Harig wilgenroosje

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:
Harig wilgenroosje

Bericht door LWPisa » do 04 jul 2002, 16:40

Hennie, jij weet dat vast...is Epilobium hirsutum een goede dracht voor stuifmeel of honing? Ik ben namelijk aan het twijfelen of ik een in te winteren klein volk laat staan bij mij thuis, een plek met vooral veel E.h. (en wat akkerdistel) langs de sloot en verder weinig bloeiends in de zomer, of dat ik het verplaats naar een diversere plek.

met vriendelijk groet,
Lennard

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Harig wilgenroosje

Bericht door maartenkleijne » do 04 jul 2002, 16:45

Volgens de boekjes is harig wilgenroosje een goede dracht, zowel voor stuifmeel als honing. Akkerdistel is natuurlijk een excellente dracht.
Wat te doen hangt er ook vanaf hoeveel er staat. Als er harig wilgenroosje is, is er een goede kans dat er ook andere late dracht is zoals engelwortel, valeriaan, etc.
Hoe zit dat bijn jou?

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Harig wilgenroosje

Bericht door Erik Speksnijder » do 04 jul 2002, 22:22

Ik heb m'n bijen een aantal jaren gehouden op een locatie, waar de nodige harige wilgenroosjes (in combinatie met koninginnekruid) groeien. Ik heb nooit echt het idee gehad, dat er veel van gehaald werd. Waarschijnlijk waren er in de periode van de harige wilgenroosjesbloei wel aantrekkelijker bloemen te vinden (distel, klaver, braam etc.).


Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten