drachtplantengids opgezet

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

drachtplantengids opgezet

Bericht door Romée van der Zee » di 30 jul 2002, 15:53

Ik heb een beginnetje gemaakt met een drachtplantengids, waarin bv de stuifmeelkleur nagezocht kan worden. Hier kun je een kijkje nemen.
http://www.bijenhouden.nl/dracht/drachtzoek.asp

Hulp is welkom.
Romée

Imkerij Westland
Berichten: 143
Lid geworden op: do 21 feb 2002, 13:12
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: drachtplantengids opgezet

Bericht door Imkerij Westland » wo 31 jul 2002, 07:51

Romée,

Complimenten voor je snelheid en creativiteit om iets op poten te zetten.

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: drachtplantengids opgezet

Bericht door Gerard Boswinkel » wo 31 jul 2002, 08:48

Hoi Romée,

In je nieuwe drachtplantengids zie ik dat je o.a. Schotman gebruikt voor het bepalen van de kleur van het stuifmeel van de verschillende drachtplanten. Is het niet beter om daarvoor Dorothe Hodges' "The pollenloads of the honeybee" danwel Kirk's stuifmeelgids te gebruiken. Vaak heb ik ondervonden dat de kleur die door Schotman genoemd wordt niet overeenstemt met de kleur die de door mij genoemde meesterwerken laten zien. (zie discussie wilgenroosje)

Gerard

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: drachtplantengids opgezet

Bericht door Romée van der Zee » do 01 aug 2002, 13:00

Bedankt Maarten.
Helemaal mee eens Gerard.

Mijn gedachte was, laat ik een begin maken via Schotman en het vandaaruit opbouwen. De door jou genoemde boeken heb ik niet thuis, maaar zal ik zeker gaan raadplegen, en verwerken. Schotman bevat inderdaad een aantal fouten. Ik heb er inmiddels het een en ander van Crane toegevoegd.
grz
Romée

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: drachtplantengids opgezet

Bericht door maartenkleijne » do 01 aug 2002, 14:31

Fantastisch initatief Romee!!
Het is me alleen ontgaan of de verklaring van de cijfercodes ergens vermeld staat. Ook al begrijp ik het dacht ik zo ook wel.

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: drachtplantengids opgezet

Bericht door Romée van der Zee » do 01 aug 2002, 21:22

Maarten 2, bedankt, je weet tenslotte niet of er belangstelling voor is.
Als je met je muis over de tekst gaat verschijnt er een berichtje met de uitleg over de honing/stuifmeelklassen.
Romée

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: drachtplantengids opgezet

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 02 aug 2002, 10:41

Complimenten Romée, had nu pas tijd om er naar te kijken, maar je opzet ziet er fantastisch uit. Ben nl momenteel druk doende met stuifmeelanalyses van de honing die door de medewerkers aan de Bee-at-Home stand naar de Floriade zijn meegenomen.

Mag ik een paar opbouwende suggesties doen? En ik realiseer mij heel goed dat het misschien veel werk voor jou betekent of wellicht technisch onuitvoerbaar is. (En weet je ook dat je je hiermee in een moeilijk en zeer ondoordringbaar '˜bos' hebt gestort? Kijk alleen maar naar de afgelopen discussie over zoiets simpels als het wilgenroosje.)

- Zou graag een extra regel toegevoegd willen zien met de latijnse familienaam (Rosaseae, Cruciferae, enz.)

- Bij de foto van de stuifmeelkorrel is het gewenst dat de grootte erbij komt te staan (of nog een extra regel, maakt zoeken makkelijker). De maat wordt altijd aangegeven 1000x vergroot en dan ook nog zowel gekeken vanaf de zijkant (equatoriaal, afgekort tot e) en bovenaf (polair, p). Dit zijn internationaal gebruikte termen, en zal de drachtplantengids ook voor niet Nederlandssprekenden aantrekkelijk maken.
Even een voorbeeld, klikte 'Klokje'

Paul Oostrom
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 10 jul 2002, 21:43
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: drachtplantengids opgezet

Bericht door Paul Oostrom » vr 02 aug 2002, 11:01

Ik heb een beginnetje gemaakt met een drachtplantengids, waarin bv de stuifmeelkleur nagezocht kan worden. Hier kun je een kijkje nemen.
http://www.bijenhouden.nl/dracht/drachtzoek.asp

Hulp is welkom.
Romée

Romee,

zelf ben ik in het bezit van het boekje "Bijenplantengids"; een uitgave van de Koninklijke Vlaamse Imkersbond.

Hierin worden planten gerangschikt naar: wetenschappelijke en nederlandse naam, bloeimaand, bloemkleur, nectar waarde en pollen waarde.


misschien kan je hier iets mee?


Paul.

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: drachtplantengids opgezet

Bericht door Romée van der Zee » vr 02 aug 2002, 11:07

Hoi Els,
Je moet een beetje naïef zijn als je met een groot karwei begint. Dat weet jij ook wel van het groentje project. Je opmerkingen zijn terecht, en ik zal ze niet vergeten. Zoals ik het nu zie, zal ik steeds verder uitbreiden met nieuwe mogelijkheden. Het tempo wil ik echter ontspannen houden. Gewoon stukje bij beetje, zolang ik het leuk vind.
Op dit moment heb ik een aantal stuifmeelkorrels geplaatst en beschik ik over de gegevens die jij vraagt. (de doorsnee van het wilgenroosje = 80µm.) Ik heb aan de auteurs toestemming gevraagd om ze te mogen gebruiken en daarop nog geen antwoord gekregen. Dat speelt dus ook een rol. Daarom zouden tekeningetjes of mooie foto's van wie daarover beschikt welkom zijn. Ook ontvang ik graag correcties op de zeker aanwezige fouten die er nu in zitten.
Wie goede foto's van drachtplanten heeft zou ze ook naar mij kunnen zenden. Ik wil nl afbeeldingen van de planten toevoegen.
Romée
ps de discussie over het wilgenroosje was bij mij juist de aanleiding.

ps2 Paul, bedankt voor de tip. Ik zal ernaar kijken. Het probleem met het gebruik van bestaande gidsen ligt in het auteursrecht. Ik heb daar nu geen antwoord op.
Romée

Pluym
Berichten: 20
Lid geworden op: do 08 mar 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: drachtplantengids opgezet

Bericht door Pluym » zo 04 aug 2002, 14:45

Goed initiatief om een drachtplantengids te maken.
Van stuifmeel en pollen weet ik niet zoveel af,
maar als landschaps- en tuinarchitect misschien een kleine bemerking bij de latijnse namen van de planten, bij het doorlopen van de lijst zie ik vaak verouderde latijnse namen staan en soms ook volledig foute namen. Voor iemand die bijvoorbeeld planten wil gaan kopen is het soms handig om de juiste plantennaam te kennen, en dat is vaak een probleem. Als je wil kan ik wel eens een overzichtje maken met de exacte namen en de familie van de plant.

Maarten Pluym

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten