herststijlloos,drachtplant?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Æbe
Berichten: 297
Lid geworden op: za 25 okt 2003, 11:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

herststijlloos,drachtplant?

Bericht door Æbe » do 30 okt 2003, 20:21

herfststijlloos, drachtplant?

ik heb in augustus van dit jaar wel een 1000 van deze bollen gepland en
ze bloeien nu ook prachtig ,maar ik heb er nog geen Bij-beest op zien vliegen,dus ik vraag mij af ,of er wel op gevlogen word.
heeft iemand er ook een positief verhaal over?

Æ.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: herststijlloos,drachtplant?

Bericht door wilde » do 30 okt 2003, 21:21

Æbe, de hersttijloos bloeit normaal van eind augustus tot een eind in september. In die tijd vliegen de bijen dus nog volop. Ik heb er wat in mijn tuin staan, maar zag er geen bijen op. Toch is het wel een drachtplant denk ik, in de betekenis, dat bijen er nuttig op kunnen vliegen. Er zijn in die tijd echter nog veel andere drachtbronnen, waaraan kennelijk in mijn omgeving de voorkeur wordt gegeven.

De juiste planttijd van de bollen is als het blad na het voorjaar volledig is afgestorven. Dat zal omstreeks eind juni-begin juli zijn denk ik.
Als ze nu pas bloeien vanwege het eigenlijk te late planttijdstip, zou je er bijen op kunnen verwachten, omdat andere drachtbronnen inmiddels zijn verdwenen, ware het niet dat het veel te koud is momenteel.

Groetend, Albert

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: herststijlloos,drachtplant?

Bericht door Wim Joosten » vr 31 okt 2003, 11:44

Volgens het boekje van Speelziek is deze plant voor de nectar productief en voor de stuifmeel zeer productief.

Ik heb soms dezelfde ervaring als Æbe: plant ik speciaal voor de bijen goede drachtplanten in de tuin en dan zie ik helemaal geen of slechts een enkele bij op die plant. Als ik bij de kasten, kijk dan zie ik de bijen wel steeds zwaar beladen met stuifmeel weer terugkomen. Ze hebben dan kennelijk op een andere plek in de buurt een nog betere drachtbron ontdekt en vliegen dan daar massaal op.
Het maakt ook wel uit of de plant wel of niet in de zon staat. Ik zie de bijen pas op sommige planten vliegen wanneer deze beschenen worden door de zon.

Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: herststijlloos,drachtplant?

Bericht door Hans van der Post. » vr 31 okt 2003, 22:05

herfststijlloos, drachtplant?
ik heb in augustus van dit jaar wel een 1000 van deze bollen gepland en
ze bloeien nu ook prachtig ,maar ik heb er nog geen Bij-beest op zien vliegen,dus ik vraag mij af ,of er wel op gevlogen wordt.
heeft iemand er ook een positief verhaal over?.
Oorspronkelijk geplaatst door Æbe - 30/10/2003 :  20:21:21
Jammer een beetje laat in bloei gekomen. Vorig jaar op de floriade bloeide ook veel "stijllozen" die gonzde van de bijen maar alleen op plekken die door de zon werden beschenen.
In mijn omgeving wordt de herfststijloos geteelt dan is het voor gemeenten zoals Voorhout makkelijk om rotonde in het najaar te laten opfleuren. Deze bollen staan nu voor de vijfde herfst te bloeien.
Afbeelding17september
Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten