Dracht per provincie

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: Dracht per provincie

Bericht door kole.amj » zo 19 okt 2003, 10:21

Wendy,

Toen wij nog in Boxmeer woonden zagen wij rijdend door Brabant toch
ook nog al wat bos.
De genoemde tuinbonen zijn goede leveranciers van nektar en stuifmeel
afh. oa van droogte.Mais in jullie gebied moet een goede stuifmeel-
leverancier zijn mede omdat er verschillende rassen met uiteenlopende
bloeitijden gezaaid worden.
Bovendien vermoed ik dat de weilanden tegenwoordig ingezaaid worden
met graszaadmengsels waaraan veel klaverzaad toegevoegd wordt.
Deze klaver levert zowel nektar als stuifmeel en omdat Brabantse boeren zoet water hebben om te beregenen zal de klaver een rijke bron
voor bijen moeten zijn.
Van asperges wist ik niet dat ze overvloedig stuifmeel leveren,dat is interessant vooral in de periode dat die planten bloeien.
Toch ook een gebied voor 999+1 potjes en bevende handen of starende
ogen

Groet,

A-3

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Dracht per provincie

Bericht door wilde » zo 19 okt 2003, 11:21

De genoemde tuinbonen zijn goede leveranciers van nektar en stuifmeel, afh. oa van droogte.
Wendy, Adri, die droogte geldt voor praktisch alle nectar gevende planten als een beperking. Tuinbonen worden gekweekt in het voorjaar en de voorzomer. Dan valt de droogte dikwijls mee. Ik reisde vroeger op veldbonen, de wat kleinere variant van de tuinboon, ook wel paardeboon genoemd. De boeren telen ze voor veevoeder, net als voedererwten. Ik verhuurde mijn volken voor de bestuiving, maar ik denk niet dat het veel geholpen heeft.

De nectardracht op veldboon (en tuinboon) is zeer goed, maar niet de eventuele droogte is de bepalende factor maar de aanwezigheid van veel of weinig hommels. Vooral de aardhommel vliegt graag op deze bloemen. De hommels zijn het echter vlug beu om het bestuivingsmechanisme steeds te passeren. Dat gaat met enige druk. De tuinboon behoort tot het geslacht '˜Wikke'. Dat geslacht heeft het bestuivingsmechanisme van de zogenaamde '˜stijlborstel' (stijl=stamper). Eerder schreef ik daar wat over bij luzerne, ook een vlinderbloemige, die een ander mechanisme (springveer) heeft.

Om snel bij de nectar te kunnen komen bijten ze een gaatje aan de basis van de bloem. Ze steken hun tong daar doorheen en klaar is Kees. De bijen hebben een veel kortere tong maar die is net lang genoeg om op de hommelbijtgaatjes te gaan vliegen. Hoe meer hommels hoe meer honing. Het is een heerlijke donkere, aromatische honing. Ik kon er gemakkelijk een honingkamer vol op halen per volk (1 à 2 per ha.). Ik heb indertijd de boeren niet wijzer gemaakt. Ik kreeg een (geringe) vergoeding voor het plaatsen van de volken maar het zal niet veel geholpen hebben. Een nadeel van dit gewas is wel dat het erg gevoelig is voor de zwarte bonenluis. Daarvoor moet dan gespoten worden, in mijn geval met Pirimor, maar dan is de geur van de bloemen een hele poos verpest en zal er (misschien maar goed ook voor de bijen) niet veel op gevlogen worden. Ik heb het wel meegemaakt, dat het zo nat was, dat er met het vliegtuig gespoten moest worden. Dat gaat wel een factor grover dan met de rijdende spuit.

Groetend, Albert

wendy
Berichten:79
Lid geworden op:za 19 apr 2003, 13:04
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Dracht per provincie

Bericht door wendy » zo 19 okt 2003, 19:56

Dag Adri,
klopt, we hebben hier ook nogal wat bos.
De klaver in de weilanden is me opgevallen bij enkele boeren die overgestapt zijn op biologische veeteeld, dat ook in de reguliere akkers meer klaver ingezaaid wordt wist ik niet, zal ik komend jaar eens meer op letten.

Ook ben ik dik tevreden met de honingopbrengst, we hebben het hele jaar door wel dracht, maar 999 +1 heb ik nog nooit meegemaakt!

Wendy

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten