Teunisbloem

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Teunisbloem

Bericht door Hennie Peters » za 06 sep 2003, 11:18

Deze bloemen kwamen wij in onze vakantie in Denemarken tegen, toen kon ik ze niet plaatsen.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding     Afbeelding

klik op de foto's voor een vergroting (> 1.0 Mb)

Helma kwam er later achter dat het een teunisbloem is. De foto uit de drachtplantengids brengt me echter weer aan het twijfelen.
zie: http://www.bijenhouden.nl/dracht/dracht ... uif_id=138
De stelen van de teunisbloem op de foto van Hennie Oude Essink lijken net even iets robuuster.

Zijn het echt dezelfde teunisbloemen ?

Hennie

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Teunisbloem

Bericht door maartenkleijne » za 06 sep 2003, 18:46

Deze Theunisbloem ziet eruit alsof ze wta droog staat en daardoor iel wordt. De theunisbloemen van Hennie staan op zware, Betuwse klei en zijn wat meer uit de kluiten gewassen.

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Teunisbloem

Bericht door Hennie Peters » za 06 sep 2003, 19:26

Dat moet dan de verklaring zijn. Deze stonden op zandgrond. Ook viel het me op dat de bloemen 's middags slap hingen. 's Morgens als het wat koeler was waren ze letterlijk en figuurlijk weer helemaal opgefleurd.

wendy
Berichten: 79
Lid geworden op: za 19 apr 2003, 13:04
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Teunisbloem

Bericht door wendy » za 06 sep 2003, 19:43

De bloemen van de teunisbloem bloeien maar een dag, tegen de middag verslappen ze en in de avond komt de volgende knop van de bloem open, je kunt erbij blijven staan, het is prachtig om ze open te zien gaan, ze ontvouwen zich.
De bijen vliegen er ook op, je ziet ze met slierten stuifmeel vliegen. het stuifmeel ziet er wat rommelig/onsamenhangend uit.

Zeker een plant die de moeite waard is om in de tuin te hebben.
Wendy

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Teunisbloem

Bericht door Huib Koel » za 06 sep 2003, 19:48

Hennie, ben je tijdens je vakantie nooit 's avonds op pad gegaan?
Dan had je in 1 minuut de knoppen van de teunisbloem (zonder h) kunnen zien opengaan. Het is een avondbloeier. De volgende ochtend bij wat somber weer zijn de bloemen ook nog goed. Daarna is ze verwelkt.... maar een volgende knop staat klaar om die avond te gaan bloeien. Als je dan toch 's avonds op pad gaat: steek je neus in zo'n bloem, ze ruikt heerlijk. En veeg daarna het vele stuifmeel van je neus. De honingbijen halen in de avondzon draden met stuifmeel.

Martin Stevens heeft een mooie plaat gemaakt:

Afbeelding

die ik voor de IVN site mocht gebruiken (en dus nu ook doe).

De plant komt eigenlijk uit Amerika. Is in de 17 eeuw naar Europa gekomen: de plaats Padua is een van de eerste lokaties. En Padua is de stad van St. Antonius...
Van teunisbloemen is nog veel meer te vertellen... in Amerika bestuiving door pijlstaartvlinders (zagen we dit jaar hierook veel), normaal vliegt het gamma uiltje op deze drachtplant. O ja: in het duits heet deze plant Nachtkerze. Ze weerkaatsen ultraviolet licht, behalve aan de voet, zodat het hart van de bloem voor insektenogen donker tegen de rand afsteekt (een soort honingmerk dus).
De mutatietheorie van Hugo de Vries (eind 19e eeuw) is ook op deze plant gebaseerd... maar we dwalen af

HK

En Wendy had dezelfde conclusie...


Bijgewerkt door - Huib Koel op 06/09/2003 23:48:06

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Teunisbloem

Bericht door wilde » za 06 sep 2003, 21:20

Hierbij een plaatje van een teunisbloem in mijn tuin die bezocht wordt door een windepijlstaart.
Groetend, Albert
Zie voor meer windepijlstaarten in mijn tuin, merendeels op siertabak:
http://www.ahw.dds.nl/pijlstaart.html

Klik op de foto voor een vergroting.
Afbeelding

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Teunisbloem

Bericht door Hennie Peters » za 06 sep 2003, 23:05

Mooie foto albert, zo te zien staat die van jou ook op kleigrond.
Ik heb even de naam van deze reeks gewijzigd, teunis i.p.v theunis.

groet,
Hennie

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Teunisbloem

Bericht door wilde » zo 07 sep 2003, 12:49

Ja, Hennie bij mij staat alles op de klei. Van de teunisbloem worden nog 3 soorten onderscheiden. Die van mij is de grote teunisbloem. De plant is vertakt en wordt maximaal 1,50 m. hoog. Dat is de Oenothera erythrosepala. Hoe verzint iemand het, zo'n naam. Er zijn ook nog kleinere soorten:
Middelste teunisbloem (O. biennis)
Kleine teunisbloem (O. parviflora)

Van de laatste 2 zijn de bloemen aanmerkelijk kleiner. Alleen de grote heeft op alle stengeldelen kleine rode knobbeltjes. De middelste heeft die alleen bij de voet van de stengel.
Tot de teunisbloemfamilie behoren ook de wederikken en wilgenroosjes.

De grote teunisbloem wordt verbouwd voor medicinaale doeleinden. In het Oostblok kunnen ze dat goedkoper, dus die teelt is hier verdwenen. Ik heb er dikwijls op gestaan met de bijen. Het is een matige drachtplant. In een seizoen (vanaf half juli tot eind september) kon ik er maximaal 20 kg per volk op halen, maar dikwijls wat minder. Stuifmeel wordt wel gehaald, maar de bijen kunnen er geen baas over. Het is veel te plakkerig. De hele vliegplank ligt dan vol met slierten lichtgeel stuifmeel en er komt weinig van in de raat terecht. De honing is niet lekker, wat zurig. De geur van de bloem is heel aangenaam fris-zoetig.

De teunisbloem in mijn tuin gedraagt zich 2-jarig. In het najaar wordt er al een plantje gevormd, dat in juli van het volgend jaar gaat bloeien. Ik laat er hier en daar wat staan waar ze zichzelf vestigen. Als je ze vroeg in het voorjaar zaait bloeien ze dat jaar ook nog, maar dan wat later. Zo doen de boeren het bij dit gewas.
Groetend, Albert



Bijgewerkt door - wilde op 07/09/2003 20:05:55

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten