nederland
Contacteer:

drachtbomen(vuilboom)

Bericht door rene de bruin » zo 21 apr 2002, 22:29

mijn vraag is:hoe kan je een vuilboom vermeerderen.Ik heb ze al geprobeert te stekken en in water gezet met de hoop op wortels, maar tevergeefs. Dus wie heefd hiermee ervaring en wie kan me verderhelpen?

lr de bruin

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: drachtbomen(vuilboom)

Bericht door maartenkleijne » ma 22 apr 2002, 09:57

Het enige is: zaaien als de bessen rijp zijn in humeuze aarde. Of wachten op spontane opslag uitgzaaid door de vogels. Zelf ben ik lui en koop zo nu en dan bij de kweker voor een paar euro per bos van 10.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: drachtbomen(vuilboom)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 22 apr 2002, 12:41

En afleggen??????
Lijkt mij een aardige optie om uit te proberen.

J.P.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: drachtbomen(vuilboom)

Bericht door maartenkleijne » ma 22 apr 2002, 16:15

Afleggen kan maar mijn ervaring is dat het meerdere jaren kan duren voor er leuke wortels aan de aflegger komen, een beetje zoals bij een laaghangende tak van een beukenboom. En dan nog kan ie het looodje leggen zodra je hem los maakt. Althans dit is mijn ervaring op het zand. Op zwaardere grond zou het anders kunnen zijn.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: drachtbomen(vuilboom)

Bericht door Frans vanTongeren » ma 22 apr 2002, 18:42

Dag René,
Je dient gestratificeerd zaad te gebruiken.
De vuilboomzaadjes moeten dus een paar dagen in het vriesvak van je koelkast liggen om kunnen kiemen.
-
In de Gorsselse Vliegplank van dec. '97 schreef ik het volgende over de ..:

DE VUILBOOM

In Harfsen (Gelderland) heeft men een wandelroute uitgezet door een natuurterreintje.
Bij de VUILBOOM staat het volgende te lezen:
- De bessen werken laxerend. Het hout wordt verwerkt in rietgedekte daken. De Frangula weert ongedierte af door de verspreiding van een onaangename lucht.
-In de ‘Geïllustreerde Flora van Nederland’ lees ik:
Heester met verspreide, gaafrandige, eivormige bladen. Geen dorens. Bloemen allen twee-slachtig. Vrucht eerst rood, later zwart. Veel in bossen en hagen en venen. De struik bloeit van mei tot september.
De bloemen worden bezocht door vliegen, BIJEN, wespen en kevers, maar hebben ook zelfbestuiving.
Op de bladeren leeft de rups van de citroen-vlinder.
Het hout levert een uitmuntende houtskool; de schors (rhamnus-bast, vaak ramenas-bast genoemd), is een bekend laxerend geneesmiddel.
-In 'Bomen en Struiken in bos en veld’ van Helge Vedel en Johan Lange staat de verklaring van het Latijnse Frangula (Rhamnus Frangula L.). Dat betekent: boom met broos hout. Ook de Nederlandse naam ‘Sporkehout’ wijst op makkelijk brekende twijgen.
Het hout bestaat uit smal, geelachtig spinthout rond een roodgele kern.
Vroeger werd het wel voor de buskruitfabricage gebruikt. De bast wordt in medicamenten verwerkt. Vooral tegen darm en maagaandoeningen.
De vuilboom groeit het best op wat armere grond.
'De Imkers Encyclopedie’ noemt nog andere benamingen: vuilbes en hondsbessehout. Zij noemt de struik een uitstekende langbloeiende drachtbron en in het bijzonder de leverancier van spijlhout.
Jong opgeschoten hout, ontdaan van de bast is ca. 1 cm in doorsnee en als zodanig buitengewoon geschikt voor het maken van korfspijlen.

rene de bruin
Berichten: 6
Lid geworden op: za 13 apr 2002, 20:45
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: drachtbomen(vuilboom)

Bericht door rene de bruin » di 23 apr 2002, 20:21

Maarten Jelte en Frans, bedankt voor jullie tips ik ga ze zeer zeker uitproberen. Ik wou aan drachtveldverbeteting doen door middel van drachtbomen en daar leek me de vuilboom uitermate geschikt voor.Als jullie nog een paar goede tips hebben dan verneem ik ze graag.

lr de bruin

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: drachtbomen(vuilboom)

Bericht door Oude Essink » di 23 apr 2002, 23:12

Hallo Rene,
Ik zie nu pas je bericht; de vuilboom is als drachtplant fantastisch; ik vermeerder ze door in het najaar, als het blad weg is een aantal takken in het zand te stoppen. In het voorjaar komt meer dan de helft op! Rondom in de tuin vind je kleine plantjes uit zaad, door vogels verspreid, opkomen. Ik heb er nog acht in een potje staan; je mag ze zo meenemen; ik weet alleen niet waar je woont; als dat ver van Maurik ( bij Tiel) is, kun je beter het advies van Maarten opvolgen.
Als je komt, kan ik je ook van allelerlei soort Wilgestekken voorzien.
0344-692920. hartelijke groet,
Afbeelding
hennie oes

Afbeelding

Bijgewerkt door - Oude Essink op 23/04/2002 23:14:39

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: drachtbomen(vuilboom)

Bericht door maartenkleijne » vr 31 mei 2002, 17:59

Doet mij denken aan:
Jaren geleden een ouderwetse wandeling over een uitgestrekte heide in Drente. Doodse stilte. Hier en daar een gonzend insect of een graspieper in de verte. Hoorde ik opeens zeker tweehonderd meter verder een luid gezoem. Met versnelde pas erheen. Het gezoem wordt steeds luider. Bleek niet langs het pad te zijn maar verderop op de heide. De heide was daar meer dan een halve meter hoog, wel in de knop maar nog lang niet in bloei. Ik waadde erdoorheen op het gezoem af. Stond daar een meer dan drie meter hoge struik en zeker drie meter breed, en die was het die zo zoemde. Hij -sporkehout was het- stond vol in bloei, aan elke bloem hing een druppeltje nectar, en er waren zonder overdrijven duizenden bijen in actie. Heb nog wat verder rondgezocht maar er waren in de wijde omtrek geen kasten of korven te zien. Echt een voorbeeld van extreem aantrekkelijke dracht in the middle of nowhwhere!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 57 gasten