Verslag van een bezoek aan Hennie Oes

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Verslag van een bezoek aan Hennie Oes

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 16 aug 2002, 16:33

Afgelopen woensdag een bezoek gebracht aan Hennie Oes om ter plekke hem de fijne kneepjes van de macrofotografie te ontfutselen. Na eerst in de schaduw uitgepuft te hebben van de warmte in de auto en het tuingedeelte van zijn vrouw bewonderd te hebben, kwam het gesprek al heel snel op de beste manier van fotograferen van plant en bij. Sluitertijden en diafragma's, afstand object en camera, gedrag van de bij op de lensreflectie, het kwam allemaal ter sprake. Begreep al heel snel dat ik nog heel veel te leren en experimenteren heb op dit punt.

Voordat tot de praktijk overgegaan werd, hebben wij de rest van de tuin '“ en zijn bijen natuurlijk '“ bekeken. Je kunt zien dat hier al geruime tijd een imker woont, alle bomen en planten zijn drachtplanten. Acacia's, wilgen in allerlei variëteiten, vuilboom, div. fruitbomen, vaste planten enz. enz. de gehele tuin staat ten dienste van de bij. En natuurlijk de Euodia waarover Hennie een paar dagen geleden schreef. Dan wordt pas duidelijk dat zijn enthousiasme voor deze boom in zijn artikel nog te kort schiet. Wat een drachtbron is dat! Massaal worden de bloemtrossen bevlogen.

Afbeelding

Daarna kwam het praktijkgedeelte van de middag; op welke wijze de foto's het best bewerkt kunnen worden voor het forum. Maar eerst moest Hennie nog een fotootje maken van de anemoon. Tot mijn verwondering gebruikte hij zijn microscoop voor de close-up. Een koppelstuk tussen camera en microscoop zag er zelfgemaakt uit: een stukje pvc pijp dat aan beide uiteinde aan de binnenkant met zwart schuimplastic was bekleed en een knevelschroef (of hoe zo'n ding ook mag heten) aan de buitenkant van de uiteinden. Dat ga ik proberen na te maken. (Natuurlijk is zoiets duur bij de microscoopfabrikant te verkrijgen, maar de honingoogst is tegengevallen tijd voor het alternatief).
Tot slot kwam de instructie fotobewerking op de PC. Daar flitsten kloonstempels, toverstaf, pixels en resoluties over het scherm. Het zag er allemaal heel eenvoudig uit, maar s avonds thuis bleek het toch iets moeilijker. Ach, het leert wel.

Ook bij Hennie brachten de bijen heel veel felgeel stuifmeel binnen. 1 klompje van een bij afgehaald en meegenomen naar huis voor determinatie. Wij waren het erover eens, de Euodia's zullen de leveranciers zijn. Niets is minder waar Hennie, het is '¦.. mais ! Bijen blijven je verrassen

Afbeelding

Hierbij wil ik je nogmaals bedanken voor je gastvrije onthaal en instructies.

Els

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Verslag van een bezoek aan Hennie Oes

Bericht door maartenkleijne » vr 16 aug 2002, 20:02

Het gerucht dat maisstuifmeel slecht van kwaliteit is wordt voor mij nu toch wel naar het rijk der fabelen verwezen. Doet mij denken aan het verhaal van Romee die vertelde dat de bijen enthousiast vlogen op pollen van riet, terwijl er ook 'beter' te halen was. De bijen zullen zelf wel het beste weten wat goed voor ze is.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Verslag van een bezoek aan Hennie Oes

Bericht door Oude Essink » za 17 aug 2002, 12:11

Hallo Els,
jij hebt er iets moois van gemaakt!! en als ik naar de afbeeldingen van je pollenpreparaten kijk, denk ik, dat ik nu bij jou in de leer moet. In je verslag vermeld je niet, dat jij jouw microscoop had meegebracht en dat ik een demonstratie pollenherkenning van je kreeg, waar ik met verbazing naar gekeken en geluisterd heb; een ingewikkeld geduldwerkje, afhankelijk van een uitstekende administratie. Ik heb begrepen, dat ik niet zo maar moet aankloppen met "Els, wil je "even"
vertellen van welke plant....enz. enz." Geweldig.
Ik poogde een aantal keren de bij met pollen foto (euodia) naar je toe te sturen, maar ik krijg hem telkens onbestelbaar retour.
hier is hij en als ik je goede e-mailadres weer heb krijg je hem alsnog:
Afbeelding
bij rangschikt haar pollen voor de bloem van de Euodia

hennie oes

Afbeelding

ggt
Berichten:4
Lid geworden op:vr 22 mar 2002, 11:18
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Verslag van een bezoek aan Hennie Oes

Bericht door ggt » ma 19 aug 2002, 21:50

Nu ben ik toch wel heel benieuwd wat de Euodia voor boom is, ik zou daar graag een goede foto van willen zien. Ik ben voor m'n eigen tuin nl. naarstig op zoek naar een boom van de 2e categorie (d.w.z. een boom die niet hoger wordt dan bv. een berk en dus geschikt is voor de stadstuin) en aangezien ik wel rekening wil houden met een goede dracht voor de bijen, zou ik van deze boom graag wat meer willen weten. In mijn hele carriere als boomverzorger ben ik deze boomnaam nog nooit tegen gekomen. Misschien is mijn kennis wel niet toereikend maar je bent nooit oud genoeg om iets te leren, toch?
Gerard

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Verslag van een bezoek aan Hennie Oes

Bericht door Romée van der Zee » ma 19 aug 2002, 22:25

Zie:

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1191

Zelf heb ik er ook een paar in mijn tuin, en het is een geweldige drachtbron.
Hij is met wat snoeien goed op 6 meter te houden.
Er zijn verschillende variëteiten.

R.

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Verslag van een bezoek aan Hennie Oes

Bericht door Lammert van Beek » wo 21 aug 2002, 17:14

Om het beeld van de Tetradium daniellii (officiële/nieuwe naam van Euodia hupehensis) nog completer te maken, wil ik graag verwijzen naar ons maandblad Bijen.
In Bijen 9(2): 40-41 (2000) schrijft Arjen Neve in de rubriek "bijenplant in beeld" over de Tetradium daniellii, dat deze boom een hoogte van ca. 20 meter kan bereiken. Hij illustreert zijn verhaal met een aantal tekeningen o.a. van de bloeiwijzen en een stuifmeelkorrel van de Tetradium.
In Bijen 9(11): 314 (2000) schrijft Jan J. Speelziek over "de boom met de honderdduizend attractieve bloempjes" of zoals onze oosterburen hem noemen: de Superbienenbaum. Speelziek noemt in zijn artikel de in zijn tuin groeiende Tetradium van 12 jaar oud, met een stamomvang van 60 cm en een hoogte van 10 meter.
Zelf heb ik verleden jaar uit zaad van de Tetradium, dat ik van Speelziek had gekregen, jonge boompjes gekweekt die nu ca. 1,5 meter hoog zijn en de groei zit er nog steeds goed in. Het is dus een soort die in ons klimaat goed kan gedijen.
Misschien is het een soort die niet alleen in onze tuinen niet misstaat maar ook in het openbare groen een plek kan vinden.

Lammert van Beek

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten