Heide 2002 (plus toevoegingen)

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Piet Jager » za 24 aug 2002, 15:01

En Piet. Kom maar eens aan goed, lang, schoon roggestro van niet bemeste grond. Dat valt nog niet mee!
Lees jij de advertenties in ons blad BIJEN nooit? Ook zijn er her en der in het land wel oogstfeesten, waar ze de rogge nog met de hand zichten.

!Piet

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Els Kleijnendorst » za 24 aug 2002, 18:09

JP, als je wilt mag je de bunt/pijpestrootje/smele ???? korf hebben. Hij is mij te zwaar.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 24 aug 2002, 21:57

Goh ik ben aangedaan!!
:shock:Wat gul. Wat leuk. Wat tof. Wat cool.:shock:
Els de korf kom ik persoonlijk ophalen. Ik wil je toch iets ervoor geven en dat wil ik dan doen in de vorm van een pot heide honing.
Ik schrijf je nog wel wanneer ik die kant op kom.

J.P.

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Els Kleijnendorst » za 24 aug 2002, 23:06

Is niet tof, en cool en gul ... Je bewijst mij er een dienst mee. Dat ding staat al jaren in de weg en bij de vuilnis zetten doe je ook weer niet.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Erik Speksnijder » zo 25 aug 2002, 13:26

Ik las de discussie Bochtige Smele-Pijpestrootje-Buntgras. Het verschil tussen deze 3 zit hem niet alleen in het uiterlijk, maar ook in de groeiplek.
Buntgras is het blauwgroene gras dat verschijnt op open plekken, na bijvoorbeeld het afplaggen of verstuiven, samen met o.a. zandzegge. Het is één van de eerste plantjes om het zand weer vast te leggen. Zodra de begroeiing toeneemt verdwijnt het buntgras.
Bochtige Smele groeit op droge zandgronden. Vooral op grazige plaatsen kan het soms massaal groeien; langs wildwissels en in rustgebieden.
Pijpestrootje is de plant "van die grote harde pollen", die je overal tussen de heide aan kunt treffen. Het is weinig kritisch in z'n standplaats (droog-nat) en kan makkelijk gaan overheersen en andere planten wegdrukken.


Erik

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 01 sep 2002, 13:44

Opnieuw warm warm weer,
En de heide........???
honingt meer en meer.

J.P.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door maartenkleijne » ma 02 sep 2002, 15:43

Hier in het Gooi waar de heide kennelijk wat later bloeit dan bij sommigen, valt de oogst een beetje tegen . Deze week nog afmaken want de heide begint al uit te bloeien en de spinnewebben zijn al sterk in opkomst. Alle goede volken hebben wel wat honing verzegeld maar echt veel is het niet.
Buntgras noemen wij hier buntgras, dat als het bloeit zo'n paarsroze gloed over het veld legt. Behalve als het gebruikt wordt voor de korfvlechterij want dan is het opeens pijpestrootje en ziet het er heel anders uit.
Bochtige smele is meestal dat groene spul dat in een dicht tapijt onder open dennebos groeit. Behalve als het in pollen staat want dan is het buntgras dat niet wil bloeien omdat het te donker staat.,

Kees van Gortel
Berichten:92
Lid geworden op:do 15 nov 2001, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Kees van Gortel » ma 02 sep 2002, 19:55

Ook hier in Gortel is het bekeken. Je kijkt er al wat bruin op, de paarse kleur is er af. De bijen beginnen 's morgens veel later te vliegen met deze koude nachten en houden ook eerder op.
En, er zitten ook al andere pollen bij die ze binnen brengen, ze zijn duidelijk op zoek naar iets anders. De Sedum raakt in trek, de Echinacea wordt bevlogen.
De heide deed het goed!!!

gr. Kees

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 03 sep 2002, 13:03

Calluna vulgaris 'Garden Girls'(struikheide), zorgt het hele najaar voor kleur in de tuin, diverse kleuren, plantdoorsnede ca. 25 cm. Van 2,29 euro nu

1,29
Uit de folder van Intratuin.
Dus forumer bent u, net zoals ik ook bezield geraakt van Calluna (Garden Girls), grijp nu uw kans en creeer voor volgend jaar uw eigen home-heideveldje.

J.P.

leendert
Berichten:61
Lid geworden op:do 23 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door leendert » vr 06 sep 2002, 23:58

Vandaag de de laatste kilogrammen heidehoning geslingerd. Totaal 140 kg. van 12 volken. Ben daar vanaf dinsdag druk mee geweest. Eerst afnemen, vervoeren en naar binnenbrengen van plm. 15 honing- en ook enkele) broedkamers. In totaal door het tijdrovende kolben ongeveer 40 uur werk (incl. hulp), waarvan 25 uur onder tropische (30C) omstandigheden. Moet nu nog echter 60 kg door de zeef laten lopen omdat dit tijdens het kolben en slingeren te lang duurde. Ga deze later verwarmen tot plm. 50C en dan zeven. Daarna nog in potjes doen en wachten op kopers die iets extra's voor echte Strabrechtese heidehoning willen betalen. Als er belangstellenden zijn .....
Toch noem ik me graag "heide-imker" en zou ik e.e.a. niet graag willen missen.

P.S. Bij die 140 kg komen nog de 9 raampjes die klaar staan om a.s. zondag op de Floriade te gaan kolben en slingeren, dus het wordt wel 150 kg maar ook 50 uur....!!!!



Leendert van den Bosch

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten