camassia

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:
camassia

Bericht door Huib Koel » do 30 mei 2002, 12:15

De Floriade gaat natuurlijk over bloemen en planten. De bolgewassen zijn nu uitgebloeid, het is nu wat kaal: maar er wordt hardgewerkt om de perkplanten erin te krijgen.
Bee-at-Home staat in het Natuur & Milieu gedeelte. Daar geen perkplanten, maar allerlei 'wild spul'. Toch was er ook een bolgewas in de schaduw gepoot (tussen de guldenroede en het vingerhoed- en kaasjeskruid: die nog moeten gaan bloeien). Het was een lichtblauwe bloemstengel met uitstekende gele meeldraden. Het blad leek op dat van een narcis. De bloemetjes (meerdere per stengel) waren echter veel ijler en veel hoger: ik denk wel 60 cm.
Leuk om te zien dat onze honingbijtjes deze plant toch konden waarderen: ik zag ze volop stuifmeel halen. De naam: Camassia (Camassia cusicki). Ik had er nog nooit van gehoord, maar wellicht dat Hennie er wel een plaatje van heeft.
Huib Koel



Bijgewerkt door - maartenkleijne op 12/06/2002 22:49:03

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: camassia

Bericht door Oude Essink » do 30 mei 2002, 21:51

Hallo Huib,
Die uitdaging neem ik natuurlijk aan; de door jou genoemde plant ken ik niet maar wel haar zusje de Camassia Leichtlinii; moet erop lijken; heeft ook prachtig gele meeldraden en bloeit lang door; een toorts zoals je ziet en trekt ook bijen aan:
Afbeelding

met hart. groet
hennie oes


Afbeelding

Bijgewerkt door - Oude Essink op 11/06/2002 11:24:54

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: camassia

Bericht door maartenkleijne » vr 31 mei 2002, 17:32

De blauwe camassia heb ik al twee keer geplant. Bloeit heel mooi en rijk. Bij de beter bollenhandel is hij goed verkrijgbaar. Omdat hij uit het zuiden komt heb ik hem steeds lekker in het zonnetje gepoot. Elke keer na drie jaar dood. Nu lees ik hier dat hij misschien juist in de schaduw moet staan. Heb jij ervaring Henie?

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: camassia

Bericht door Huib Koel » ma 03 jun 2002, 14:02

Deze plant, familie Liliaceae, schijnt uit Noord-Amerika (Walowa Mountains in Oregon) te komen. De familie Woodward in British Columbia heeft een 'inheemse planten kwekerij' en daar verwildert de 'Camas' vrij gemakkelijk.
De Cusick's Camas (Camassia cusickii) planten ze daar ook in de zon. Maar op de Floriade staat/stond die toch echt in de schaduw en deed het daar erg goed, of dat volgend jaar ook nog zo is....
Afbeelding
De blauwe camassia heb ik al twee keer geplant. Bloeit heel mooi en rijk. Bij de beter bollenhandel is hij goed verkrijgbaar. Omdat hij uit het zuiden komt heb ik hem steeds lekker in het zonnetje gepoot. Elke keer na drie jaar dood. Nu lees ik hier dat hij misschien juist in de schaduw moet staan. Heb jij ervaring Henie?


Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: camassia

Bericht door Oude Essink » di 04 jun 2002, 21:32

Hallo Maarten,
Volgens mij moet je de bol vrij diep poten (10 cm.) in zon of half schaduw, in voedzame vrij diepe en vooral in het voorjaar vochtige grond; 's zomers mag het droog zijn. De bol is goed winterhard, maar houdt van een laagje bladeren ter bescherming. Ik ben verder geen teler of kweker en weet er niets meer over te melden! hartelijke groet, hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten