Caryopteris

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Caryopteris

Bericht door Wim Joosten » vr 31 okt 2003, 12:09

Heeft iemand ervaring met deze plant en/of weet iemand hier meer over te vertellen?
Ik kwam deze nazomerbloeier in september in een tuincentrum tegen en deze werd op dat moment bevlogen door o.a. bijen. Dus heb ik er eentje gekocht. Bij mij in de tuin heb ik echter maar een enkele bij er op gezien. Wel hommels. Maar dat zal wel komen omdat de plant bij mij nog klein is en solitair staat.


Met vriendelijke groet,
Wim

Ik de afbeelding weggehaald i.v.m. vermoedelijke auteursrechten. De foto kun je hier vinden:
http://community.webshots.com/photo/479 ... 8212iYrnWP

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Caryopteris

Bericht door wilde » vr 31 okt 2003, 12:27

Wim, het is een zeer goede drachtplant. Ik ben vergeten die te vermelden (en nog wel een paar) bij het andere najaarsplantenbericht. Ik heb er een groepje van. Je kunt ze stekken, maar het gaat wat moeizaam. Het beste is om een aflegger te maken: een jonge tak door de grond leiden of een schop grond er op. Bij mij worden ze zo goed bestoven dat ik er ook volop zaailingen van heb. Ze bloeien pas in september. Met de droogte van deze zomer hadden ze het wat moeilijk.

In de kantoortuin van mijn werk staat er een veel grotere groep. Het zoemt er van de bijen en hommels in de maand september. Mijn planten zijn daar uiteraard ook van afkomstig.:D Ik nam een paar stekken van een exemplaar met donkerder blauwe bloemen dan de rest. Dat vond ik mooier. Ik zie ze ook wel in stadsbeplantingen staan. Bij mij zijn ze inmiddels geheel uitgebloeid.

Groetend, Albert

Æbe
Berichten: 297
Lid geworden op: za 25 okt 2003, 11:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Caryopteris

Bericht door Æbe » za 01 nov 2003, 00:15

cariopteris clandonensis vind ik aanwinst voor de tuin.
vermeerderen is heel eenvoudig,je kunt hem het beste voor de winter even aanaarden,net zo als je dat bij rozen doet,en na de winter hem terug snoeien,maar de grond om de voet van de plant laten,het jaar daar opspit je hem uit de grond voor de goed bewortelde stekken.
snoeien na de winter omdat hij vorst gevoelig is en florert niet goed op zandgrond

Æ.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten