zomerdracht Blauwe Kamer

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:
zomerdracht Blauwe Kamer

Bericht door maartenkleijne » do 08 aug 2002, 14:57

Afgelopen zondagmiddag van 14.00 tot 16.00 was ik met mijn oude moeder naar de Blauwe Kamer, een prachtig natuurontwikkelinggebied aan de voet van de Grebbeberg bij Rhenen. De oude mevrouw bleef maar het liefst op een stoel zitten genieten. Vlak bij huist een imker met ca 6 grote volken dus gelegenheid genoeg om eens rustig rond te scharrelen en dracht te observeren. Lekker zonnig zomerweer.
Het interessantst vond ik het boerenwormkruid. Volgens de boekjes een excellente stuifmeeldracht, maar ik had er persoonlijk nog nooit een bij op gezien. Nu, hier was mij kans! Overal waren kleine veldjes van deze composiet met zijn knalgele bloemschermen. En jawel hoor, op elke plant waren wel een paar bijen bezig knaloranje stuifmeelklompjes te verzamelen. Op alle andere drachtplanten waren de bijen volop nectar aan het verzamelen maar zag ik vrijwel geen stuifmeelklompjes. Excellente stuifmeeldracht: klopt helemaal!

Verdere observaties:
-een groot veld met bloeiend stalkruid, heerlijk geurend, en hier en daar bijen erop, leuk te zien dat ze steeds met 4 of 5 tegelijk waren, dat klopt met de theorie, maar ik had het nog nooit in het echt zo mogen waarnemen.
-tussen het stalkruid steeds gele rolklaver, ook heerlijk geurend, maar geen bij erop, ze vonden het stalkruid lekkerder.
-diverse solitaire zwarte mosterd planten, volgens de boekjes is 1 plant al voldoende om bijen aan te trekken, klopt ook. Terwijl er best veel herik bloeide, maar daar zaten alleen bijen op als er een aardig veldje bijeen stond.
-de nabloei van akkerdistel en koninginnekruid wisten beide nog veel bijen te trekken.
-hier en daar verspreide struikjes zeedistel: vol bijen!
-een enkele tak gele honingklaver hier en daar: heel veel bijen!
-een groot veld bloeiende peen: geen bij te zien, kennelijk pas aantrekkelijk als er niets beters te halen valt.
-bij het restaurant in de vijver een grote pol bijna uitgebloeide waterweegbree: vol met bijen.
-talrijke bloeiende duizendbladstengels: geen bijen
-wilde bertram: ook geen bijen
-zeer verspreide nabloei van witte klaver: altijd wel een bij erop
-talloze bloeiende gewone berenklauwen: geen bijen
-grote pollen Jacobs-kruiskruid (op de vochtige klei lichter en feller van kleur dan op het droge zand): veel bijen.
-een groot veld watermunt: natuurlijk vol bijen.

Er was nog veel meer te zien zoals kwartels, zwaaiende konikstaarten, wolkenformaties, en tal van andere planten, maar tot zover mijn min of meer systematische drachtobservaties.

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: zomerdracht Blauwe Kamer

Bericht door Gerard Boswinkel » vr 09 aug 2002, 08:39

Hoi Maarten,

De bijenstal die je gezien hebt, is van de voorzitter van de VBBN afdeling Wageningen (Dick Belgers). Een drietal kasten van mij staan ook in dit natuurgebied. Ik heb een plekje gevonden achter de boerderij die naast het restaurant gelegen is. Als je rondwandelt vallen die niet direct op.

Inderdaad klopt het dat het gebied een goed drachtgebied is geworden. Ik sta er nu ongeveer 10 jaar en elk jaar weet ik van de volken die er staan goed te slingeren. Gisteren heb ik net mijn zomerhoning van de kasten gehaald.

Het leuke is ook dat je daar goed je honing kunt verkopen. Op een drukke zondag even met een campingtafeltje daar neerstrijken (je dochtertje van zes mee) en je verkoopt er zo 30 potten honing in een middag. (Wel met een zelfgemaakt etiket natuurlijk).

Ik heb wel gemerkt dat de dracht in de loop der jaren langer aanhoudt. Toen ik op die plek begon, was de dracht afgelopen rond de 20 juli. Nu loopt er een matige dracht door totdat ik ga voeren (begin september).

Dick zegt altijd dat ze rond deze tijd sterk vliegen op de watermunt die veel staat langs de meertjes waarvan er een aantal in het terrein aanwezig zijn.

Overigens heb ik in mijn kasten veel raten met donker blauw stuifmeel aangetroffen hoogst waarschijnlijk afkomstig van de facelia. Ik heb het veld niet gevonden, maar dat zal wel aan de overkant van de Nederrijn te vinden zijn.

Gerard

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: zomerdracht Blauwe Kamer

Bericht door maartenkleijne » vr 09 aug 2002, 13:26

Leuk zo van je te horen Gerard. Ik heb jouw kasten ook wel eens zien staan door de vogelkijker op een dag dat ze massaal aan het vliegen waren, dit jaar in de voorzomer.

De watermunt die -zoals je zegt massal rond de plasjes groeit- is daar trouwens vele jaren geleden veroorzaakt door een slimme imker die er op een regenachtige zaterdagmiddag ca. 20 stekjes, versrpeid over het hele terrein, gepoot heeft.
Watermunt is een plant die van origine zeer algemeen op elke natte plek voorkwam maar die grotendeels verdwenen is omdat ze eeuwenlang door de bevolking werd geoogst als kruid voor de winterdag, of -zoals Mellie Uyldert zegt- op w eg naar de kerk om wakker te blijven tijdens de preek. Net zoals wij nu een pepermuntje of kauwgom nemen.

Gezien de bloeitijd en de voortreffelijke drachtkwaliteiten hebben de imkers groot belang bij herstel van de oude situatie waar in elke sloot, plas of poel wel watermunt in grote getale voorkwam. Ze groeit ook niet alleen in het water maar ook in de wijde omtrek ervan, zolang het maar nat genoeg is. Een weiland vol, of een nat bos vol heb ik meermalen gezien.

Ik heb tussen haakjes wel eens een veld Phacelia gezien vanaf de dijk richting Wageningen bij de zaadkwekerij aldaar.

Bijgewerkt door - maartenkleijne op 09/08/2002 14:02:12

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten