Heide 2002 (plus toevoegingen)

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

leendert
Berichten: 61
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door leendert » wo 18 sep 2002, 23:38

Nooit meer zeven..........

Panty's.... zijn de oplossing voor het probleem dat de heidehoning niet door de zeef wil lopen. Kees van Gortel suggereerde het al eens. OOk Kees van Holland gaf mij dit advies, toen we op de Floriade bezig waren heidehoning te slingeren.
Een panty om de emmer spannen. Honing zonder te zeven rechtstreeks uit de slinger er in laten lopen. Is de emmer nagenoeg vol het bovenstuk rond een bezemsteel draaien en blijven draaien. Door het gewicht zakt alle honing naar beneden, de panty wordt 2,5 mtr. lang maar da's geen probleem want hij/zij wordt langzaam om de steel opgedraaid. Ook geen probleem meer dat de fijne zeef halverwege in de honing in de emmer hangt.
Resultaat: in 10 min. 20 kg. heidehoning "gezeefd". Het laatste deel moet echter handmatig iets "uitgemolken" worden maar er blijft een (tafel)tennisballetje over aan resedu. Uitgeprobeeerd, dit had ik eerder moeten weten.... Ga dit ook met andere honing doen!!!

Dan nog de panty's. Heb mijn Anneke "gevraagd" om 20 stuks zo goed koop mogelijke panty's te kopen. De Zeeman schijnt het beste adres te zijn. Ik ben ouderwets en vind het maar niks om in een winkel panty's te gaan kopen. Doet me denken aan mijn verlegen bezoek aan een drogisterij in de jaren '60....

Advies: gebr"oe"k geen zeven maar panty's!!!



Leendert van den Bosch

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Frans vanTongeren » do 19 sep 2002, 21:07

Heidehoning

proef..nu de hei is uitgebloeid,
haar honing.., waar de zon in gloeit!

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door maartenkleijne » do 19 sep 2002, 22:35

Frans, wat ben je toch ene schone mens!

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Piet Jager » do 19 sep 2002, 22:48

Leendert,

1. Als je de heidehoning door de dubbele zeef laat gaan, krijg je in de honing van die minuscuul kleine luchtbelletjes. Gebeurt dat ook bij gebruik van een panty?

2. Laat je de twee benen van de panty bij aanvang in de emmer rusten of knip je er 1 been vanaf? Of laat je 1 been van het geheel in de emmer rusten?

3. Laat je bij het opdraaien van de panty de stok op de rand van de emmer rusten? Dus twee steunpunten aan de stok op de rand van de emmer, aan weerszijden van de panty eentje.

4. Geef je de panty na afloop aan de bijen, onder een goed sluitende deksel van een kast?

!Piet

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 19 sep 2002, 23:16

Leendert,

Ik heb genoten van je panty-stukje:
Komisch, humoristich, fantastisch!

J.P.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Kroese » vr 20 sep 2002, 22:56

Heidehoning slingeren is een hele klus, die vele zweetdruppeltjes kost. Hopelijk vallen de druppels niet in de honing. want dan stijgt het vochtgehalte weer, en krijgen we weer gisting.

Maar nu even mijn werkwijze, die ik al jaren toepas.
Ik zet de honingbakken op een ventilator bak. Een bak met een ventilator van een oude afzuigkap. De ventilator draait extra langzaam in serie met een gloeilamp. Boven op de stapel honingbakken heb ik een verwarmingsbak geplaatst. Als verwarmings element heb ik het elementje van een oud koffiezet apparaat gebruikt. Deze verwarming heeft een eigen BI metaal die het element uitschakeld bij een bepaalde temperatuur. Dit verwarmingselement wordt weer geschakeld op 35 graden door een thermostaat. De uitblaasopening van de ventilatorbak zit via wasdroger luchtslang verbonden met de inlaat van de verwarmingsbak. De lucht wordt op het verwarmingselement geblazen. De 35 graden warme raten zijn gemakkelijk te ontzegelen, en te lossen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een bijkomstigheid is dat de verwarmde lucht vocht uit de evt nog onverzegelde honing trekt. 'sMorgens laat ik de warme (vochtige) lucht afblazen. De koude ingezogen lucht wordt weer verwarmt en kan weer vocht opnemen. Ik heb dit systeem in het zeer groot in Canada bij een Imker gezien, die de de verwarmde lucht door in serie gekoppelde stapels met bakken liet circuleren, en die lucht aan het einde op een koelunit weer liet afkoelen, waardoor het vocht eruit condenseerde.

Maar ff opscheppen, met onderstaand raamp hoef je niet bang te zijn voor vocht.
Dit is een raam van mijn dubbel Honingraam formaat (29 cm hoog) vol met heidehoning. Het is voor mij een prima HH jaar.
Afbeelding

Hennie Kroese
Apeldoorn...........

leendert
Berichten: 61
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door leendert » vr 20 sep 2002, 23:37

!Piet e.a.


Ik heb de heidehoning nog niet in potjes gedaan, maar in de emmer zitten luchtbelletjes. Gelukkig blijven er luchtbelletjes. Die maken heidehoning heidehoning!

Gewoon de bovenkant van de panty over de emmer spannen en alles wat er onder zit onder in de emmer laten hangen. Je krijgt dus twee "benen" gevuld met honing.

Bij het opdraaien leg ik de bezemsteel op twee schrahen, zodat e.e.a. ruim boven de (grote) emmer hangt. Dan heb je plaats om de panty uit te wringen.....

Er zit echt niet veel honing meer in de uitgewrongen panty's maar ik heb ze in een emmertje een tiental meters voor de bijenhal gelegd. Opmerkelijk was dat er alleen hommeltjes op zaten, wel 20.

Ben nog nooit zo veel met panty's bezig geweest, letterlijk en figuurlijk!

En J.P.... in Brabant noemen we dit zannikken (zwetsen)!!!!!!










Leendert van den Bosch

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Piet Jager » za 21 sep 2002, 21:30

Leendert, bedankt, maar nog even een recapitulatie!

1.Onder de snijkraan van de slinger zet je een kleine emmer van 14 kg (26 cm hoog en 25 cm diameter bovenkant}. Vervolgens ga je de heidehoning slingeren en laat deze ongehinderd in de emmer lopen.

2. Daarnaast gebruik je een grote emmer (40 cm hoog en 34 cm diameter bovenkant). Hierin doe je de panty en trekt de 'boord' om de rand van de emmer.

3. Je gooit de heidehoning van twee (drie??) kleine emmers in de panty van de grote emmer.

3. Vervolgens plaats je aan weerskanten van de grote emmer een zelfgemaakte schraag, waarop je de bezemsteel laat draaien.

4. Wat is ongeveer de hoogte tussen de bovenrand van de grote emmer en de horizontale bezemsteel?

Aan het uiteinde van de bezemsteel kun zelfs nog een kleine slinger maken.

Hoe zien die 2 schragen van jou er uit?
Staan die los of zijn ze onderling met elkaar verbonden?

!Piet

leendert
Berichten: 61
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door leendert » za 21 sep 2002, 23:08

!Piet e.a.,
Je kunt al voor het slingeren een emmer met panty onder de slinger zetten, de maat van de emmer maakt niet uit, maar hoe groter hoe gemakkelijker.
Heb je de (heide)honing rechtstreeks zonder panty in een emmer laten lopen, dan deze vooraf tot 30 gr.C verwarmen en op de door jou omschreven wijze in een emmer voorzien van een panty storten.
Mijn schragen zijn ca. 1 mtr. hoog, dus de panty wordt door de bezemsteel te draaien, langzaam uit de honingemmer getrokken. Bovenop de steel wordt door het gewicht de honing vanzelf door het gewicht er uit geperst. Door verder te rollen komen de beide "voeten" los uit de honingemmer en dan ga ik handmatig de honing er uit persen.
DE schragen staan plm. 75 cm. los uit elkaar. De emmer daartussen.
Ik ga op mijn hurken voor de emmer zitten!!
Met deze gebruiksaanwijzing moet het lukken!!!!

(Vanmiddag bij een collega-imker een emmer van 12,5 kg in 5 min. "gezeefd". Het pilje daarna duurde langer.......

Succes, ik hoor wel of het gelukt is!





Leendert van den Bosch

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door maartenkleijne » zo 22 sep 2002, 12:10

Trouwens:
Onze bijen hebben uiteindelijk best veel heidehoning gehaald maar bijna allemaal niet verzegeld en dus niet oogstbaar.
Wie weet het antwoord op deze discussie:
'Je moet het gewoon in het volk laten want heidehoning is heel goed om mee te overwinteren'.
Of: 'je moet het toch afnemen want ze krijgen er in het voorjaar roer van'.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten