Imkers te passief in het beschermen van dracht!

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Imkers te passief in het beschermen van dracht!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 18 nov 2003, 21:26

Imkers zijn te passief in het beschermen van dracht. Ze klagen steen en been dat er te weinig van is, maar vervolgens op de bres springen voor het behoud van de resterende dracht is er niet bij.
Hoe kom ik hier bij? Dat merk ik om mij heen. Als ik vraag aan imkers of ze me willen meehelpen (onze) gemeente(s) er op te wijzen om een actiever drachtbeleid te hanteren krijg ik vaak een reactie die hier op neerkomt: ik ben het met je eens, maar zie maar, het zit mij tijd wel uit.......

Ik wil het in dit artikeltje met name over drachtbomen hebben. Zij gaan lang mee en zijn vooral op de lange duur een goede investering. Het spreekt voor zich dat ook qua drachtplanten er veel te wensen over laat, maar goed laat ik het eerst bij drachtbomen houden.

Onveranderd gaat de kap door, zo is vijftien jaar geleden hier in mijn dorp een kwart van de linde-bomen rondom de Hervormde kerk gekapt, omdat anders het nieuww kerkof niet een geheel vormde met het oude.
Recenter; dit jaar zijn in Leeuwarden alle lindebomen (het zullen er zo honderd zijn geweest, aan de Groninger Straatweg gekapt. Waarom? Om het optische effect??? Het is mij onbekend.

Zo weet elk wel voorbeelden uit zijn eigen gemeente te noemen:
Dit stukje heb ik eerder geplaatst op:http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2772

Ondanks dat mijn gemeente een streng bomenbeleid voert, (bijvoorbeeld dat voor het weghalen/snoeien een haag van meer dan twee meter een kapvergunning nodig is) floreren de (illegale) kappraktijken. Grote ergernis veroorzaakt dat in mij. Zo erg zelfs dat ik al meerdere malen de telefoon in ben geklommen en met de desbetreffende ambtenaar hier over heb gesproken. Niet alleen hierover: er is nl ook veel mis met het andere groen. Dan spreek ik als imker.

Ik kan zo vijftig gevallen opnoemen, waarbij groen (in de meeste gevallen (bomen/heesters) het de laatste vijf jaar af moest leggen tegen nieuwbouw/restauratie.

~~~~~~~
Intermezzo:
Vorige week kreeg ik een spontane woedeaanval toen ik bij een oud huisje (wat gesloopt zal worden) zag dat de drie monumentale vruchtbomen zijn gekapt. Vruchtbomen waarvan ik mij had voorgenomen om enten te gaan nemen. De bomen, 1 peer en twee appelbomen, waren op zijn minst 70 jaar oud of ouder. Ik had natuurlijk ook wel in de gaten dat er gevaar dreigde, maar om dat het huis er nog stond vond ik het nog niet nodig om enten te gaan snijden'¦'¦'¦.had ik maar'¦..

Wat is de achterliggende situatie? De eigenaar van het gekochte huisje had maar liefst vier bouwplannen ingeleverd om de oude bomen (die in puike conditie waren) te sparen. Maar ja bij de sparende variant schenen de autolampen, bij het oprijden van de oprit, in de buren hun ramen en dat kan nou ook weer niet'¦'¦dus het bleek onmogelijk om de bomen te sparen. De eigenaar is wel verplicht om vruchtbomen her te planten.

Naar mijn mening was dit niet onmogelijk, omdat de bomen eigenlijk achterin en op de zijkant van het perceel stonden, maar goed ik ben geen ambtenaar. Maar nu komt het'¦..het allerergste is dat per 1 november van dit jaar het per APV verboden is om oude vruchtbomen, die solitair staan bij een oud huis of boerderij te kappen. Onze gemeente is natuurlijk daar een voorloper in, omdat zij vind dergelijke oude vruchtboomrassen moeten worden behouden. Helaas kon zij deze vruchtbomen, omdat het nog geen 1 november was, niet meer behouden.

Einde intermezzo

~~~~~

Bovenstaand recent intermezzo geeft aan hoezeer het mis is als het gaat om het behoud van groen/bomen. Veel te vaak moeten bomen/groen het veld ruimen. Mijn bomenlievende gemeente zal heus niet de enige gemeente zijn waar teveel (illegale) kappraktijken zijn. Het kan echt anders.
Hier ligt dus een open ruimte waar imkers of zelfs een imkervereniging een belangrijke rol kunnen vervullen. Natuurlijk eerst door aanplant van (dracht)bomen, maar ook zeker door op te komen voor bomen. Vele vormen van kap/rooiverzet zijn mogelijk. Bovendien<

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Imkers te passief in het beschermen van dracht!

Bericht door kole.amj » di 18 nov 2003, 22:21

JP,

Ik begrijp een beetje jouw gevoelens.
Je aanpak echter zal niet het gewenste resultaat hebben,noch bij de
eigenaren,noch bij de ambtenaren.
Ik heb zelf ook geen eigenschappen/takt die er toe kunnen leiden dat mensen direct begrijpen wat ik wil. Het vereist takt om personen datgene te laten doen wat in algemeen belang is en zoals jij ook schetste
is er vaak sprake van,schijnbare,tegenstrijdige belangen.In jouw geval
ware het beter geweest misschien om de mensen te adviseren die oude
karakteristieke bomen te rooien omdat ze anders in het bezit zouden
zijn van iets unieks iets zeldzaams,ja iets waardevols. Gemeenten
zouden juist aangeraden moeten worden alle bomen te kappen.Daardoor zou alles goed zichtbaar worden en zou de co2 en vuile lucht ongestoort door de straten en rond de huizen kunnen waaien.
Bovendien zouden we verlost zijn van die zingende vogels die toch maar,nuttige en schadelijke,insekten doden.
We moeten die mensen een compliment geven maar wel op een manier dat ze zelf door hebben dat ze vreemde beslissingen nemen en dat ze slimmer zijn als ze het anders zouden doen.Immers vogels zijn nuttig
en gezellig.Bomen zuiveren de lucht en zijn soms nog mooi ook.En is het niet uniek een monument van meer dan 100 jaar in je tuin te hebben.?

JP,zoals gezegd dat vergt een bepaalde techniek maar het werkt beter
dan kliklijnen of verboden of protest acties.Hazen vang je nu eenmaal
beter met willige honden en vliegen beter met stroop dan met azijn.
Wat wel blijft is dat het goed is dat iedereen toch zelf in redelijkheid
moet kunnen beslissen over eigen spullen al is die beslissing niet in
ieders voordeel.
Voor mij zou het niet veel uitmaken of ik kom te liggen op een kerkhof met of zonder bomen en of de kerk wel of geen bomen rondom heeft.
Als levend wezen echter geef ik de voorkeur aan bomen op het kerkhof en rond de kerk. Daaronder of daartussen ruimte genoeg.Wel zal er natuurlijk bij graven(2x) schade aan wortels optreden maar sowhat.

Groet,
A-3

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Imkers te passief in het beschermen van dracht!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 19 nov 2003, 22:37

A-drie schreef elders
JP EA

Binnenkort ga ik weer behoorlijk aan de gang in mijn boomgaarden.Met de moterzaag haal ik de dikste takken weg of zaag die bomen om die naar mijn gevoel teveel schaduw voor andere bomen geven.Dit alles
zonder vergunning van derden.Wie gaat nu bepalen wat ik moet zagen?
Wellicht is dit absurd,maar als er een boom in de weg staat dan moet
toch de eigenaar in kunnen grijpen of komt de intolerantie in de plaats van tolerantie.Immers binnen de kortste keren komt er iemand
naar je toe en zegt dat je geen koninginnen mag doden,volken mag afzwavelen ed.Ik kan me voorstellen dat menig imker zal zeggen
"maar dat doe ik niet voor de lol''''''" En zo is het ook met rooien.
Natuurlijk voor een buitenstaander is het gemeend jammer,maar de
gebruiker heeft er over nagedacht.
Ik heb meer problemen met overheden die grote stukken land platwalsen dit ten behoeve van moeilijk te definieren doelen.De eigenaar wordt
er afgezet(2x)en derden halen de buit binnen met achterlating van
een vlakte.
Maar de show gaat door en economisch gezien,en daar houden we van,is het zelfs goed dat er gesloopt wordt want herbouw,dus nieuwe ontwikkeling,leidt tot economische groei. Moeilijk te begrijpen voor
iemand die niet wil vernietigen maar wel een economisch feit.
Dus met beleid en verstand rooien met daaraan gekoppeld herinplant geeft nieuwe groei en ontwikkeling.(econ. en plantkundig)en houdt de cyclus gaande.Of je het GELOOFD of niet.Immers GELOOF is ook aan verandering onderhevig maar behoud wel haar wortels.(WIM)
En we houden Frans in de gaten ivm geest(en)ige opmerkingen.
Adri, hoe je jou betoog schetst is in werkelijkheid natuurlijk allemaal even anders. Ik vind dat je te weinig nuances in je verhaal aanbrengt. Bovendien vind ik dat je rooien niet met het rooien van een boom, niet mag vergelijken met het doodknijpen van een koningin. Ik bepaal ook niet welke stier een willekeurige boer aan houd om zijn veestapel te verbeteren. Een boom maakt vaak deel uit van de gemeenschap, dat geeft mij het recht, vind ik en ik word daarin gesteund door het feit dat er ook inspraakprocedures zijn, om voor bomen op te komen. Zeker de bomen waar ik het over heb. Dat is dus geen willekeurige appelboom in een boomgaard in Zeeland. Bovendien kijk je te eenzijdig naar dit probleem, teveel uit een hoek van de fruitteler, die afhankelijk is van de inkomsten van zijn boomgaard. Op zich vind ik het fijn dat je illustreert hoe het grote gros van Nederland denkt; ik noem dat denken zonder je neuslengte. (Dat neemt niet weg dat ik het zeer op prijs stel dat je op mijn stukje reageert)

Ik kan natuurlijk, net zo makkelijk als jij met dergelijke argumenten de hoek om komt kijken, met de tegenovergestelde argumenten komen. Waarom hebben we Monumentenzorg? Waarom worden oude panden gerestaureerd en er een nieuwe functie aan gegeven. Waarom zijn er boomchirurgen? Waarom is Nederland een voorloper als het gaat om het verplanten van oude bomen? Waarom is het dit jaar het jaar van de boerderij?
Waarom zijn er natuurorganisaties?? Etc. Etc'¦ Zowel als particulier, als op overheidsniveau zijn er allemaal instanties die op hun manier zorg dragen om waardevolle dingen te beschermen en in stand te houden.

Ondanks dat vele mensen er het nut niet van inzien, zeker als het om eigen belang gaat, is het belangrijk dat ons cultureel historisch erfgoed, in de breedste zin van het woord, wordt behouden. Het is maar goed dat de overheid en particuliere instanties daar toezicht op houden. In tegen stelling van wat jij zegt heeft de gebruiker er vaak niet goed over nagedacht. Het hier onderstaand intermezzo getuigt ervan
Moet je eens voorstellen dat we alle panden van voor 1960 uit Nederland zouden verdwijnen Of alle boerderijen Stel je eens voor dat elke boom hoger dan twee meter uit Nederland zou worden gekapt! Spookstraten en -steden zouden we creëren. Het is maar goed dat niet elke Nederland doen en laten kan wat hem goeddunkt.

~~~~~~~~~~~~`
Intermezzo twee.

Ik was enigszins verliefd. Niet op mooie meid, maar op een prachtboom van een Meidoorn. Al enkele seizoenen had ze me innig gekust met haar mooiste slagroomwitte bloesem. De bouw van de boom was bijna goddelijk. Rank, hoog, met een prachtige kruin. Zelden zie je een Meidoorn zo mooi. Maar goed, bij de bouw van het nieuwe geitenhok stond de boom maar dertig cm uit de zijkant. Echt practisch was het niet. Dus'¦'¦'¦.mijn vader besloot dat de meidoorn gekapt moest worden. Protest'¦'¦.van mijn kant als 13 jarige verliefde puber'¦'¦'¦..op een Meidoorn. Maar ja volwassenen zijn vaak de baas in Nederland.

Ook de Spaanse Aken (van de buren), de trouwste metgezellen van de Meidoornboom, zeker al zo'n veertig jaar, moesten omver. Als illegalen werden ze hardhandig op een morgen van hun stam gelicht. Om voorgoed onder het tegelplateau te verdwijnen Niet herkenbaar voor een ambtenaar.

Einde intermezzo twee


~~~~~~~~~

Nog vaak komt de mooie Meidoorn ter sprake als ik weer illegale kappraktijken opspoor. Zelfs mijn beide ouders hebben spijt dat de boom voorgoed is verdwenen. De boom had temperament, had uitstraling. Bracht rust.
Zelfs de buren, de moordenaars van de trouwste metgezellen, betonen spijt na tien jaar; hadden we ze maar laten staan. Pas veel later na de kap komt het besef dat het een derde mensenleven duurt, voordat er weer een dergelijke mooie boom staat.

Goed genoeg sentiment.

Je ziet zelf dat ik het heb met name over oudere bomen. Vaak bijzondere exemplaren, in een omgeving met weinig bomen. Adrie ik snap best dat jij niet voor elke appelboom een vergunning kunt aanvragen, (en dat hoeft ook niet, volgens onze de APV hier gaat dat per boomgaard, dit valt onder productiehout), maar het gaat dan ook om de nuances. Een boomgaard met moderne appelrassen is iets geheel anders dan een hoogstamboomgaard met bomen van meer dan 60 jaar oud. Het eerste is zeer goed vervangbaar, het laatste niet.
Dus met beleid en verstand rooien met daaraan gekoppeld herinplant geeft nieuwe groei en ontwikkeling.
Hier ben ik het dus niet met je eens. Herplant wordt vaak als een soort goedmakertje gebruikt, om de goedkeuring van derden weg te dragen. Meneer Dykstra wat zeurt u nou??????????????!!!!!!!!!
Er wordt immers hergeplant. Uitgepraat. Basta. Over.


j.p.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Imkers te passief in het beschermen van dracht!

Bericht door Wim Joosten » do 20 nov 2003, 21:23

Het kan ook anders: ik kwam in mij historisch onderzoek (jaja) naar de Beiler imkervereniging Eendracht het volgende berichtje tegen:
(28 januari 1986) Ook dit jaar is de vereniging actief. Er worden enkele dia-avonden gehouden en is een drachtplantencommissie op poten gezet. De commissie heeft zichzelf ten doel gesteld het scala van drachtplanten (plantensoort waarop bijen regelmatig honing halen) uit te breiden.
Nog steeds is onze voorzitter actief. Hij heeft regelmatig contacten met de gemeente. Dit heeft er in geresulteerd dat de gemeente haar beplantingsschema heeft aangepast. Vele drachtplanten worden overal in het beplantingsschema opgenomen.
Grenzend aan mijn achtertuin is er middels een bestemmingsplanswijziging een park aangelegd. Ik heb de gemeente verzocht om, ten behoeve van mijn hobby, honingbomen (sophora japonica) in het beplantingsschema op te nemen. En zowaar, dit verzoek werd gehonoreerd.

Natuurlijk is het soms vervelend dat er bomen gekapt worden. Maar veelal is dit in het belang van andere partijen. Dit belang is natuurlijk ook van belang en zeker erg zwaarwegend voor die andere partij.
Door deze belangen te bestrijden wordt de kloof tussen de partijen alleen maar groter. Daarom is het beter om samenwerking te zoeken zodat daardoor in overleg resultaten neergezet kunnen worden, die ieders belang dient.


Met vriendelijke groet,
Wim

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Imkers te passief in het beschermen van dracht!

Bericht door kole.amj » do 20 nov 2003, 22:21

JP,

Ik heb een tamelijk lange neus,daarom geen foto,en en brede belangstelling.Ik wil wel wat reacties plaatsen.
Oude bomen verplanten is volgens een oud gezegde niet verstandig.
Dat het gedaan wordt is een vorm van zelfbevrediging en in principe
kortzichtig alleen al omdat het leven eindig is.Alleen al als je je
verdiept in de ondergrondse ontwikkeling van een boom dan al moet je tot de conclusie komen dat het verplanten zoiets is als eerst de patient amputeren en vervolgens goed verzorgen. Dus niet doen gewoon
een jong exemplaar planten en dan wachten en genieten tot die groot,mooi en exentriek is.
In dit zelfde rubriekje zit de boomchirurg,leuk beroep veel toekomst
maar nut beperkt.Tenminste ik vind een gespalkte boom niet mooi en zeker niet als er ook nog eens gesteltakken zijn weggehaald.Wel vind
ik een boom mooi die door natuurgeweld wat misvormd is.Natuurorganisaties vaak leuke vrijetijdsbesteding maar als het er echt op aan komt is het aantal wilgenknotters,paddenvangers etc erg
klein en scheuren de wilgen en worden de padden dood gereden.
Het jaar van de boerderij en monumentenzorg het summum.Door economische omstandigheden zijn gebouwen niet meer in oorspronkelijke staat te handhaven.De buitenkant wordt in stijl gerestaureerd maar binnen in het pand is alles van de laatste tijd en dan kan ik het geen monument meer noemen. Wel ben ik het met je eens dat een oud gebouw in oorspronkelijke staat behouden moet worden maar dan ook voor
een groot gedeelte en voor het oorspronkelijke "doel" en met een minimum aan duidelijk onnatuurlijke aanpassingen.
Maar JP maak je geen illusies ook jij zult beslissingen nemen die tegenstrijdig zijn aan belangen van anderen maar zolang jij voor die beslissingen,die je persoonlijke bezit betreffen,ook volledig de verantwoordelijkheid draagt dan zal ik daar respect voor moeten en
kunnen opbrengen.Maar ga je je bemoeien met een boom,huis,tuin,dier
van een ander en waar je voor de rest geen verantwoordelijkheid voor
neemt of maar beperkt hebt dan ligt het anders.
Natuurlijk een boom rooien tbv een konijnenhok is niet altijd begrijpelijk mar het vervuld en wens en heeft een doel.Als de konijnen weg zijn komt er toch weer aanplant. En zo gaat het
leven gewoon door en dat moet ook.Omdat alles wat dicht op elkaar leeft moet er structuur en toezicht zijn daarmee geen enkel probleem.
Maar lees dan het onderwerp VANDALISME maar enprobeer dat maar te vertalen.
Ik blijf,als ik gezond ben,reageren op jouw bijdragen dus je bent gewaarschuwd.

Groet,
A-3

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Imkers te passief in het beschermen van dracht!

Bericht door maartenkleijne » do 20 nov 2003, 23:26

Als kind heb ik ik van een oude botanicus de volgende stelling geleerd:

"Je kunt een linde planten op de goede plaats en dan hebben de mensen daar nog 500 jaar pleizier van.
Je kunt een linde van 50 jaar verplanten, en daarna leeft ie nog maar 100 jaar want je hebt hem de eerste vijftig jaar van zijn jeugd en vitaliteit afgenomen.
Als een boom te oud wordt of op de verkeerde plek is komen te staan: kappen ermee en genoeg nieuwe bomen planten op de juiste plekken. Altijd vooruit denken en niet in het verleden leven of de nabije toekomst, want dan krijgen we uiteindelijk een boomloze planeet."


Imkers die aan toekomstige dracht denken, zullen moeten planten en stimuleren dat er geplant wordt en niet teveel energie stoppen in wat vroeger was, want dat is nu grotendeels verdwenen.
Maar is er heel veel ruimte -ook in Nederland- voor wat er kan komen.

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Imkers te passief in het beschermen van dracht!

Bericht door Henk Klok » vr 21 nov 2003, 09:23

Imkers die aan toekomstige dracht denken, zullen moeten planten en stimuleren dat er geplant wordt en niet teveel energie stoppen in wat vroeger was, want dat is nu grotendeels verdwenen.
Zoals deze maand in 'Bijen' beschreven: de imkersvereniging Zuidlaren schonk de burgemeester een Honingboom, voor bij het nieuwe gemeentehuis.

Henk

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Imkers te passief in het beschermen van dracht!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 21 nov 2003, 12:52

JP,
Ik heb een tamelijk lange neus,daarom geen foto,en en brede belangstelling.Ik wil wel wat reacties plaatsen.
Oude bomen verplanten is volgens een oud gezegde niet verstandig.
Dat het gedaan wordt is een vorm van zelfbevrediging en in principe
kortzichtig alleen al omdat het leven eindig is.Alleen al als je je
verdiept in de ondergrondse ontwikkeling van een boom dan al moet je tot de conclusie komen dat het verplanten zoiets is als eerst de patient amputeren en vervolgens goed verzorgen. Dus niet doen gewoon
een jong exemplaar planten en dan wachten en genieten tot die groot,mooi en exentriek is.
Ik ben het met je eens; het komt in principe op hetzelfde neer als dit
Herplant wordt vaak als een soort goedmakertje gebruikt, om de goedkeuring van derden weg te dragen. Meneer Dykstra wat zeurt u nou??????????????!!!!!!!!!Er wordt immers hergeplant. Uitgepraat. Basta. Over.
In dit zelfde rubriekje zit de boomchirurg,leuk beroep veel toekomst
maar nut beperkt.Tenminste ik vind een gespalkte boom niet mooi en zeker niet als er ook nog eens gesteltakken zijn weggehaald.Wel vind
ik een boom mooi die door natuurgeweld wat misvormd is.Natuurorganisaties vaak leuke vrijetijdsbesteding maar als het er echt op aan komt is het aantal wilgenknotters,paddenvangers etc erg
klein en scheuren de wilgen en worden de padden dood gereden.
Het jaar van de boerderij en monumentenzorg het summum.Door economische omstandigheden zijn gebouwen niet meer in oorspronkelijke staat te handhaven.De buitenkant wordt in stijl gerestaureerd maar binnen in het pand is alles van de laatste tijd en dan kan ik het geen monument meer noemen. Wel ben ik het met je eens dat een oud gebouw in oorspronkelijke staat behouden moet worden maar dan ook voor
een groot gedeelte en voor het oorspronkelijke "doel" en met een minimum aan duidelijk onnatuurlijke aanpassingen.
Volgens mij heb jij teveel en te lang naar de zwart-wit tv gekeken. Je argumenten kloppen niet en zijn ongenauanceerd. Oude bomen hebben ook een esthetische waarde die ik heel belangrijk vind. (Ok dat kan niets met imkeren te maken hebben).
Bovendien een 'monument zijn' geldt niet alleen van de buitenkant, maar ook degelijk voor de binnenkant!
Maar JP maak je geen illusies ook jij zult beslissingen nemen die tegenstrijdig zijn aan belangen van anderen maar zolang jij voor die beslissingen,die je persoonlijke bezit betreffen,ook volledig de verantwoordelijkheid draagt dan zal ik daar respect voor moeten en
kunnen opbrengen.Maar ga je je bemoeien met een boom,huis,tuin,dier
van een ander en waar je voor de rest geen verantwoordelijkheid voor
neemt of maar beperkt hebt dan ligt het anders.
Ik kan je vertellen dat ik mij verantwoordelijk voel voor elke boom, al klinkt dat nog zo vreemd/raar. In dat op zich heb ik veel gemeen met de prinses die het met bomen 'doet'. Als er een mooie boom onterecht wordt gekapt dan doet mijn hart pijn.
Natuurlijk een boom rooien tbv een konijnenhok is niet altijd begrijpelijk mar het vervuld en wens en heeft een doel.Als de konijnen weg zijn komt er toch weer aanplant. En zo gaat het
leven gewoon door en dat moet ook.Omdat alles wat dicht op elkaar leeft moet er structuur en toezicht zijn daarmee geen enkel probleem.
Maar lees dan het onderwerp VANDALISME maar enprobeer dat maar te vertalen.
Ik blijf,als ik gezond ben,reageren op jouw bijdragen dus je bent gewaarschuwd.
Over vandalisme daar zal ik zeker nog over te komen spreken. Ik kan er een aardig staaltje (uit eigen ervaring) over mee vertellen. Wat is nl geval? Dit voorjaar zijn mijn bijen getroffen door jeudvandalen...........die vervolgens door mij persoonlijk zijn opgespoord. Ik zal u vertellen wat dan procedures zijn waar zo'n jeugdvandaal mee krijgt te maken. En wat het oplevert voor de imker.....


J.P.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Imkers te passief in het beschermen van dracht!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 21 nov 2003, 12:59

Imkers die aan toekomstige dracht denken, zullen moeten planten en stimuleren dat er geplant wordt en niet teveel energie stoppen in wat vroeger was, want dat is nu grotendeels verdwenen.
Maar is er heel veel ruimte -ook in Nederland- voor wat er kan komen.
Ach je kunt dat wel zeggen, maar................we hebben pas een heden als we het verleden weten. (Ik ben het met je eens dat het niet goed is, bij jhet verleden stil te staan, maar het kan wel functioneren als een goed referetiekader)

En die ene aanplant van een individuele imker, ach dat stelt toch niets voor. Een druppel op de gloeiende plaat van illegale kap en verdwijnen van bomen voor economische activiteit.
De nochalanse, het non-idealisme regeert in Nederland, zeker bij u/jullie, merk ik wel.

J.P.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Imkers te passief in het beschermen van dracht!

Bericht door maartenkleijne » vr 21 nov 2003, 13:30

Je ziet het wat somber JP.
Enkele voorbeelden:
-de hoeveelheid bloeiende planten in wegbermen is afgelopen 30 jaar dramatisch toegenomen.
-het areaal bos en plantsoen neemt elk jaar toe met o.a. als gevolg dat de aantallen merels, roodborsten en heggemussen zijn verdrievoudigd.
-de aantallen stads en dorpsbomen nemen sterk toe.
-een imker die honderd zaadjes van een geschikte drachtplant op een geschikte plek neergooit, kan 10 jaar later verrast worden door vele duizenden of zelfs miljoenen bloemen daarvan.

Dat hoogstamboomgaarden verdwijnen omdat ze economisch niet rendabel zijn, valt niemand te verwijten.

Dat boeren sommige gewassen die voor imkers leuk zijn niet meer kweken is hun goed recht, bovendien zijn andere goede drachtgewassen in opkomst.
De hoofdtrends zijn heel positief. Het is aan de imkers bij te sturen en ervoor te zorgen dat dat vooral ook goede dracht oplevert.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten