Heidedracht 2003

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Heidedracht 2003

Bericht door Frans vanTongeren » za 04 okt 2003, 20:19

Vanmiddag kwam Waarle bij me langs om gesmolten was in te leveren.
Dat was niet het enige product wat hij meenam; Ook een potje heidehoning 2003.
Ik stond verbaasd te kijken naar dit onbegrijpelijk geschenk; die heide immers had geleken op een veld afgestorven aardappelloof.
Hij was er half juli naar toegereid, maar was na een aantal weken weer huiswaarts gekeerd met z'n 23 kasten.
Toen..heeft een boer hem vier weken geleden opgebeld en gezegd dat hij weerom zou moeten keren, want na flinke regenbuien was de heide toch wakkergeschud.
Die hei was op sterven na dood geweest, maar als er levensreddingstekens verschijnen, grijpt de natuur alles aan om het leven door te kunnen geven.
De laatste reeks bloemknopjes aan de heide-bovenzijde waren alsnog opengegaan en hadden hun stuifmeel getoond.
Waarle heeft zijn volken neergezet en na vier weken opgehaald.
Zijn oogst was '“wat denkt U?- 300 pond honing!
-
Ooit heeft bij mij een vogelkers uitzinnig gebloeid. De bijen zoemden daar zo hevig dat je er bang van werd.
Het volgend jaar was ie dood.
Dit jaar voedt de overledene mijn speksteen/gietijzerkachel.

Harm van de Pas
Berichten: 35
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Angeren

Re: Heidedracht 2003

Bericht door Harm van de Pas » zo 05 okt 2003, 03:16

Vanmiddag kwam Waarle bij me langs om gesmolten was in te leveren.
Dat was niet het enige product wat hij meenam; Ook een potje heidehoning 2003.
Frans,

Heide gaat bij droogte niet of nauwlijks bloeien. Pas na een fikse regenbui zie je de hei opbloeien. Dit jaar ben ik pas op 1 september met 12 kasten naar de hei gegaan. Vrijdag heb ik de laatste honing eraf gehaald en vanwege de slechte weersverwachting de kasten ook maar meteen naar huis gehaald. Jammer want zelfs nu bloeit de heide nog. De oogst van dit jaar was 87 kilo, iets meer dan 7 kg gemiddeld per volk :D.

Met heide moet je geduld hebben, eerst regen dan pas de volken wegbrengen.

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Heidedracht 2003

Bericht door kole.amj » zo 05 okt 2003, 16:16

Dames/Heren,

Wat is dit weer een leerzaam heide-seizoen.Ikzelf ken de heide niet
als vliegplek voor de/mijn bijen.Echter als je nog eens terugleest
vanaf 31/7/2003 wat er zou gebeuren op de hei,dan denk ik dat ook hier voorspellen door/voor kenners wel erg moeilijk is.
Maar we zijn ze wel dankbaar die voorspellers want dankzij hun
kunnen we nu conclusies trekken. En menig heide-imker zal het niet
zo erg vinden om op 5/10/2003 nog te moeten sjouwen met zware
Honingkamers.
Wel zou ik graag vernemen hoe zij nu gaan inwinteren?
Direct veel suiker of BEE-FIT of langzaam idere dag bv 1-2 liter?

Groet,

A-3

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Heidedracht 2003

Bericht door Frans vanTongeren » zo 05 okt 2003, 19:00

Hallo Adri,
Als ik, zoals Harm deed (hattie het ons maar gemeld!), op 1 september alsnog naar de hei zou afreizen i.p.v. 5 augustus, zou ik de volken die thuis blijven staan in verband met mindere sterkte, inwinteren met 12 kilo suiker.
Als de heide volken terugkeren, zou ik die ONDER de reeds ingevoerde volken zetten.
Het winterwerk zit er dan dus al op voor de heidebijen.
Tevens heb je dan de boel verenigd.

Harm van de Pas
Berichten: 35
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Angeren

Re: Heidedracht 2003

Bericht door Harm van de Pas » ma 06 okt 2003, 21:49

Frans, elk stuk heide is weer anders. De heide waar ik altijd sta (Terlet) was op 1 september nog grotendeels groen (en bruin!). Na de regen zag je dat de knoppen van de heide begonnen te kleuren. Op dat moment heb ik mijn kasten er naar toe gebracht. Op andere plaatsen zal de situatie op dat moment heel anders geweest zijn. En natuurlijk moet dan ook het weer in september mee zitten.

Adri, als je de hele discussie mbt de heide gevolgd heb zie je dat er één bepalende factor is en wel het weer. Voor de heide heb je eerst regen nodig en daarna zonneschijn.

Nu het ander punt, het inwinteren. Waarom moet er altijd in augustus worden ingewinterd. Dit vind ik grote onzin. Eind september hebben we nog altijd gemiddelde temperaturen in Nederland van 17 a 18 graden. Wel moet natuurlijk altijd voldoende voer in de volken aanwezig zijn. Dit kan betekenen dat er in augustus bijgevoerd moet worden. Als er in september nog dracht is kun je hier gewoon van profiteren. De bijen worden er echt niet slechter van. Het zijn de bijen die uitmaken wat goed voor hun is niet de imker. Inwinteren doe ik pas eind september, de heidevolken begin oktober, als het bijenseizoen echt op zijn eind loopt.

De volken die van de hei af komen hebben ieder nog 4 a 5 kg heidehoning. De sterkste volken krijgen van mij 3 keer 2 liter suikerwater (66% oplossing). Zelfs met de huidige temperaturen hebben ze dat in 3 dagen opgenomen. De zwakkere volken worden zoals Frans dat al aangaf verenigd door ze onder andere volken te plaatsen.

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Heidedracht 2003

Bericht door kole.amj » ma 06 okt 2003, 23:38

Frans/Harm,

Als je zo,n heidevolk nu onder een sterk volk zet met een moerrooster
ertussen kun je dan niet met dezelfde middelen 2 volken overwinteren
en in het voorjaar weer met 2 koninginnen starten?
Ik denk dat je dan op safe gaat,een goede koningin spaart en weer
een mooie start kunt maken. Ook lijkt mij het mogelijk om een heide-
volk binnen een week nog flink bij te voeren en redelijk voedselrijk
de winter in te sturen. Met een moerrooster kunnen de werksters
in geval van nood altijd naar boven uitwijken.
Van Maarten heb ik begrepen,zelf ook wel ondervonden, dat een klein
volk in het voorjaar zich enorm kan ontwikkelen en leiden tot een
succesvol zomervolk.
Maar wellicht ben ik te zuinig op koninginnen en moet nog leren te
verenigen.

Groet,
A-3

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Heidedracht 2003

Bericht door Frans vanTongeren » di 07 okt 2003, 10:58

Hallo A-3,
Het lijkt mij geen goed idee!
Het rooster scheidt de twee volken.
De inwintering komt op gang en beide bijenvolken blijven trouw aan hun koningin.
Ze klonteren samen in een trosvorm rond hun koningin en het onderste volk....
kan het voer niet meer bereiken!

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Heidedracht 2003

Bericht door kole.amj » di 07 okt 2003, 22:01

Frans,

Is het dan niet zo dat bij redelijke temp. de bijen vrij bewegen en ook
uit de bovenste bak voer halen?De onderste bak is natuurlijk niet leeg.
Immers door het moerrooster wordt de geur toch gemengd al is er wellicht minder kontakt tussen Koningin en wekster van ander volk.

Groet,
A-3

Harm van de Pas
Berichten: 35
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Angeren

Re: Heidedracht 2003

Bericht door Harm van de Pas » di 07 okt 2003, 22:30

.
Van Maarten heb ik begrepen,zelf ook wel ondervonden, dat een klein
volk in het voorjaar zich enorm kan ontwikkelen en leiden tot een
succesvol zomervolk.
Maar wellicht ben ik te zuinig op koninginnen en moet nog leren te
verenigen.

Groet,
A-3

Adri,
Een sterk volk haalt veel meer honing dan 2 kleinere volken. Mijn bijen kunnen in het (vroege) voorjaar heel veel honing halen. Er bloeien dan heel veel wilgen, fruitbomen en paardebloemen. Dit jaar hadden de sterke volken op 22 april al gesloten doppen. Op dat moment stonden ze op 2 BK en 2 (volle) HK. De kleinere volken hadden vanaf 5 mei pas een volle honingkamer. Hun max lag ruim 3 tot 4 weken later. Vandaar dat ik volken in het najaar verenig. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om pas in het voorjaar te verenigen, maar je moet dan wel 2 volken inwinteren.

Ervaring met 2 volken op elkaar, gescheiden door een moerrooster heb ik niet, maar ik heb zo mijn twijfels hierover. Ik winter wel altijd een paar 6 ramers in, als reserve koninginnen. In het voorjaar heb je wel eens dat een groot volk moerloos (darrebroederig) is. Toch is het makkelijk om in deze volken een koningin in te voeren.

Het probleem bij deze darrebroedige volken zijn de eitjes leggende werksters. Zij zien de K als concurrent. Plaats dit volk minimaal 3 dagen in de koeling bij 5 graden en voer daarna de moer in dmv een huisje of verenig de volken. Lukt vrijwel altijd. Na 3 dagen zijn namelijk de eierstokken van de eitjes leggende werksters geslonken en accepteren ze makkelijk een koningin. Voor jouw als fruitteler is dit helemaal makkelijk omdat de meeste fruittelers wel een grote koeling hebben.

groet,

Harm

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten