Najaarsdracht (2): mosterd

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:
Najaarsdracht (2): mosterd

Bericht door wilde » vr 17 okt 2003, 19:46

Najaarsdracht mosterd

Het is voor de bijen in het najaar van belang om nog goede stuifmeeldrachten te hebben. Bij mij was dat tot vandaag mosterd, dat als groenbemester is ingezaaid na de graanoogst eind juli.
Hier wat plaatjes van de mosterd, waarbij op de overzichtfoto met molen op de achtergrond de bomen van mijn tuin te zien zijn.
Klik op de plaatjes voor een vergroting (800 x 600).

Afbeelding

Op de bloemen werd toen ik er was om te fotograferen geen stuifmeel verzameld en dat verbaasde mij. Het was ongeveer 13.00 uur. Het was prachtig zonnig weer, doch de temperatuur was aan de lage kant: slechts 10° C in de schaduw. Toch vlogen er veel bijen. Ik kon zonder in het gewas te lopen wachten op voorbij-vliegers. Op de bloemen kon ik ook nog een paar redelijke opnamen maken. Ik heb er veel (circa 65) gemaakt maar weinig met goede, scherpe details. De bloem is lastig voor de camera, want het geel geeft gauw overbelichting. Er was ook nog al wat wind en dat maakt het ook moeilijker.

Afbeelding  Afbeelding

Op de laatste foto is mooi te zien dat de bij met de tong naar de nectarplek van de bloem gaat. Als je de bedrijvigheid zo ziet lijkt het een leuke drachtplant. Toch heb ik er, onder veel gunstiger omstandigheden, mijn bijen wel eens op laten staan na de luzernedracht en het afnemen van alle honingkamers eind augustus, maar daar had ik na 2 weken behoorlijk spijt van. Ze stonden bijna droog. Het is denk ik wel een goede stuifmeelleverancier.
Naast deze gewassen zijn er natuurlijk nog veel meer, waaronder klimop, late bladrammenas, bruidssluier, sedum, asters en andere tuinplanten. Binnenkort laat ik nog een andere najaarsdrachtplant zien, waarop echter nauwelijks bijen kunnen vliegen, omdat die plant meestal te vroeg wordt gemaaid en geoogst, terwijl het een zeer goede stuifmeelvoorziener zou kunnen zijn. Hans, nog even zwijgen aub. [:X]

Omdat de mosterd dit jaar zeer tijdig is gezaaid en voorspoedig groeide was het voor mijn bijen toch een mooie dracht op 200 meter afstand. Ze hadden in elk geval wat te doen.[:o)]
Van deze dracht zouden de bijen stekerig worden volgens sommigen. Daar heb ik echter in het geheel niets van gemerkt, ook niet toen het nog warm septemberweer was.
Heel toevallig is de boer van dit perceel vandaag om 15.00 uur begonnen met maaien van het gewas ter voorbereiding van het onderploegen. Ik was dus net op tijd voor de plaatjes.

Bij het zoeken naar geschikte bloemen kwam ik ook nog een klein rupsje tegen, dat van de bloemknoppen leek te eten. Het was maar 1,5 cm lang en had, naast de 3 paar voorpoten, minstens 6 paar buikpoten, tenminste dat is op de foto te zien. Toen ik hem probeerde op te pakken, liet hij zich uit voorzorg gelijk vallen. Ik heb er niet meer naar gezocht. Welke rups het is weet ik niet.

Afbeelding

Groetend, Albert de Wilde

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Najaarsdracht (2): mosterd

Bericht door Wim Joosten » vr 17 okt 2003, 20:59

Mooie foto van die bij met haar tong naar de nectarplek. Ik ben benieuwd naar die andere najaarsplant, die te vroeg geoogst wordt.


Met vriendelijke groet,
Wim

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Najaarsdracht (2): mosterd

Bericht door kole.amj » vr 17 okt 2003, 22:14

Albert,
Ik denk dat de boer de Mosterd maait om te voorkomen dat er te veel kiemkrachtig zaad komt.Dit is mogelijk omdat het gewas in juky is gezaaid.
Ik heb het idee dat mosterd een ander aanvullend gewas nodig heeft
om optimaal benut te worden.Ik denk aan bladrammenas,wilgeroosje
of andere onkruiden.Mogelijk heb jij gelijk dat Mosterd te weinig
nektar levert.Of misschien voor nektar leverantie beter weer nodig heeft.
Volgens mij zie je meer bijen op de Mosterd,zonder gele pootjes,als
de Mosterd zo intens geurt.

Groet,
A-3

ps bij ons in de boomgaard laat ik het lekker bloeien en hopelijk komt
een later zaaisel, in combinatie met bladrammenas,ook nog tot bloei.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Najaarsdracht (2): mosterd

Bericht door wilde » za 18 okt 2003, 12:14

Adri,
Elders vroeg je naar advies voor de aanschaf van een digitale camera. Hier heb je met de mosterdfoto's een voorbeeld van wat mijn camera kan, de Fuji S602 Zoom. De detailopnames zijn bovendien uitsnedes. Enige vergroting op het beeldscherm is dus mogelijk als de aantallen pixels voldoende zijn. Als je eerder geen actief fotograaf met bijvoorbeeld een spiegelreflex was, heb wellicht onvoldoende ervaring om optimale resultaten te boeken. Bij mij, met ervaring, is het ook niet altijd prijs. Ik vertelde al dat ik ongeveer 65 opnamen bij de mosterd had gemaakt, maar daarvan zijn er nu maar 12 overgebleven. De rest zit in de digitale prullenbak. Dat is ook het gemak (geen filmkosten) van digitaal fotograferen.

De invloed van de fotograaf via de ervaring is dus niet onbelangrijk, maar dat is niet merkgebonden uiteraard. Ook met de andere merken moeten dit soort opnamen te maken zijn. De geweldige macrofunctie van de Fuji maakt het voor mij wel gemakkelijk. Dat is bij andere camera's soms lastiger. Ik gebruik uitsluitend de optische zoeker en dus nooit het LCD-schermpje. Aan dat laatste heb je niets in daglicht. Je moet dus een betrouwbare (komt wat ik in de zoeker zie ook op de foto?) zoeker hebben met voldoende licht. Ook onder slechte lichtomstandigheden is deze zoeker zeer goed bruikbaar.

Ben je al Sinterklaasliederen aan het oefenen bij de schoorsteen?
Groetend, Albert de Wilde

jpronk
Berichten:21
Lid geworden op:wo 20 aug 2003, 17:33
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Najaarsdracht (2): mosterd

Bericht door jpronk » za 18 okt 2003, 21:43

Albert,

De rups die jij fotografeerde op de mosterd lijkt sterk op de rupsensoort die ik vorige week in grote getale aantrof op een veld met bladrammenas. De rupsen deden zich tegoed aan de bladeren van de bladrammenas, gezien de grote vraatgaten daarin. De conditie van de planten is daardoor in korte tijd hard achteruit gegaan. Ook ik heb geen idee wat voor rups het is.

Groeten,

Joris

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: roelof1945 en 45 gasten