drachtplantengids opgezet

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:
Re: drachtplantengids opgezet

Bericht door Romée van der Zee » zo 04 aug 2002, 16:35

Dag Maarten,
Ik maak graag gebruik van je aanbod. Het zou voor mij makkelijk zijn, als ik je de onderliggende access database kon sturen, zodat je daarin de verbeteringen kunt aanbrengen. Eventueel zou het ook via excel kunnen.
Is dat mogelijk?
Romée

Pluym
Berichten:20
Lid geworden op:do 08 mar 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: drachtplantengids opgezet

Bericht door Pluym » zo 04 aug 2002, 19:59

Het liefst in een Excel-bestand, vermits ik Acces niet op mijn computer heb staan

Maarten

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: drachtplantengids opgezet

Bericht door Romée van der Zee » ma 05 aug 2002, 10:05

het is verstuurd Maarten

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: drachtplantengids opgezet

Bericht door Romée van der Zee » ma 05 aug 2002, 12:38

Aan de drachtplantengids heb ik een rubriek toegevoegd waarin wordt aangegeven welke andere insecten op de betreffende plant fourageren.
zie bv:
http://www.bijenhouden.nl/dracht/dracht ... uif_id=148

Vandaaruit wil dan weer een link maken naar bv de artikelen in de overige insecten rubriek van het Imkerforum, waarin met name Erik zoveel informatie met afbeeldingen geeft.

Ik had niet gedacht dat ik het zo leuk zou vinden.
Romée

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: drachtplantengids opgezet

Bericht door gerard.b.w.vos » di 06 aug 2002, 13:31

een opzet noem je dat, het is al een komplete bibliotheek je drachtplantengids.
op mijn site staat ook wat informatie over diverse drachtplanten, bloeitijden en stuifmeel kleuren, die lijst wilde ik komende herfst/winter uitbreiden met door mij gemaakte foto's van de vele bloemen en planten die wij in onze tuin hebben.
ik weet nu hoe ik verder moet, een link aanbrengen naar het bijenforum lijkt mij het beste.
is het een goed idee om er een foto van de betreffende bloem/plant erbij te zetten of via een link naar een fotoalbum met de bloemen erbij?
bv borage of komkommerkruid heeft de naam bernagie in je lijst, een foto geeft dan soms meer duidelijkheid.
een latere uitbreiding met vermelding van de nectar en/of stuifmeel opbrengst is ook nog een optie.

maar nogmaals kompliment voor idee en opzet.


gerard.b.w.vos

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: drachtplantengids opgezet

Bericht door Romée van der Zee » di 06 aug 2002, 13:57

Hallo Gerard :),
Op je site kon ik wel een mooi en uitgebreid overzicht van bijenbehuizingen vinden, maar niet de drachtplantenlijst waarover jij het hebt.

Op de online drachtplantenpagina, waaraan ik nu werk heb ik rechtsboven op de gegevenspagina ruimte overgehouden voor afbeeldingen van de planten zelf. Bij voorkeur wil ik een detailfoto van de bloem (zo mogelijk met bij), en daarnaast een afbeelding van de bloem met stengel en blad. Henie Oes heeft zijn medewerking al toegezegd, en dat maakt een stevig begin.
Bij deze de oproep aan ieder die dergelijke afbeeldingen kan leveren, dit ook te doen. Zo wordt het iets van ons samen.
Romée

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: drachtplantengids opgezet

Bericht door gerard.b.w.vos » di 06 aug 2002, 14:24

romee,
het staat echt op mijn site onder bloemen en planten op de bijenstartpagina.

zodra ik mijn'bloemenfoto's geordend heb zal ik je een selectie toezenden, dan kan je uitzoeken welke te gebruiken zijn(eventueel op cd gebrand!)(geef je je voorkeur op?)
op de meeste is ook een bij te zien, voor een bijen/drachtplantengids lijkt me dat ook toepasselijk.
het kan nog wel even duren, want het scannen zal ik binnenkort ook maar weer eens opstarten. het zal wel september/oktober worden, dan zijn ook gelijk alle bloemen tot einde seizoen op de digitale plaat vereeuwigd.

groetjes, gerard

gerard.b.w.vos

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: drachtplantengids opgezet

Bericht door Romée van der Zee » di 06 aug 2002, 15:29

Bedankt voor je aanbod. Ik had op je site geklikt op bits en bees. Nu heb ik je overzicht wel gevonden. Zijn we inderdaad alweer met hetzelfde bezig. (Gerard en ik troffen elkaar afgelopen woensdag als vrijwilliger op de floriade, en hebben heel wat "bij"gepraat).
Je kunt het eventueel per e-mail sturen als je zover bent.
grz
Romée

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten