Dracht Driebergen & Austerlitz

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:
Dracht Driebergen & Austerlitz

Bericht door LWPisa » za 19 okt 2002, 18:03

Beste forumleden,

Mijn verhuizen naar een plek in het gemengde bos tussen Driebergen en Austerlitz is een feit. Nu ben ik nieuwsgierig naar de hoeveelheid honing die me te wachten staat.
Willen diegenen die vrijwel midden in gemengd bos wonen misschien schrijven hoeveel honing jullie winnen en met wat voor bijenras.

vriendelijke groet,
Lennard



Bijgewerkt door - lwpisa op 19/10/2002 18:04:28

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Dracht Driebergen & Austerlitz

Bericht door maartenkleijne » di 22 okt 2002, 14:41

Mijn ervaring is een jaar in Lage Vuursche: was niet erg goed qua dracht. De bebouwde kom met bloemen en lindes kan veel goed maken als het op vliegafstand is. In sommige jaren is de boomhoning van b.v. spar is ook goed.
Verder hangt het erg vanaf of er veel wilgeroosje staat of niet. Het beste is naturlijk sporkehout, wilde framboos en braam en tamme kastagne.
In een natuurlijk bos met een rijke kruidlaag is altijd veel dracht aanwezig. Dat is in jouw omgeving niet zo het geval. Al deze bossen zijn jonger dan 100 jaar en zeer arm aan bloemen behalve in de wegbermen. Je kan daar zelf veel aan doen als je de moeite wilt nemen, maar voor je daar resultaat van hebt ben je zo een paar jaar verder.
Wat je daar je het meeste mist is voorjaarsdracht, dus een bijenras dat zich langzaam ontwikkelt is gunstig want in de zomer wordt het beter.
Als je op eigen stand selecteert met de paar volken die het het beste doen kom je toch nog een heel eind.
Een kennis van mij in Groesbeek wint elke zomer een flinke hoeveelheid 'boshoning' maar die reist in het voorjaaar naar wilg en fruit en heeft dus sterke volken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 55 gasten