Heide 2002 (plus toevoegingen)

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 31 jul 2002, 13:01

Hans v.d. P wist mij te vertellen dat de heide dit jaar wel eens zeer goed zou kunnen zijn. Dat is opnieuw een argument om eens naar die heide toe te gaan.
Vorig jaar is er geschreven over de heide van dat jaar in het bericht
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20

Daar stelt Piet Jager dat de bijen er voor 10 augustus moeten staan. Maar is die regel niet wat te laat gesteld????? Volgens de desbetreffende boswachterij, waar mijn bijen dan moeten staan zegt dat de heide al is begonnen te bloeien.

J.P.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Frans vanTongeren » wo 31 jul 2002, 17:56

Hallo Jelte,
Een datum is niet exact te noemen. De natuur laat zich immers niet door onze kalender de wet voorschrijven.
Een meetbaar punt is de bloeiende struikheide. Als 10% daarvan bloeit, (de bloei begint onderaan de twijgen) kun je er volken neerzetten.
De bijen orienteren zich dan op de struikheide en niet op de vossebessen. Hierdoor krijg je zuivere heidehoning.
De hei moet 'eerst verzuipen en dan verbranden'!
He???, zul je wellicht denken!
Er moet eerst veel regen vallen zodat de bloemen nectar zullen kunnen afgeven en daarna moet het droog (wat zonnig) weer blijven, zodat de bijen hun werk kunnen gaan doen.
Rond de tiende september haal ik de volken weer op. Daarna moet ik immers inwinteren en dat kost een paar weken. Bovendien beginnen spinnen veel webjes te maken en massa's bijen raken daarin verstrikt. Als je half september vroeg door de hei wandelt, sta je versteld van de veelheid aan spinrag.
-
Als de bijen weer thuis staan, moet de imker aan het werk!
En daarbij vergeleken is het slingeren van voorjaars- en zomerhoning KINDERSPEL.
-
(Vandaag kwam er wederom een kolossale zwerm los uit het tweede heidevolk. Die meiden aapten het eerste heidevolk na. De jonge koningin van deze bijen was geboren op 22 mei 2002 ?
Beide volken laat ik maar thuis. De tweede garnituur moet het garen nu maar gaan spinnen. Het zal wel duivelsnaaigaren worden.)
-
Nu bloeit er zeker al 25% heide.
Alee imker , ...aan de slag!

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Piet Jager » wo 31 jul 2002, 20:16

'De heide moet eerst verzuipen en dan branden!' (Niet verbranden, Frans!)
'Wie wil bijen moet heien en kleien', betekent niet alleen dat de
beste drachten de heide en de drachten op de kleigronden zijn, maar evengoed dat je eerst door de modder er naartoe moet en dat is zwaar werk!

Zo'n regenplensbui (verzuipen) als vandaag is ideaal en als morgen dan de zon volop zou schijnen (branden) en de wind uit het zuid-oosten komt, krijg je boven de heide een zeer vochtige, warme lucht. Aangezien de heide echt stuifmeel heeft, zal ze dit stuifmeel droog proberen te houden door een overvloedige nectarafgifte. Suiker is immers hygroscopisch en trekt het vocht uit de lucht rond het stuifmeel naar zich toe. Vandaar dat heidehoning ook een hoog percentage water heeft (23%). Als de heide bloeit dan honingt ze nog niet. Ze moet eerst stuiven, eer ze honingt!

De heidedracht is dus evenals andere drachten sterk afhankelijke van samenvallende componenten van het weer. Als de heide purperpaars ziet met 25 graden in de zon en een mooie, strakblauwe lucht, maar de wind waait uit een noordelijke richting dan honingt ze NIET! Een noordelijke wind komt regelmatig en in augustus ook nogal eens voor en als dat lang aanhoudt dan kun je de heidedracht wel vergeten.

Zwoel, drukkend weer met een bedekte lucht is het beste.

!Piet

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Huib Koel » wo 31 jul 2002, 21:19

In Zuid-Kennemerland hebben wij nog maar een heel klein stukje heide: op de oude strandwal bij de Zilk. Hoe bijen dan ook iets voor elkaar moeten krijgen met die heide is ons onbekend. Het duivelsnaaigaren dat Frans verwacht van zijn tweede garnituur bijen, kennen wij dan ook niet.

Hier in het westen kennen wij alleen Godsnaaigaren. Voor ons, mensen die de zandverstuivingen van twee eeuwen geleden nog meemaakten, is dat verbonden aan het plantje zandzegge. Dat plantje legt via wortelstok het stuivende zand vast. Om de zoveel knopen komt ze boven het zand...net als een stiksel, keurig op een rij. Godvruchtige mensen daar in het westen.

Huib Koel :cool:

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 31 jul 2002, 23:56

Buttttttttttt????????????? hebben jullie nu wel of niet al de kasten er naar toe gebracht??????

J.P.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Frans vanTongeren » do 01 aug 2002, 08:18

Jelte, wij (drie imkers) vervoeren de bijen in een aanhanger van de Bussink koekfabriek. Die is a.s. maandag beschikbaar!
De komende dagen prop ik de bijen in zo weinig mogelijk ruimte. Alleen raampjes met broed laat ik zitten. De rest vul ik op met verkleinblokken. Op de BK leg ik het moerrooster en daarop de HK. Die is al gevuld met ramen vol maagdelijke raat (vervaardigd in het voorjaar) Daar zit geen kunstraat en spandraad in. Dat moet dus heideraathoning gaan worden. Beetje imkertechnisch mee geklooid; dat wel!
Die HK zet ik er zondagavond pas op!
-
Het zal spannend worden!

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 02 aug 2002, 13:12

Spannend gaat het zeker worden.

---

Volgende week ga ik afreizen naar Kopje Drenthe.
In Fryslân hebben we natuurlijk ook heide (wat hebben we niet in Fryslân?), maar SBB laat nog maar enkele imkers toe. Of beter gezegd per imker nog maar enkele kasten. Dat gaat echt de verkeerde kant op. Zeker als het om de dracht der drachten gaat. Wat als straks in bijna alle natuurgebieden nauwelijks meer imkers met bijenvolken op de heide worden toegelaten? Dan vind ik dat het tijd is voor actie!!!

----

Het druist erg tegen me gevoel. Zoveel bijen in een kleine ruimte. Alleen ik moet mijn gevoel maar eens wat meer aan de kant zetten. Ik had namelijk een kast met jonge moer op de Bladrammenas staan. Een broedkamer en een honingkamer. De kast zat propvol bijen. Vorige week, voor de mooi weer periode, een honingkamer met kunstraat erop gezet. Vandaag waren de honingramen volledig uitgebouwd en loodzwaar. Zo snel kan het gaan.
Ik zit alleen wel met het feit dat ze onverzegeld zijn. Als ik nu alle onverzegelde raampjes nu eens in een kast verzamel en die vervolgens laat verzegelen op de hei?? Mag je heidehoning dat aandoen??
Bijen inéénproppen helpt dus wel. Maar een moerrooster. Ik weet niet. Het is laat in het jaar en de volken krimpen toch al in. Als je het nu eens achterwege laat?


J.P.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Frans vanTongeren » vr 02 aug 2002, 18:52

Mister Heather,

Ik plaats toch een rooster, omdat ik niet wil dat de koningin in de HK eitjes gaat leggen. Bovendien zullen de werkbijen MINDER STUIFMEEL in de HK dragen, omdat het passeren van het moerrooster met stuifmeel aan de pootjes, slecht lukt. Daardoor zal de heideraathoning een hogere kwaliteitswaarde krijgen.
Verder moet je het open broed in de BK aan de buitenkant hangen. Bijen hebben de neiging om de ramen rond het broednest met honing te vullen. Als daar open broed zit, dragen ze de nectar direct naar de HK.
Verder moet je het dak goed isoleren; de honing moet immers verzegeld worden en de nachten worden kouder in september.

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Romée van der Zee » za 03 aug 2002, 11:11

Vanmorgen de bijen weer naar de vertrouwde hei bij Vierhouten gebracht. Er zat nog maar heel weinig bloei in, een weekje later had beter geweest. Ik kan genieten van het samen reizen, sjouwen en koffiedrinken met kletspraat.

Afbeelding

Rechts, Hendriks de toezichthouder op de plaatsing van kasten, en links Bep, een zeer kundige imker uit onze afdeling.

Afbeelding

De klus is geklaard, voor de zoveelste keer. Hopelijk wordt het weer zo goed als de laatste drie jaar.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Frans vanTongeren » za 03 aug 2002, 13:35

Vanmorgen keek ik ongeveer zoals Hendriks, toezichthouder op het heideterrein te Vierhouten(foto Romee).
Twee volken op twee BK heb ik verkleind tot twee volken op een BK.
Het weer was een ware imkermarteling. De wat drukkende atmosfeer
maakten de bijen behoorlijk heftig en 'ze hadden er geen zin an'.
Van dat gerommel (broed uit de onderbak overhangen in de bovenbak) in kasten houd ik helemaal niet en ook ik .. 'had er geen zin an'.
Ik voelde de miezerige bui al aankomen en had me erop gekleed. Toen de miezer kwam, waren de bijen niet meer te houden.
Handschoenen droeg ik, met lange linnen mouwen. Later zag ik dat die mouwen vol zaten met angeltjes.
Heidehoning... deze 'miel' wordt duur betaald!
-
(Een volk was van Gerrit. Rustige Buckfastbijen houden denk ik niet van 'ongezegend hemelwater'.)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten