Heide 2002 (plus toevoegingen)

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Kees van Gortel
Berichten: 92
Lid geworden op: do 15 nov 2001, 20:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Kees van Gortel » za 07 sep 2002, 20:40

Wel aardig om eens te horen hoe de gemiddelde opbrengsten op de heide zijn. Leendert geeft aan ongeveer 12 kg per volk. Nu heeft een imker die alleen mikt op heideraathoning en alleen met voorbouw de heide op gaat natuurlijk minder opbrengst. Ik hoor om mij heen heel verschillende verhalen. Er wordt gesproken over gemiddeld 20kg per volk.
Zelf hoop ik de komende week aan het werk te gaan. Gelukkig ook iets aan raathoning gedaan, dat is hier in de streek zeer geliefd.
Ik verwacht niet boven het gemiddelde van Leendert uit te komen.
Wie volgt: WAT WAS DE HEIDE OPBRENGST???


h.gr Kees

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 10 sep 2002, 20:44

Heide 2002 (plus toevoegingen)
is de 1000 gepasseerd.
Joepie-de-poepie.
Het geeft nog maar eens aan dat de
heide de dracht der drachten is.
Heide(-honing) heeft een bepaalde aantrekkingskracht,
ondanks dat die heide niet altijd waar maakt wat ze beloofd.
(Maar dat vertel ik u in een andere toevoeging.)

J.P.

P.S. En natuurlijk Kees zal ik mijn opbrengst melden.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Frans vanTongeren » di 10 sep 2002, 21:29

Hallo Jelte,
Je schreef:

Het geeft nog maar eens aan dat de heide de dracht der drachten is.
Heide(-honing) heeft een bepaalde aantrekkingskracht


En wat las ik gisteren in de krant?

-Kleine ramen maken de cultusruimte donker en mystiek.
De zaal is PAARS, omdat het volgens priester Myriam Driesens ..
'de kleur is die de ziel het makkelijkst in de stemming brengt voor geestelijke inhouden'-

Kees van Gortel
Berichten: 92
Lid geworden op: do 15 nov 2001, 20:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Kees van Gortel » do 12 sep 2002, 09:26

De oogst is er af.
Wat een verrassing: We hebben bij de vereniging de beschikking over een Triumf losser van "eigen fabrikaat"; zo´n apparaaat als Schotman beschrijft en waar Leendert laatst in vraag en aanbod om vroeg.
Dat werkt fantastisch. De pennen worden verwarmd door 2 gloeilampen, daar komt geen druppel water bij!!!
Dinsdag jl en woensdag jl honingafhalen en slingeren. In totaal 70kg slingerhoning en 20kg raathoning.
Dinsdag 8 uur gewerkt aan 50 kg slingerhoning, met assistentie bij het met de kruiwagen naar huis rijden van de raten en het ontzegelen.
Woensdag 6 uur gewerkt aan 20kg slingerhoning (incl. schoonmaken).

Daar ik niet de keus heb om volken al of niet op de heide te plaatsen, (ze staan thuis en vliegen op de heide of ik wil of niet.) is de opbrengst per volk niet zo hoog. De kleine volken doen namelijk ook mee, late zwermen die eigenlijk nog in opbouw zijn en ik volledig de ruimte laat.
In totaal 90 ramen geslingerd van ongeveer 11 volken (uit 13 volken zijn 1 of meerdere ramen gehaald).

Een warme, uitdrogende bezigheid, maar gezellig! Heide dracht een hoogtepunt, heide slingeren ook!

h.gr Kees

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Frans vanTongeren » za 14 sep 2002, 16:47

Mijn twee heidevolken staan weer thuis. Eigenlijk zijn ze teruggebracht tot anderhalf volk, want een van de twee is gaan zwermen op De Hoge Veluwe.
Het gewicht aan raathoning was 8,2 kg
De slingerhoning woog 10 kilo. Daar ben ik 3,5 uur mee bezig geweest.
Opbrengst; 219 euro!!!
(raathoning voor 1,4 euro per 100 gram; slingerhoning 5,25 euro per pot van 450 gram)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 17 sep 2002, 09:52

'A hell of a job.'

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Frans vanTongeren » di 17 sep 2002, 17:53

Hallo Jelte,
Over de er(aan)varing van je vader met de beestjes van je hobby zit ik toch wel na te denken.
Uit liefde voor jou, zal je 'heit' niet direct zeggen dat die bijen uit jullie tuin moeten verdwijnen. Dat zou jou natuurlijk geen goed doen.
Maar.., omgekeerd kun je natuurlijk ook bedenken dat een vader niet onder de liefhebberij van zijn zoon zou moeten gaan lijden.
Wellicht zou je een ander plaatsje voor je bijtjes moeten gaan zoeken.
-
En dan nog iets:
Iemand die allergisch is, dient na een steek onmiddellijk medische zorg te krijgen. "Als je van jezelf weet dat je allergisch bent, kun je in de zomer maar beter altijd een EpiPen op zak hebben. Dat is een apparaatje waarmee je jezelf direct kunt injecteren met een dosis adrenaline, een stof die de effecten van de histamine, de gevaarlijkste stof uit het wespengif, tegengaat. Adrenaline zorgt er bijvoorbeeld voor dat de bloeddruk stijgt en dat het lichaam niet in een shocktoestand terecht komt. Doorgaans heb je na een steek nog wel enkele minuten de tijd om jezelf zo'n spuit toe te dienen."
(zie wespen, bijen- en hommelsteek
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=13)
-
Een moeilijke situatie voor jullie in Burgum!

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 18 sep 2002, 10:10

Een beetje zorgelijk is het wel, in het begin zelfs heel precair.
Heidehoning geurt sterk en ver, zoals je zelf zegt. Tijdens de home-honeycrop speurden de bijen in luttele ogenblikken de dark-room op. Vier dagen lang probeerden bijen vervolgens de kost op te doen.
Mijn buurman hielp ook nog eens mee door zijn hele hebben en houwen (alle slingerbenodigdheden) aan de ander kant van de straat buiten uit te stallen. (Hij had zeeaster geslingerd en was binnen één middag klaar met slingeren.)

De bijen heb ik niet thuis staan. Dat zal zoals jij ook al opmerkt veel te veel overlast bezorgen. Mijn bijen staan zo'n vijfhonderd meter verderop bij het plaatselijke verzorgingstehuis.
Mijn moeder, mijn vader, buren, familie en meself liepen steeds door zoemende bijen, alleen mijn vader werd gestoken. Wat kon ik daar aan doen??? Hem moest het net overkomen.

Inderdaad zal hij nu voortaan met een epipen door het leven moeten gaan. Binnenkort kan ie dat ding bij de huisarts ophalen. Een veilig gevoel geeft dat denk ik. Zeker met een zoon in de buurt die imker is.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Frans vanTongeren » wo 18 sep 2002, 21:29

Hello mister Swing-Honey,
Een leuk, filmisch stukje heb je geschreven!
o.a.:
Dat helpen deed ik zo nu en dan door het roeren met een vork in de onderste kleinmazige zeef
Dat is toch een gedoe; je moet dan de bovenste, grove zeef optillen om in de onderste te kunnen roeren en die honing he..die stroomt maar door!
Ik bedacht dat je de in de eerste fase alleen de bovenste grove zeef zou moeten gaan gebruiken. Daar loopt de honing redelijk vlot doorheen.
Als je emmer(s) vol zijn, zet je emmer numero uno in de verwarmingskist (ouwe diepvries en warmt deze op tot 35 graden -de 50 van Leendert vindt ik wel wat veel-!). Vervolgens zet je de fijne zeef op het aftapvat welke tevens in de kist gezet is. Dan giet je de zeef lekker vol en roert om het kwartier een beetje. Dat gaat geweldig en het geplak blijft achterwege. Bovendien gaat dit tien keer zo snel.
Daarna komt emmer numero dos (of pas wanneer je alles uit emmertje uno, hebt verkocht.
-
Je schrijft o.a.:
Eigenlijk zou een broedkamerraampje zelf met vijf draden moeten worden bespannen.
Mooi niet...!
Zelf had ik ramen met maagdelijke raat die tendele waren gevuld met honing. Een draadbespanning hadden ze niet. Ook die ramen heb ik ontzegeld, gekolbt en geslingerd en.. ze leven nog! Geen breuken!
Het geheim zit wellicht in het feit dat je bij het kolben een ouwe, harde, zwarte raat als onderlegger moet gaan gebruiken.
-
De groeten aan je pa. Het hebben van een enthousiaste knul kan soms problemen geven!
:)

Gerrit-Jan Brouwer
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 26 mei 2002, 16:59
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Gerrit-Jan Brouwer » wo 18 sep 2002, 22:59

Wij wonen in Otterlo, tegen de Hoge Veluwe aan en 500 m van de heide. Onze bijtjes blijven dus ook thuis. Vandaag heidehoning afgehaald, onze eerste maal. VEEL honing dus, blijkbaar een goed heidehoningjaar! Alleen wil het zowat niet uit de raampjes zo dik is de honing, dat is echt geen KINDERSPEL nee. Met zo'n spijkerborstel gekneusd en maar slingeren. Toch wel 25 a 30 potjes uit 1 kast!! De raampjes dus ook flink gekneusd, we hebben ze maar even teruggegeven aan de bijen om schoon te maken want er zit best nog veel honing aan (zo kunnen we ze niet opbergen voor de winter). Wie heeft er nog tips voor het "overwinteren" van de honingraampjes? Oude koelkast/ijsazijn o.i.d.?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten