aardbei

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
aardbei

Bericht door Oude Essink » wo 22 mei 2002, 15:31

Aardbei
( het aantal positieve reacties, waarvoor ik de schrijvers erkentelijk ben, leidt ertoe, dat ik met plezier zo nu en dan vaker een collage maak voor de rubriek dracht; een paar afbeeldingen verduidelijken meer, dan woorden vermogen.

De aardbei werd uit Noord Amerika ingevoerd; de plant behoort tot de familie van de Rosacaeën en heet officieel FragarisXAnanassa D.
Als drachtplant stelt de aardbei niet veel voor. Nectar produceert de bloem maar matig; tussen de meeldraden en het bultje stampers zit een kring van nectarweefsel; de bij die de bloem een 15 tal keren bezoekt, draait derhalve rond over de bloem en verzekert zo een goede bestuiving.
Ook de Pollenproductie van de plant is matig, hoewel het stuifmeel van hoge kwaliteit is .
De plant is kieskeurig en levert beneden de 14o C geen pollen af. Voor de Nectarproductie eist zij zelfs een temperatuur van minimaal 18o C. De teler heeft derhalve meer belang bij bijen dan de imker, die op bestuivinggeld kan rekenen, maar zijn bijen moet bijvoeren.
Om een mooie ronde aardbei te krijgen, moet de bestuiving goed verlopen. Op de vruchtbodem staan een grote hoeveelheid stampers, waarvan de stempels eerder rijp zijn dan de meeldraden; de eerste generatie bloemen bevrucht derhalve de tweede generatie. Een teler die van al zijn planten wil profiteren, doet er goed aan een paar planten vooraf in de warmte te telen, waardoor ook de eerste bloemen van zijn teelt straks stuifmeel kunnen krijgen.
De stempels rijpen van beneden naar boven; iedere stempel is, bij goede bevruchting, goed voor een pit op de bloembodem; hoe meer pitten, hoe beter de vruchtbodem uitgroeit tot de zg. schijnvrucht. Vallend stuifmeel, of stuifmeel, dat wordt overgebracht door vliegen, wantsen, solitaire bijen of hommels kan ook tot bevruchting leiden maar de toevalstreffers zijn hierbij groter, dan wanneer er honingbijen optreden die beter garanderen, dat alle vruchtbeginsels worden bevrucht. Een teler met bijen kan dus rekenen op eerste kwaliteit vruchten, terwijl anderen met aardbeien genoegen moeten nemen, die groene en harde punten hebben, zwarte pitten, allerhande kloven en ander ongerief.
Op de afbeelding laat ik een opname zien van een aantal vruchtbeginsels (eitjes dus) op de bloembodem van een framboos, die op gelijke wijze met een schijnvrucht werkt.

Afbeelding


Bijgewerkt door - Oude Essink op 26/05/2002 17:42:01

Imkerij Westland
Berichten:143
Lid geworden op:do 21 feb 2002, 13:12
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: aardbei

Bericht door Imkerij Westland » do 23 mei 2002, 13:25

Hennie,

Daar jij regelmatig stukjes schrijft over drachtplanten en bestuiving hiervan, wil ik je vragen een iets op papier te zetten over pepers.
Bij mij in de buurt worden door een aantal kwekers (onder glas) pepers geteeld voor consumptie en in verleden is mij het verzoek gedaan hier bijen te plaatsen.
Daar ik hier geen ervaring mee had heb ik dit verzoek afgewezen om teleurstelling te voorkomen.

Bij mij komen een aantal vragen op:
-Hebben bijen toegevoegde waarde voor de comsumptie teelt pepers (meer kg/m2, gelijkmatige vorm van het product)? Pepers kunnen volgens mij zowel kruis- alsook buurbestuiving hebben en in principe is bestuiving met insecten niet nodig voor de zetting
-Leveren pepers voldoende nectar/stuifmeel?
-Is het wenselijk bijen van jan t/m dec (jaar rond teelt) hiervoor in te zetten bij voldoende wisseling van de volken?

In het boekje van Leo Henschels wordt er niet over het gebruik van bijen in pepers gesproken.

Bij voorbaat dank,

Maarten

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: aardbei

Bericht door Oude Essink » do 23 mei 2002, 22:12

Hallo Maarten,
Je krijgt bericht! moet het even rangschikken.
Kan je al wel vertellen, dat de bijen zelf er veel schik van hebben!
hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten