Heide 2002 (plus toevoegingen)

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 14 aug 2002, 16:57

Gerard, open deuren kunnen we ook heel goed zelf intrapppen.

***

Maar wat denkt u forumers? Zal de heide momenteel wat honigen?
Wie heeft al een kijkje bij zijn of haar heidevolken genomen?


J.P.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Frans vanTongeren » wo 14 aug 2002, 18:15

Hallo JP, misschien word je nu wel afgestraft door 'in modder' je volken te moeten ophalen, waardoor je 'in stof' zou kunnen eindigen!
:)

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Oude Essink » wo 14 aug 2002, 22:00

citaat van frans:
waardoor je 'in stof' zou kunnen eindigen!
moet dat niet zijn "wederkeren"?
hennie oes

Afbeelding

leendert
Berichten: 61
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door leendert » wo 14 aug 2002, 22:19

Vorige week zaterdag stonden 11 volken van mij een week op de Strabrechtse heide (Z.O.Brabant). Omdat de omstandigheden erg goed waren geweest heb ik een 5-tal volken even ingekeken. Het resultaat was geweldig. Veel raampjes al vol (onverzegelde) honing. Wij verbazen ons ook hierover omdat dit al het 5e jaar is dat er een redelijke tot zeer goede heidedracht komt, terwijl oude imkers hier zeggen dat de heide maar een keer in de zeven jaar honing geeft. In ieder geval ziet het er naar uit dat dit jaar zeer goed gaat worden, ook gezien het weer de komende dagen........

Leendert van den Bosch

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Frans vanTongeren » do 15 aug 2002, 08:00

Je hebt gelijk, Hennie!
Er woei stof door mijn bovenkamer!
(Ik hoop dat ook Leendert, gelijk heeft.)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 15 aug 2002, 15:55

Frans, jij schreef:
De hei moet 'eerst verzuipen en dan verbranden'!
Pieterput schreef:
'De heide moet eerst verzuipen en dan branden!' (Niet verbranden, Frans!)
'Wie wil bijen moet heien en kleien', betekent niet alleen dat de
beste drachten de heide en de drachten op de kleigronden zijn, maar evengoed dat je eerst door de modder er naartoe moet en dat is zwaar werk!

Zo'n regenplensbui (verzuipen) als vandaag is ideaal en als morgen dan de zon volop zou schijnen (branden) en de wind uit het zuid-oosten komt, krijg je boven de heide een zeer vochtige, warme lucht. Aangezien de heide echt stuifmeel heeft, zal ze dit stuifmeel droog proberen te houden door een overvloedige nectarafgifte. Suiker is immers hygroscopisch en trekt het vocht uit de lucht rond het stuifmeel naar zich toe. Vandaar dat heidehoning ook een hoog percentage water heeft (23%). Als de heide bloeit dan honingt ze nog niet. Ze moet eerst stuiven, eer ze honingt!
De slogan van Gerard is, in hetzelfde bericht, al uitgebreid aan de orde geweest! Ik denk dat met een beetje goede wil iedereen dit had kunnen lezen en onthouden. Ik moet mensen, zoals Gerard, daar dan op wijzen om dubbele informatievoorziening tegen te gaan.
Verfrissing, vernieuwing is belangrijk. Refreshment Frens! New information input. Tevens moet de goede informatie in de juiste tijd worden aangedragen. De voorwaarden waar een goede heidedracht aan moet voldoen liggen al (ver) achter ons. Nu is het interessant om te kijken hoe de resterende heidedracht verloopt. Die informatie is van harte welkom. Dus Gerard'¦'¦nieuwe poging wagen????

J.P.




Bijgewerkt door - Jelte Pieter Dijkstra op 15/08/2002 15:57:58

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Frans vanTongeren » do 15 aug 2002, 18:49

Hoi JP,
Surf naar :
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1136
en je ziet dat ik het wel met je eens ben.
(Helaas denken twee rubriekbeheerders daar anders over en daarom zal er toch teveel van hetzelfde in de la komen te liggen.)
En verder,...Gerard Vos had een parallel aandoende uitdrukking gebezigd en dat vond ik wel leuk en vernieuwend.

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door gerard.b.w.vos » vr 16 aug 2002, 11:37

En verder,...Gerard Vos had een parallel aandoende uitdrukking gebezigd en dat vond ik wel leuk en vernieuwend.


ik ben slechts een "huis"-imker, nl eentje die niet met de bijen op reis gaat.
door voor voldoende aanplant te verzorgen(het gehele jaar door) in onze tuin hoef ik ook niet te reizen.
productie van 4 volken rond de 160 pond.

waar het mij om ging en gaat zijn o.a. de gezegdes, spreekwoorden, spreuken en imkerswijsheden.
die probeer ik te verzamelen en zijn te lezen op mijn site.
zodra ik mijn pc weer in orde heb staan er weer een heleboel bij.



gerard.b.w.vos

Martien Verhoeven
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 26 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Martien Verhoeven » vr 16 aug 2002, 12:27

De vraag wie heeft een kijkje in de heide volken genomen, antwoord ik Volgens mijn laatste waarneming zijn kasten zo zwaar geworden dat de honingkaamer nog net boven de heid uitsteekt, (grapje)bij het plaatsen kon ik de kasten nog goed tillen maar nu lukt het mij niet meer, bijen staan nu, meer dan 14 dagen op hei.(honing kaamer vol + de broed kamer. de groeten Martien uit Asten

Gerard, open deuren kunnen we ook heel goed zelf intrapppen.

***

Maar wat denkt u forumers? Zal de heide momenteel wat honigen?
Wie heeft al een kijkje bij zijn of haar heidevolken genomen?


J.P.




Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door maartenkleijne » vr 16 aug 2002, 19:59

Ik wou even bevestigen dat de heide nog niet meteen dracht geeft als de bloemen open gaan. Mijn bijen staan nu een week daar, omdat de heide al volop paars begon te kleuren. De eerste drie dagen werd er matig gevlogen en kwamen ze met drie kleuren stuifmeel thuis waaronder niet de bekende klompjes heidepollen. Waarschijnlijk utk de tuinen van villa's iets verderop.
Inmiddels zijn ze op volle sterkte uitgevlogen en worden de kasten elke dag zwaarder.
Vorig jaar schreef op 18 augustus 'de heide bloeit vroeg dit jaar', nou dit jaar nog wat vroeger. Het is heel droge hei die rond einde augustus op zijn hoogtepunt placht te zijn en makkelijk tot 10 september doorging.

Herstel: op 18 aug. bleek de heide weliswaar mooi paars te zijn maar toch nog voor 80% slechts in de knop te zitten. De bijen brengen meer stuifmeel dan nectar binnen. Dat belooft wat als ie echt in volle bloei staat.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten