Koninginnekruid

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Koninginnekruid

Bericht door Oude Essink » do 22 aug 2002, 16:28

Koninginnekruid ook wel Leverkruid.

Tot de familie van de Composieten behoren vele fantastische bijenplanten. De eerste in het rijtje van de Flora is de plant: Eupatorium Cannábinum.L, Koninginnekruid of ook Leverkruid genoemd.
De plant is niet alleen fantastisch, omdat zij zo enorm druk bevlogen wordt, maar ook omdat zij haar bloeitijd heeft vanaf juli tot in oktober.
In het wild is zij bij ons de enige van de 600 soorten die Amerika rijk is; zij bloeit vooral op vochtige plaatsen in het bos, langs water en in moerasgebieden.
In cultuur gebracht bij ons is een ook uit Amerika afkomstige variant de
Eupatorium purpureum (Purperleverkruid), elders E.maculatum genoemd; recentelijk met enige mooie varianten uitgebreid. De plant is gemakkelijk; winterhard; doet het ook goed op de klei; bereikt een hoogte van 2 tot 3 meter en is zeer geschikt in de border van de wat grotere tuin.
Ik kwam de plant tegen in de tuinen van Appeltern; van verre hoorde ik de bijen al zoemen en toen ik de plant zag, was ik er verrukt van:

Afbeelding
De schermvormige pluim van het Koninginnekruid. Ieder steeltje eindigt in een bloemhoofdje ; ieder hoofdje heeft een tiental tweeslachtige buisbloempjes.

De tekening rechts boven laat de structuur van het buisbloempje zien. Roze: de vijfslippig vergroeide kroonbuis. Paars: de buis die door de meeldraden wordt gevormd. Zwart: de tweelobbige, lange stijl die door de meeldraadbuis naar buiten groeit (op de bloemfoto zijn dat de lange witte sliertjes). De bij op de foto zuigt de nectar weg aan de voet van de meeldraadbuis; het bloempje is 5 mm. zodat de bij met haar tong van 6 mm. er gemakkelijk bij kan.
In de oudheid beschouwde men de plant als geneeskrachtig tegen leverkwalen; vandaar de naam Leverkruid. De naam Koninginnekruid is een verbastering van het oudduitse Kunigundenkraut; Kunigunde was een keizerin een millennium terug; de verdere relatie is niet bekend.
Eupatorium is Grieks voor: kruid van Mithridates, de koning van Pontus in de Romeinse tijd die de plant tegen zijn leverkwalen aanwendde. Cannábinum is afgeleid van het Griekse cannabis = hennep; de bladeren van het leverkruid lijken op die van de hennep.
De plant laat zich uit zaad of door stekken gemakkelijk vermeerderen.
Koninginnekruid: een prachtige drachtplant voor de zomer en herfst!
hennie oes



Afbeelding

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Koninginnekruid

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 26 aug 2002, 12:37

deze plant is een sierraad in de tuin.
je moet er wel wat ruimte voor hebben.
het zit echt vol met bijen.
van deze plant heb ik aan Romee al een foto gestuurd met de juiste naam van de plant.
er zijn namelijk meerdere soorten van deze plant, dus bij aanschaf let hier wel op.

jouw foto's zijn weer klasse, voor Romee dus niet zo'n klus om deze plant bij de drachtplanten gids bij te voegen.



gerard.b.w.vos

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koninginnekruid

Bericht door Oude Essink » ma 26 aug 2002, 19:08

Hallo Gerard,
Hartelijk dank voor je reactie en inbreng. Ik voor mij vind, hoe meer actieve deelnemers aan de drachtplantengids, hoe meer het een project van ons allen is. Voor mij hoeft dus Romée jouw afbeeldingen niet te vervangen door de mijne, als zij een goede weergave van de plant zijn.
Ik waardeer je deskundigheid zeer en ben blij, dat je zo actief mee doet. Hart. groet,
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koninginnekruid

Bericht door Erik Speksnijder » ma 26 aug 2002, 23:08

Hoi Hennie,

Wederom mooie foto's en een goed verhaal.
Ik heb in de tuin ook de Eupatorium purpureum staan en neem hierop naast de nodige grijs-bestoven bijtjes ook de nodige hommels en vlinders waar. De plant is een echte allrounder.
Pas zag ik een zeer leuke najaarsgast van het koninginnekruid snoepen, namelijk de oranje luzernevlinder. Verder vliegen er momenteel veel atalanta's, dagpauwogen, kleine vosjes en de nodige distelvlinders op.

Erik

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Koninginnekruid

Bericht door maartenkleijne » ma 02 sep 2002, 16:00

Leuk te horen dat de purpureum althans bij jou wel een drachtplant is voor de bijen. Ik heb eens een tijdje staan kijken bij een pol ervan van ruim 2 m2 op de kindertuin in Bussum vlak achter de bijentuin, maar zag wel vlinders en tot mijn verbazing geen bijen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten