dracht tijden en kwaliteiten

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:
dracht tijden en kwaliteiten

Bericht door maartenkleijne » zo 12 mei 2002, 14:56

Ed Pieterse, stelde de vraaag: 'Er zijn onder jullie zulke goede planten en bomenkenners, dat ik jullie zou willen vragen: Zijn er gegevens bekend, wanneer welke planten of bomen eigenlijk honingen?
Het zou grappig zijn dat te weten, want als bv de Linde bloeit, is dat altijd tegen de namiddag en avond, dan is het ook het beste om de kast na te kijken, want dan zijn de vliegbijen weg'. Bovendien vroeg Ed naar suikergehaltes van nectarsoorten.

Mijn ervaring is dat de literatuur daar zeer wisselende antwoorden op geeft. Er worden b.v. diverse 'bloemenklokken' beschreven met bloemen die ieder op een ander uur van de dag open gaan. Probeer het maar eens: stom toeval als dat in jouw tuin, met de vochtigheid, grondssoort, lichtval etc.. precies zo lukt.
Hetzelfde geldt voor algemene regels over nectarren en suikergehaltes van de nectar per bloemsoort: allemaal zeer variabel en afhankelijk van grondsoort, etc..
In de boekjes worden suikergehaltes genoemd oplopend tot 70% voor framboos, maar dat is heel erg afhankelijk van grondsoort en vochtigheid.
Wel is het zo dat sterk nectarren met hoge suikergehaltes algemeen wordt toegeschreven aan sommige drachten, zoals appel, framboos, braam, reuzebalsemien, sporkehout.
Voor lindes wordt algemeen gezegd dat zij het best nectart in de late middag en avond, vandaar de nijging van bijen om in de boom te overnachten. Ik had echter op mijn vorige standplaats ca. 50 lindes in de straat waar de bijen vooral enthousiast op vlogen in de ochtendkoelte en naarmate de zon hoger kwam droogde de nectar kennelijk uit, want de bijen vonden het minder leuk worden. Alleen op vochtige dagen gingen de bijen in de namiddag er massaal op vliegen.
Op de framboos die in veel bijenboekjes wordt bejubeld als een excellente drachtplant qua nectarren en suikergehalte, + daarbij ook nog eens een lange bloeitijd, heb ik hier in het Gooi op de droge zandgrond nog nooit veel bijen zien vliegen.
Het lijkt mij leuk om met elkaar gegevens te verzamelen over drachtplanten waar je de bijen uitbundig op ziet vliegen met vermelding van datum, grondsoort, vochtigheid en tijd van de dag.
Op deze manier kunnen we een DB verzamelen die veel dieper gaat dan de standaarddrachtplantenboekjes, die in de praktijk niet zo heel veel zeggen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten