Gevraagd : heide voor 4 kasten ...

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Gevraagd : heide voor 4 kasten ...

Bericht door heidecap » vr 16 mei 2003, 21:52

Collega's,

Dit jaar ben ik begonnen met imkeren.
Gelukkig heb ik een mentor waar ik mij aan kan optrekken, want dit jaar is er in Rotterdam geen beginnerscursus.
Helaas zitten we in een gebied waar er slechts t/m juni flinke dracht is.
Het lijkt ons leuk om eens met elk 2 kasten een paar maanden naar de heide te trekken,
Maar, waar oh waar kunnen we terecht ?

Heeft er iemand een tip ???


Thomas

H.S. Kok
Berichten:130
Lid geworden op:zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gevraagd : heide voor 4 kasten ...

Bericht door H.S. Kok » za 17 mei 2003, 20:08

Het lijkt ons leuk om eens met elk 2 kasten een paar maanden naar de heide te trekken,
Maar, waar oh waar kunnen we terecht ?
Ten eerste begint de bloei van de heide op de Veluwe rond 15 augustus en duurt ongeveer tot 15 september. In Drente en de heide bij Oldebroek is wat later en ik verwacht in Brabant wat vroeger. Voor een bezoek aan de heide gebieden tussen Nunspeet, Elspeet, Garderen en Vierhouten moet je een afspraak maken met een van de vier toezichthoudend imkers. Elk heeft een eigen gebied wat hij beheert in opdracht van Staatsbosbeheer die eigenaar is van het heidegebied. Olthuis beheert bijvoorbeeld het gebied onder Nunspeet
(0341-452051) Hendriksen beheert het gebied bij Elspeet 0577-411795
Bonestro onderhoudt de contacten met staatsbosbeheer en weet de andere twee toezichthouders wel te noemen (0341-253990)
Voordat je naar de hei mag moet je een vergunning bij een van de toezichthoudend imkers halen en afrekenen. Daarna maakt je met hem een afspraak wanneer je met de bijenvolken kunt komen en je een plek aanwijst. Dit laatste is overigens per beheerder verschillend. Sommige beheerders geven een plek aan waar je ze dan zelf kunt brengen.
Sinds vorig jaar is een soortgelijke regeling op de Ginkelse heide bij Ede van kracht. Ik ken de toezichthoudend imkers hiervan niet, maar een telefoontje naar de VBBN-Ede of VBBN-Lunteren of ANI-Ederveen levert de gewenste informatie op.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten